OCD-foreningen udgiver i dag podcasten ”Kan man få OCD af coronakrisen?”. Du kan lytte til podcasten ved at klikke på play-knappen ovenfor. Du kan downloade den ved at klikke her. Derudover vil den også blive lagt på Spotify, Stitcher, Google Podcasts og en række af de andre store podcast-tjenester.

Podcasten er den første i en serie på fire afsnit, der under titlen ”OCD i en coronatid” vil undersøge livet med OCD under og efter coronakrisen. Serien er produceret med støtte fra Velliv Foreningen.

Thea tæller alt
Thea på 27 år lider af OCD, som er en angstlidelse, hvor den ramte er plaget af tvangstanker og tvangshandlinger. Som 20-årig startede hun med at udføre overdrevne tælleritualer, som blandt andet betyder, at et brusebad for hende kan tage ekstremt langt tid: Der skal trykkes på shampoo og balsam to gange fem gange, sæbe og skuresvamp skal bruges et bestemt antal gange, osv. Alt sammen i et forsøg på at dæmpe sin angst for, at noget ubehagelig skal ske.

Hør Thea fortælle, hvordan angsten for coronasmitte har forværret hendes OCD, da hun nu skal udføre endnu flere tælleritualer i et forsøg på at dæmpe angsten for smitte.

Over 60 procent har fået det værre
På Børne- og Ungdomspsykiatrisk afdeling på Aarhus Universitetshospital kører der i øjeblikket et forskningsprojekt i samarbejde med OCD-foreningen, der skal undersøge, hvilke påvirkning coronakrisen har på OCD-ramte.

Hør psykolog David Højgaard og overlæge Judith Nissen fortælle om de foreløbige resultater, der bl.a. viser, at 61,2 procent af de voksne OCD-ramte i undersøgelsen har oplevet en forværring af deres OCD samt oplever en øget ængstelighed og tristhed.

Gode råd – OCD-ramte og pårørende
I senere afsnit af podcastserien vil der blive givet gode råd til, hvordan OCD-ramte og deres pårørende kan forsøge at håndtere coronakrisen, ligesom der vil blive givet svar på spørgsmålet: Hvornår er håndvask og afspritning nødvendig hygiejne ud fra myndighedernes anbefalinger, og hvornår kammer det over og bliver tvangspræget?

Kontakt Stig Andersen: stig@ocd-foreningen.dk / 4019 7682