Formål

Om OCD-foreningen

* Gennem rådgivning at støtte og hjælpe de OCD-ramte og deres pårørende.

* Oplyse og udarbejde informationsmateriale om OCD til ramte, pårørende og ikke mindst til behandlingssystemerne.

* Tilvejebringe informationer om hvor den OCD-ramte kan henvende sig for at få den korrekte behandling.

* Etablere lokale netværksgrupper i hele landet for både OCD-ramte og pårørende.

* Etablere lokal telefonrådgivning i hele landet.

* Afholde konferencer og foredrag for og af forskere, OCD-ramte og pårørende.

* Etablere samarbejde mellem nationale, nordiske, europæiske og internationale organisationer, der arbejder for at fremme forskning og oplysning om OCD.

* Påvirke dansk politik til forståelse for, anerkendelse af og støtte til OCD-ramte, så relevant behandling tilbydes.

Aktiviteter

Til at opfylde formålet med forebyggelse, oplysning, rådgivning og støtte har OCD-foreningen en række aktiviteter:

Telefonrådgivning – 70 20 30 91

Telefonrådgivningens åbningstider kan ses på hjemmesiden www.ocd-foreningen.dk.Rådgiverne er personer, der enten selv har (haft) OCD, eller er pårørende til en OCD-ramt.

Socialretning telefonrådgivning

OCD-foreningen tilbyder sine medlemmer socialretlig telefonrådgivning ved socialrådgiver Bettina Hvidberg, som kan kontaktes på telefon 7020 3091 mandag aften i ulige uger i tidsrummet kl.19-20.30.

Selvhjælpsgrupper

OCD-foreningen har selvhjælpsgrupper i København og Århus. Gruppelederne står for visiteringen af medlemmer.

Lokalgrupper

OCD-foreningen har flere lokalgrupper i hele landet. Til lokalgruppemøderne kan både OCD-ramte og pårørende deltage. Formålet med møderne er dels, at alle får viden om OCD og behandlingsmulighederne, og dels om at træffe andre, der har OCD inde på livet, så man derigennem kan udveksle erfaringer. Der er ingen tilmelding til møderne og ingen pligt til at komme til mere end et møde, selv om man naturligvis er velkommen til det. Der kan være forskellige aktiviteter og foredrag til disse møder. Møderne er ofte en gang om måneden.

Hvis du klikker på "Kontakt os", vil du kunne se en liste med lokale kontaktpersoner, som du er velkommen til at henvende dig til, hvis du kunne tænke dig at være med i en gruppe. Under "Regioner" kan du gå direkte ind og se, om der er en gruppe i dit område.

OCD-bladet

OCD-bladet er foreningens medlemsblad med artikler om OCD, behandling, personlige historier, boganmeldelser m.m.

Nyhedsmails

11 gange om året sender OCD-foreningen nyhedsmails ud til medlemmerne med sidste nyt fra foreningen, links til arrangementer og relevante OCD-artikler, m.m.

Hjemmeside - www.ocd-foreningen.dk

OCD-foreningens hjemmeside indeholder information om OCD, behandling, aktiviteter i foreningen m.m. Via hjemmesiden er der for frivillige adgang til en særlig sektion. Herfra kan frivilligguides og andre informationer findes.

Forum  - www.ocd-foreningen.dk

Via hjemmesiden kan du komme ind på forummet, hvor du anonymt kan diskutere og udveksle erfaringer med andre, der lever med OCD som ramt eller pårørende.

Caféer

OCD-foreningen driver i samarbejde med Angstforeningen og DepressionsForeningen tre caféer i København, Aarhus og Odense, hvor man kan komme, hvis man har eller har haft OCD, angst, depression eller bipolar lidelse - eller er pårørende. Klik på følgende links og læs mere:
Café Blom i København - hjemmeside    Café Blom i København - Facebook Café ODA i Aarhus - hjemmeside    Café ODA i Aarhus - Facebook Café ODA i Odense - Facebook

Frivillig i OCD-foreningen

Vi mangler blandt andet:

Frivillige, der vil stå for planlægning, annoncering og gennemførelse af lokalgruppemøder i Roskilde, Hillerød, Næstved, Randers og Bornholm

Frivillige, der vil være ansvarlige for fundraising inden for det offentlige.

Frivillige, der vil være ansvarlige for fundraising inden for det private.

Frivillige, der vil være ansvarlige for ansøgning af EU-midler.

Frivillige, der vil uddele informationsmateriale.

Frivillige, der vil stå for forskellige events.

Socialrådgiver, der vil bruge et par timer ugentligt på frivillig rådgivning.

Psykolog/psykologstuderende, der vil stå for selvhjælpsgrupper i København, Aarhus og Odense.

Jurist/jurastuderende, der vil bruge et par timer ugentligt på frivillig rådgivning.

OCD-ramte/pårørende til vores telefonrådgivning.

Har det din interesse, så kontakt venligst OCD-foreningen gennem nedenstående kontaktform eller skriv til OCD-foreningen, Julius Bloms Gade 17, kld. tv., 2200 København N, eller ring til tlf: 7020-3091. Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte en fra bestyrelsen.