Viser resultater 1 til 10 af 10

Emne: OCD eller ikke OCD (en diskussion om rådgivning)

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anonymous
    Hej Nubber
    Jeg er slet ikke i tvivl om at det er ocd du fejler, du har endda en alvorlig ocd og jo, du skal hurtigst mulig få gjort noget ved det, for det kan faktisk godt blive værre endnu. Jeg har lidt af ocd i over 30 år, så jeg ved hvad jeg taler om, desuden er jeg uddannet terapeut.
    Grunden til at du hurtigst mulig skal få gjort noget ved problemet, er fordi det kan skade dine børn på lang sigt hvis du intet gør. Jeg fik desværre ikke hjælpen fra systemet, hvilket har haft alvorlige konsekvenser, både økonomisk, men også hvad angår mine børn. To af dem er så syge at den ene fik tilkendt førtidspension igår (kun 21 år) de anden er langtidssygemeldt og jeg tror ikke hun kommer i arbejde.
    Der er flere muligheder hvor man kan søge hjælp. Selv blev jeg hjulpet ved at søge GUD (du kan læse min historie andet sted på hjemmesiden), men andre søger hjælp gennem læger, psykologer og psykiater. Pas på med det alternative, meget af den behandling de bruger kan direkte forlænge dit sygedomsforløb.
    Håber du kan bruge mit svar!
    VH LS :wink:
    Kære LS
    Jeg skriver til dig fordi jeg ikke mener at dit svar i dette tilfælde var særlig hensigtsmæssigt. Jeg beder dig kun om at tænke over dette. Det er jo ikke min hjemmeside, og det er trods alt et frit land.

Jeg kan ikke se hvorfor du maler fanden på væggen og antager at Nubber har en alvorlig OCD. Det er korrekt at den kan blive værre. Men de fleste OCD lever trods alt ofte længe ubemærket med OCD. Måske er der heller ingen grund til at forklare om den konsekvens det har haft for dine børn. Det ville for mig,( havde jeg været personen med spørgsmålet), været enormt skræmmende at læse det svar som du gav. Det kunne enda godt havde få mig til at lægge låg på det hele og beslutte at jeg ikke fejlede noget. (uden at antage at det er Nubbers reaktion) Husk på at OCD faktisk er enormt angstprovokerende. (jeg så farer over alt)
    Håber du vil tænker over det. Så du ikke går hen og "skræmmer" andre som søger hjælp.
    Knus fra Simone :wink:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Simone
    Mennesker er forskellige, derfor reagerer vi forskelligt og man kan aldrig vide hvordan andre vil reagerer. Men jeg da lært at man kommer længst med sandheden også selv om det nogen gange gør ondt. Når det drejer sig om ocd vil man mange gange blive angste uanset hvad der bliver fortalt. Hvis jeg går tilbage til min egen ocd periode, ville jeg feks have overtaget din angst om den jernstang historei du skriver om andet sted her i forummet. Det ville virkelig have skræmt mig. Angsten kan man ikke flygte fra. Man kan heller ikke forvente at folk skal tage hensyn til andres angst på en sådan måde at man undgår ting eller samtaler som kan kræmme dem. Det betyder nemlig at man giver næring til den sygdoms ramte og det er i sig selv med til at fastholde personen. Min holdning er at man kun kan løse ting ved at tale sandt. :wink:
    VH LS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Simone
    Jeg glemte at forklare det med konsekvenserne for mine børn. Det kunne nemlig også betyde at personen så ville søge hjælpen hurtigere. Desuden fortæller det noget om hvorfor samfundet skal tage ocd patienter alvorlige og hvilke konsekvenser det kan give for hele samfundet hvis de ikke får hjælp. Mange her i forrummet fortæller at de ikke får den hjælp de har brug for, det kunne det også hjælp på. :wink:
    VH LS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej LS.
    Jeg kan udemærket forstå hvad du mener. Men jeg mener stadig at der er en forskel på at læse om en frygt som er komplet ubegrundet og er et følge af OCD. Ligesom Nubbers frygt for at hendes Kære vil brænde inde fordi hun ikke tjekker kaffe maskinen. Hun ved jo også at der er noget som ikke er normalt i den tanke. Og så på den frygt som du potentielt skaber i at sige at hendes OCD er en alvorlig slags (forstår ikke hvad der får dig til at antyde det) Og at hun kan skade sine børn på lang sigt. Det er muligt at det hele kunne være sandt. Men er det vigtigste ikke at få folk til at føle sig trygge ved at finde hjælp, og ikke frygte indlægelse fordi nogen mener at man er et "slemt" tilfælde. Det er klart at du skal sige sandheden. Men hun har nok læst diverse historier fra folk her inde. Hun bad om en løsning (tror jeg) ikke en prædken om en sygdom hun allerede har på fornemmelsen hun er lidende af. Som hun også selv skriver, "Mener i at jeg bør lade mig tjekke for OCD?? Og hvis det er tilfældet, hvor i al verden starter jeg så?"

Anyway, det var kun for at få dig til at tænke over det. Hvis du ikke er enig, er det jo bare iorden! :)

Simone :!:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Simone
    Jeg forstår ikke helt at du nævner en frygt som er komplet ubegrundet. Nubber beskriver flere detaljer som, jer syntes virker begrundet. Vedkommende fortæller om hvordan hun er nødt til at ringe til børnehaven for at tjekke dem og at hun må vække sin mand kl 5 om morgenen for også at tjekke ting der, hertil kommer at hun nævner at hun føler at hun ville blive sindsyg hvis hun ikke udførte sine handlinger. Den følelse kender jeg særdeles godt og det var absolut ingen spøg. Det syntes jer ærlig talt er temmelig alvorlig. Men ok vi læser ikke altid det samme i samme tekst og vores erfaringer er forskellige.
    Selvfølgelig ville jeg ikke skræmme hende, men betydningen af ens kommunikation er den respons man får og så er man selvfølgelig også mere sårbare som ocd ramt. :wink:
    VH LS

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Hej LS
    Jeg fatter ikke helt din fordrejning af denne samtale. Den frygt som er komplet ubegrundet er MIN.

Du skrev,"Hvis jeg går tilbage til min egen ocd periode, ville jeg feks have overtaget din angst om den jernstang historei du skriver om andet sted her i forummet. Det ville virkelig have skræmt mig. "
    Du lavede altså en sammenligning af det jeg har skrevet i et fora og det svar som du gav nubber. min frygt var ubegrundet, hvilket jeg klart godt ved og det er ret læseligt ud af indlægget. Dette mener jeg ikke kunne sammelignes. Men flot fordrejet, du har ret, vi læser ikke altid det samme i en tekst.

Jeg spøger aldrig med den angst som man kan føle. Den er særdeles virkelig! Jeg har OCD, eller er det gået over dit hoved. Jeg bryder mig ikke om at du antyder at jeg på nogen måder ville gøre andres angst ubetydelig. :x
    Det eneste denne diskution gik ud på var om du ikke ville prøve at virke mindre skræmmende. Ikke om OCD er alvorligt eller ej. Men det er da fint at tage diskutionen...

så... vi fortsætter...

Jeg mente helt åbent og ærligt... At fordi dine børn har er blevet skadet (af en eller anden grund) er det ikke en grund til at antyde at andres børn bliver det. De fleste som har OCD lever med det i en "rimmelig normal" hverdag. Når du skriver det på den måde får du det til at lyde som om at OCD er en sygdom hvor man er sindsyg. Det lyder jo ligesom om at folk med OCD ikke er kompetende til at passe deres børn. Dette er ikke tilfældet. Husk på hvor mange som er bange for at deres børn kan blive tvangsfjernet. Jeg har fundet tre som har skrevet om det bare i dette forum inkl.mig selv, gad vide hvor mange som kender frygten?!? Din holdning bedre da ikke sagen. Må jeg så spørge, mener du at folk med OCD er farlige for deres børn?

Forstår du nu LS eller skal vi på den igen?
    VH simone :wink:

Nu er jeg faktisk lidt ked af nubbers behandling, dette skulle havde været hendes fora. I virkeligheden ønskede jeg bare at hun skulle se at det ikke var jordens undergang hvis hun havde OCD. HA HA det eneste hun har set er at vi ikke enes...
    Jeg håber at administrator evt. vil flytte vores diskution væk fra hendes spørgsmål. :?

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Simone
    Jeg håber at administrator evt. vil flytte vores diskution væk fra hendes spørgsmål. :?
    hermed gjort 8)

En god diskussion om rådgvining :!:

tråden er klippet ud fra dette emne :arrow: http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=103
    fordi den gik off-topic

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Simone
    Jeg forsøger faktisk ikke at fordreje noget som helst og nej, jeg syntes ikke det var tydelig at det var din angst der var tale om, jeg læste det som om det var Nubbers. Betydningen af din kommunikation er den respons du får og jo den gælder begge veje.
    Min sammenligning gik ud på at fortælle dig, at man kan blive påvirket forskelligt og derfor ikke kan tage forbehold for hvordan andre vil opfatte ting, jeg syntes klart der var en sammenligning som hed angst.
    At du opfatter min udtalelse som om man er sindsyg fordi jeg udtaler at mine børn er blevet skadet, kan jeg ikke gøre så meget ved, kun håbe på at du istedet for at virke så arrogant og nedsættende i dine udtalelser, ville spørge mig om meningen med mine svar, eller bede mig uddybe det.
    Nogle vil blive skræmte af mine udtalelser andre ikke, det er ligesom ikke noget jeg kan vide på forhånd, men som jeg tidligere har nævnt, kunne jeg også være blevet skræmt af dine udtalelser. Jeg vil her understrege, at jeg på ingen måde har intentioner om at skræmme folk. Det tror jeg iøvrigt heller ikke du har.
    Om folk er kompetente til at passe deres børn eller ej kommer an på situationen og nej, farlig det tror jeg bestemt ikke de er, men skadelig, jo det vil der være folk som er, hvis de ikke får hjælp.
    Om min holdninger bedre sagen eller ikke, det er der vist ingen som på nuværende tidspunkt kan svare på. det vil komme an på udfaldet i sidste ende. :wink:
    VH LS

Citer Oprindeligt indsendt af Simone
    Hej LS
    Jeg fatter ikke helt din fordrejning af denne samtale. Den frygt som er komplet ubegrundet er MIN.

Du skrev,"Hvis jeg går tilbage til min egen ocd periode, ville jeg feks have overtaget din angst om den jernstang historei du skriver om andet sted her i forummet. Det ville virkelig have skræmt mig. "
    Du lavede altså en sammenligning af det jeg har skrevet i et fora og det svar som du gav nubber. min frygt var ubegrundet, hvilket jeg klart godt ved og det er ret læseligt ud af indlægget. Dette mener jeg ikke kunne sammelignes. Men flot fordrejet, du har ret, vi læser ikke altid det samme i en tekst.

Jeg spøger aldrig med den angst som man kan føle. Den er særdeles virkelig! Jeg har OCD, eller er det gået over dit hoved. Jeg bryder mig ikke om at du antyder at jeg på nogen måder ville gøre andres angst ubetydelig. :x
    Det eneste denne diskution gik ud på var om du ikke ville prøve at virke mindre skræmmende. Ikke om OCD er alvorligt eller ej. Men det er da fint at tage diskutionen...

så... vi fortsætter...

Jeg mente helt åbent og ærligt... At fordi dine børn har er blevet skadet (af en eller anden grund) er det ikke en grund til at antyde at andres børn bliver det. De fleste som har OCD lever med det i en "rimmelig normal" hverdag. Når du skriver det på den måde får du det til at lyde som om at OCD er en sygdom hvor man er sindsyg. Det lyder jo ligesom om at folk med OCD ikke er kompetende til at passe deres børn. Dette er ikke tilfældet. Husk på hvor mange som er bange for at deres børn kan blive tvangsfjernet. Jeg har fundet tre som har skrevet om det bare i dette forum inkl.mig selv, gad vide hvor mange som kender frygten?!? Din holdning bedre da ikke sagen. Må jeg så spørge, mener du at folk med OCD er farlige for deres børn?

Forstår du nu LS eller skal vi på den igen?
    VH simone :wink:

Nu er jeg faktisk lidt ked af nubbers behandling, dette skulle havde været hendes fora. I virkeligheden ønskede jeg bare at hun skulle se at det ikke var jordens undergang hvis hun havde OCD. HA HA det eneste hun har set er at vi ikke enes...

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Jeg må indrømme, at jeg faktisk gennemgik indlægget flere gange for at tone det ned. Netop for ikke at virke nedladende og arrogant. Der er ikke mere at sige til den her sag end, at min mening ikke var at fornærme dig, men blot at få dig til at se, på det du skrev med andre øjne.
    Nu har jeg jo ikke din uddannelse i kommunikation. Men jeg prøver dog stadig at udtrykke mig klart og assertivt, og jeg mener faktisk jeg klarer det ok.
    Jeg føler at du lagde ord i munden på mig det forgående svar. Derfor blev min tone nok lidt for "skarp" i besvarelsen. Jeg ønsker når alt kommer til alt, blot at få meningen med dit svar, ud af din kommunikation som jeg forstår det.
    Jeg troede du mente at folk med OCD, måske ikke er sindsyge, men derimod "farlige". Det har du så lige nu svaret på. Og det er det eneste jeg var uenig med dig i. Ja også mener jeg dog stadig at du reagerede for skræmmende i dine udtalelser, som du så mener om mine. Der bliver vi nok ikke enige.
    Men kan vi lade den ligge nu. For den er ligesom faldet lidt til jorden efterhånden. :)

VH Simone

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Simone
    Vi er nu nok ikke så uenige når det kommer til stykket. Vi vil jo bare det bedste, men har forskellige forudsætninger og på den måde vil der forekomme misforståelser. Jeg syntes det er fint nok at du kommer med dine kommentarer og jeg er ikke længere i livet end at jeg stadig kan lære, også af dig :!: :wink:
    VH LS

Lignende emner

1. Tabu eller ikke?
    By Ida '96 in forum OCD i medierne
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 3. September 2008, 22:08
  2. Lider du eller har du lidt af OCD eller anden angst?
    By sociologistuderende in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 4. May 2008, 11:01

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •