[ezcol_2third]

Den kendte hjerneforsker, læge og tv-vært, Peter Lund Madsen, har sagt ja tak til at være OCD-foreningens første ambassadør.

Peter Lund Madsen, Frederiksberg, har arbejdet på hospitaler både herhjemme og i USA siden sin medicinske doktorgrad fra Københavns Universitet i 1993, Han har forsket, leveret artikler til lægefaglige tidsskrifter og skrevet forskellige kapitler i bøger om sit fag. Peter Lund Madsen koncentrerer sig dog lige nu kun om formidling af stof om vores gådefulde hjerne, så hvermand så at sige kan følge med. Senest de roste og populære teaterforestillinger “Mr. Nice Guy” og “Enden er Nær” sammen med sin lidt krøllede bror, journalist, forfatter og mediestar Anders Lund Madsen.

“Jeg kender godt OCD-patienter fra mit arbejde på psykiatriske afdelinger, og jeg kan lide dem, for jeg har selv en rem af huden,” forklarer Peter Lund Madsen om sin baggrund for at blive ambassadør.

Det er blandt andet kontrolhandlinger og unødige bekymringer, der godt kan plage hjerneforskeren, indrømmer han. Han har også selv en række kontrolritualer omkring lukke og låse:

“Men det er ikke noget, jeg synes indskrænker mit liv.”

Desuden har Peter Lund Madsen haft nogle tanker om at konstruere et bakteriefrit toiletsæde.

Forskeren kan ikke give en fuldstændig forklaring på, hvad det er, som sker i hjernen på en OCD-patient:

“Hjerneforskning er generelt ikke kommet ret langt. Vi kan ikke sige, hvad der præcist sker i hjernen, når vi får en tanke. Kun at er der hos OCD-ramte er nogle ubalancer, der giver en angst, som ikke altid er afpasset efter omstændighederne.”

Peter Lund Madsen vil på forskellige vis hjælpe OCD-foreningen med at sætte fokus på lidelsen.

OCD (Obsessive Compulsive Disorder) er en psykiatrisk lidelse med tilbagevendende tvangstanker og / eller tvangshandlinger. OCD er ikke en sindssygdom. OCD findes i alle sværhedsgrader, lige fra den helt milde med kun lejlighedsvis optræden til den svært invaliderende tilstand og behandles oftest med en kombination af såkaldte lykkepiller og kognitiv terapi

2-3% af befolkningen rammes af OCD, hvilket svarer til cirka 110.000-160.000 danskere.

Peter Lund Madsens hjemmeside: peterlundmadsen.dk

[/ezcol_2third]