Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Udtrapning af medicin

Registreringsdato
    Oct 2012

Standard Udtrapning af medicin

Hej.. jeg er 29år og lider af OCD.. hvilket for mig er tvangstanker med efterfølgende tvangshandlinger.. tanker om at der kan ske min familie noget.... handlinger for at sikre mig at det ikke sker..
    For ca. 1 1/2 år endte det i at jeg fik en depression.. Så jeg startede på "lykkepiller" seroxat.. 30mg.. og kom til psykolog..

Nu 1 1/2 år efter på medicin og gå hos psykolog.. har jeg faktisk rimelig styr på min OCD.. jeg tror altid den vil være en lille del af mig.. men jeg føler at det er mig der styre den.. mere end den styre mig..

men nu er spørgsmålet så.. er der nogen af jer der har erfaring med udtrapning af medicin? og er der er nogen af jer der er trappet helt ud.. og hvis.. hvordan går det? kommer OCDén langsomt tilbage..

Jeg kunne virkelig godt bruge nogen gode råd.. jeg er ikke så bange for at trappe ud.. for jeg tror at jeg har flyttet så meget i mit hoved.. at jeg kan styre OCDén uden medicin..

men jeg er lidt angst for at udtrappe af angst dæmpende medicin

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    30

Standard Sv: Udtrapning af medicin

Hej med dig.

Går du stadig ved psykolog? For så vil jeg anbefale dig at vente med udtrapning, til du er helt færdig med psykologbehandling.
    Jeg trappede selv helt ud i december sidste år, og mit råd vil være, at hvis du trapper ud, så gør det MEGET langsomt, og gør det i dit eget tempo! Min læge anbefalede mig at trappe ud over cirka en måned, men det kunne min krop ikke finde ud af, så jeg tog sagen i egen hånd og lyttede til min krop. Det tog mig 4 måneder at trappe ud af Sertralin 50 mg, og min krop fulgte fint med, og jeg havde det rigtig godt i næsten et halvt år, og ikke ret mange bivirkninger ved ned- og udtrapning.
    I juni måtte jeg desværre pga. stress i forbindelse med eksamen starte op på medicin igen, og jeg skulle nok være startet op, da jeg første gang mærkede, at min OCD kom tilbage, for jeg røg helt ned med flaget med OCD og depression, så lyt til selv de mindste signaler. Jeg røg helt ned på under en måned, og det er ikke det værd.
    Jeg håber, at du på et tidspunkt kommer helt af med medicinen uden bivirkning :)

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Oct 2012

Tak for dit svar..

Ja jeg går stadig ved psykolog.. men er meget langt i mit forløb.. fra at bruge omkring 5 timer dagligt på tvangshandlinger.. er jeg nogen dage ned på 10min.. det er til at leve med.. så jeg tænker at hvis jeg trapper ud samtidig med de sidste par gange hos psykolog.. så kan han måske støtte mig igennem.. hvis jeg får nogen tilbagefald..

Ja jeg har også bestemt mig for at lytte til min krop og mit hoved.. jeg har ikke snakket med en læge om at trappe ud.. for jeg har ikke haft kontakt med en læge i et år.. de udskriver bare medicinen.. jeg har fortalt min familie det og min næremeste kollegaer at jeg er ved at trappe ud.. synes det er vigtiger at de ved det.. end en læge der ikke kender mig..

Ja stress.. det er bare ikke godt til en ocd hoved.. så der må man virkelig lære at lytte til sin krop.. men det kan være svært..

jeg er ked af at høre at du gik ned igen pga af stress.. må jeg spørger hvad du lider af? både handlinger og tanker?

Mvh Malene

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    30

Det er jo selvfølgelig individuelt, hvad man oplever i forbindelse med udtrapning, og jeg kender kun til mine egne erfaringer, men da jeg trappede ud, jeg var nede på kun at have OCD, når jeg gik på trapper, så en dag uden trapper, betød en dag uden OCD, men jeg håber, at det lykkes for dig :)

Du har nok ret i det med lægen. Jeg er ret tæt knyttet til min, men har også brugt venner og familie rigtig meget i processen, netop fordi de kender en bedre. Det var da også en veninde, der slæbte mig til læge i foråret, fordi hun kunne se, hvor skidt jeg havde det. Det havde min læge nok aldrig opdaget...

Jeg havde svært ved at acceptere det faktum, at min krop ikke kunne fungere uden medicin, og derfor valgte jeg til min store fortrydelse at lade være med at lytte til signalerne

Jeg tæller mine skridt op til fire og starter forfra, og 1 og 3 er altid højre ben, mens 2 og 4 er venstre ben. Jeg må kun træde på streger på 3. Når jeg går på trapper, skal jeg starte på højre ben og 3, og også slutte på højre ben og 3. Det er det, der stadig popper op i stressede situationer, og som altid har været der.
    Ellers har jeg tidligere haft med, at alt skulle kunne deles med fire, og jeg skulle klø mig fire gange, tage fire tåre af noget, fire bidder osv. osv.

Tanker fra Sofie
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Oct 2012

Jeg forstår godt hvad du mener.. Det er heller ikke fordi at jeg ikke ville have så meget imod hvis jeg skulle tage piller altid.. Hvis det er det eneste der hjælper rigtig.. Men mit "problem" er min alder.. Jeg vil gerne prøve om jeg kan undvære medicin.. Hvis jeg engang gerne vil have børn..

Nogen gange er det altså bare så ubegribeligt at jeg ikke kan styre mine tanker og handlinger.. Jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke kan lade værd.. Jeg er godt klar over at jeg har ocd.. Men jeg kan godt have svært ved at acceptere det.. Jeg kan snakke nogenlunde åben om det med familie, bekendte og kollegaer.. Men ja sådan er jeg jo..

Tak for dine svar.. Det er rart at skrive med en der ved hvordan det er..

Lignende emner

1. Udtrapning og bivirkninger
    By Sofie in forum Behandling af OCD
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 20. January 2012, 14:52
  2. Udtrapning af medicin
    By Sofie in forum Behandling af OCD
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 29. January 2009, 23:55
  3. Bivirkninger efter udtrapning af antidepressiv medicin
    By Lisbeth in forum Behandling af OCD
    Svar: 10