Kæmper du med tvangstanker og/eller tvangshandlinger og er du mellem 16 og 28 år? Har du lyst til og brug for at tale med andre unge, der også har OCD inde på livet? Så er denne nystartede selvhjælpsgruppe måske noget for dig.

Hvad er formålet med en selvhjælpsgruppe?

Denne selvhjælpsgruppe er en del af OCD-foreningen Københavns tilbud for OCD- ramte og giver dig mulighed for helt anonymt at mødes med ligesindede og tale om OCD. Der er mulighed for at dele erfaringer og føle sig lyttet til og forstået af andre unge, der kender til det at have OCD tæt på.

Formålet med denne gruppe er at give dig nyt mod til at arbejde med din OCD i et forum hvor:

• Der er en rar atmosfære, hvor deltagerne tør tale om det, der er svært og give positiv feedback
  • Gruppedeltagerne bakker hinanden op og støtter hinanden i arbejdet ud af OCD’en.
  • Der arbejdes med personlig udvikling i det omfang, det er muligt uden hjælp fra en fagperson. Her er det vigtigt at vide at selvhjælpsgruppen IKKE tilbyder terapi.
  • Du deltager i det omfang, du selv ønsker at deltage.

Hvem er vi?

Vi er to gruppeledere, Anna og Ida, der studerer henholdsvis psykologi og kognitiv psykoterapi. Det vil være os, der under vores selvhjælpsgruppemøder bl.a. hjælper til at strukturen under møderne bliver som I ønsker det, og at alle der ønsker det bliver hørt og får taletid.

Vi vil gøre vores til, at det bliver et rart sted at komme, men gruppen vil først og fremmest blive Jeres med fokus på de behov og temaer, som I ønsker at tage op i gruppen ;0).

Hvem kan være med?

For at få mest muligt ud af at deltage i denne selvhjælpsgruppe er det vigtigt at du:

• Har OCD-symptomer (tvangstanker og/eller tvangshandlinger) som primære problematik. Du er også velkommen selv om du ikke har en officiel OCD-diagnose.
  • Ikke har det dårligere, end at du både er i stand til at lytte til andre, give feedback til andre og selv at kunne modtage feedback
  • Er indstillet på at påtage dig et medansvar for at gruppen kan fungere, eksempelvis ved at være mødestabil og melde afbud i tilfælde af, at du bliver forhindret i at komme til en mødegang.

Hvordan finder jeg ud af om det er noget for mig og hvordan kommer jeg med?

Før du starter i en selvhjælpsgruppe, er det vigtigt, at du overvejer, om en selvhjælpsgruppe er det rigtige for dig. Hvis du er i tvivl, om du skal vælge en selvhjælpsgruppe – eller måske snarere skal søge behandling eller andet – hjælper vi gerne med at afklare spørgsmålet :-).

Lyder dette som noget for dig? så skriv til os på mail: ocd.gruppe.kbh@gmail.com. Øverst i mailen skal du skrive: “Selvhjælpsgruppe for unge i Kbh”

Du må meget gerne skrive dit telefonnummer i mailen, så vi kan tage kontakt til dig inden du starter i gruppen. Her har du også mulighed for at få afklaret eventuelle spørgsmål;0)

Praktisk information

• Tid og sted: Vi mødes to tirsdage om måneden (lige uger) fra kl. 17-19 i OCD-foreningens lokaler ved Nørrebros Runddel på Julius Bloms Gade 17, 2200 København N.
  • Første gruppemøde bliver når vi har sammensat gruppen. Vi håber på at blive klar til opstart her i efteråret. I vil modtage nærmere besked om startdato pr. mail.
  • Der kan være op til 8 deltagere.
  • Selvhjælpsgruppen vil foreløbigt køre fra september til december 2018.