Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: Efexor, Bivirkninger og virkning på OCD

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Efexor, Bivirkninger og virkning på OCD

Jeg har tidligere i nat skrevet om at min OCD lader til at vende tilbage. Jeg glemte at fortælle at jeg også lige har skiftet medicin fra fluoxitin(virkede rigtig godt på tankerne, men blev træt) til efexor. Nu har jeg udersøgt alt hvad jeg kunne finde om det på nettet. Jeg er mildest talt choket. Der er mange som fortæller om store bivirkninger som glemsomhed (som aldrig forsvinder), vægt øgning med 15 - 25 kg. og store bivirkninger ved nedtrapning(svimmelhed, drømme ect.). På en amrikansk side om OCD læste jeg at der ikke var nogen dokumentation på at efexor virker på OCD. Der stod også at der generelt ved antidepressiv medicin var bivirkninger så som Ligyldigheds følelse og agressioner... Er dette Korrekt. Nu er jeg sgu små bange for at være på dem og i det heletaget medicin. Ved ikke om dette er OCD'en som spiller ind eller hvad. Men tør ikke at være på medicin som måske ødelægger mig totalt. Læste også at nogen læger bliver betalt for ikke at omtale kendte bivirkninger?!?

Håber en kan svare! :(

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej
    Det har jo været fremme i medierne at læger bliver betalt for at udskrive medicinal firmas medicin. Det er også korrekt at medicin kan give ligegyldigheds følelser og i nogle tilfælde en form for tåge tilstand eller hvad nogle vil kalde en fjernheds fornemmelse.
    VH LS

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Hej Simone

Når du skifter medicin, trapper op eller ned, begynder behandling eller trapper ud af behandling, gælder alle SSRI, så får man det dårligt, altså værre end man havde det før. Det tager cirka 14 dage før det er stabiliseret. For nogen er det meget slemt med selvsmordstanker og andre forfærdelige tanker, for andre opleves det som en sænkning stemningslejet. Der kan også være fysiske symptomer.

Så hver gang man ændre på dosis skal man være opmærksom på at man kan opleve en forværring af symptomer.

Alle SRI præparater kan hjælpe på symptomerne, men det er individuelt om de gør det. Du må prøve dig frem - hvilket selvfølgelig ikke er optimalt, men på nuværende tidspunkter er der medicinsk ikke andre muligheder.

Som du selv og LS skriver så kan der være forskellige bivirkninger: vægtøgning, søvnbesvær etc....det er også individuelt og skal opvejes i forhold til virkning. For eksempel fandt du at du blev for træt at det andet præparat, men det virkede godt mod tvangstankerne. Hvis du sover 25 timer i døgnet :shock: så er det jo klart at det ikke er optimalt.

Håber det var et svar

mvh
    mads

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

hej simone

Jeg kender godt din medicin-forskrækkethed og JA jeg tror det er ocd`en der spiller ind.

i 5 år er jeg hoppet ud af og ind i medicinbehandlinger, men er kommet frem til dette:

INGEN bivirkninger er værre, end angst ocd og depression.

prøv at lave en liste med ulemper fra sygdommen og (MULIGE) ulemper ved medicinen.

De fleste bivirkninger er ikke varige.

Men selvfølgelig reagerer man forskelligt.

Har du overvejet at bede om den lamictal-behandling, henning har omtalt her på siden?

Den vil jeg bede min psykiater om, for min læge har også en i behandling med det- med gode virkninger.

knus

ps. jeg holder fast i medicinen nu og jeg vil putte den i min mund med glæde - for jeg mister ikke mig selv ved det- Jeg FÅR mig selv tilbage!! OCD er en sygdom og den skal bekæmpes med hud og hår. Først med medicin og senere måske samtale terapi eller hvad man nu har lyst til.

Et brækket ben, sukkersyge og angst kan ikke snakkes væk - der er noget galt et eller andet sted og det skal rettes!!!!

KNUS

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Ha ha.... ja, havde på fornemmelsen at det nok var tankerne som løb af med mig. Den Lamicital-behandling, bliver man sløv af den, og hvad med vægt forøgning?
    Jeg har faktisk ikke medicin skræk normalt, men man bliver gerne revet med af det meste, du ved... Uha... måske sker der noget skrækkeligt med mig...?!!
    Håber du vil vende tilbage med dine erfaringer, så giver jeg lige efexoren en chance mere

Knus selv malene!

Og tak til jer alle tre for svaret!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Jeg ved ikke om man bliver træt og tyk af lamictal- men vil prøve at finde noget om det på nettet.

Men personlig vil jeg hellere være rumlefed med søvn i øjnene, end at lide af angst og ocd!!!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Jeg har proevet Fontex, Efexor, Tolvon, Paroxetin/Seroxat og Lamictal. Kun Tolvon gav rigtig ubehagelige bivirkninger i form af en konstant rus, men dette praeparat er vist af aeldre dato. Jeg har ikke taget paa, men har haft bivirkninger som mundtoerhed, foelt mig `lidt ved siden af mig selv`, sovet daarligt og den slags. Kvalme har jeg vaeret forskaanet for.

Selvom ikke alle disse praeparater gjorde himlen blaa, og et andet, antipsykotisk praeparat jeg fik, Cisordinol, mest gjorde den kulsort! saa kom jeg godt igennem disse forsoeg uden at have taget skade.

Som en anden naevner herover kan man forvente 1-3 ugers tilpasningsperioder ved dosisaendringer, dette har gjaldt for mig ved alle op- og nedjusteringer jeg har proevet. I denne korte periode har jeg som regel haft perioder hvor jeg paa en eller anden maade havde det daarligere end foer justerngen.

Paa internettet kan man finde mange ting, ikke mindst om hvor Elvis sidst er set og den slags. Mit raad er: stol ikke paa andre informationer end medicinsindlaegssedlen giver.

Det ironiske ved de sygdomme som Efexor + venner skal behandle, er at sygdomssymptomerne og bivirkningerne kan vaere de samme, f.eks. er ligegyldighed, aggressioner, svimmelhed og den slags ting man kan forvente at se ved psykisk sygdom. Endvidere, har man vaeret syg i aarevis, kan man vel ikke forvente at vaere den samme person man var foer; modgang og sygdom taerer og modner. En formodet bivirkning tror jeg ogsaa kan ses hvis man bliver lidt bedre end foer, f.eks. kan jeg da godt tage mig i at kvaerulere lidt rigeligt nogle gange, det tror jeg er en ubehandlet depressionsrest der giver sig udtryk i generel negativitet overfor omverdenen.

Registreringsdato
    Sep 2005
    Lokation
    kbh.

Standard

For to år siden stoppede jeg med at tage medicin. Inden da havde jeg i seks år taget forskellige slags - blandt andet seroxat og efexor. Gennem alle årene med medicin har jeg haft bivirkninger - svimmelhed, træthed, overvægt, glemsomhed, rysten og især mareridt. Det tog en krig af trappe ud af medicinen, og selvom det gik meget langsomt, oplevede jeg abstinensagtige tilstande. I dag er jeg som sagt medicinfri, men desværre oplever jeg, at min hukommelse ikke er så optimal som den burde være.

Måske skal jeg også lige sige, at jeg ikke syntes at medicinen virkede på mine tvangstanker - pillerne tog toppen af depressionen, men tankerne var uændrede. Så jeg oplevede en forbedring i og med at jeg ikke var nær så depressiv, men ingen forbedring i tvangstankerne. Det var mit eget valg at stoppe med medicinen - min psykiater mente, at jeg skulle tage det resten af mit liv. Nu er der som sagt gået to år siden jeg tog mine sidste piller, og jeg har det fint - bedre end dengang jeg tog pillerne. Jeg siger ikke, at jeg ikke mener, at medicinen kan være gavnlig for nogen, men den virkede bare ikke på mig. Grunden til at jeg har fået det bedre er heller ikke, at jeg er stoppet med medicinen, men en kombination af flere ting. Jeg har stadig tvangstanker og tvangshandlinger dagligt, men det er ikke noget der fylder 90% af min dag som det gjorde for bare få år siden.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Efexor

Kære Simone

Jeg tænkte, du kunne have brug for at høre fra en, der har positive erfaringer med Efexor :wink: Det er det bedste præparat, jeg har prøvet (og jeg har prøvet Fontex, Remeron, Seroxat, Aurorix...) Det virker utroligt godt mod angst - bare husk, at du skal op på en dosis imellem 225-300 mg, før de rent faktisk virker imod angst (min psykiaters ord). Depressionen lettede også totalt på ovennævnte dosis. Det virkede også på min kærestes ocd.

De eneste bivirkninger, jeg havde, var på det seksuelle område og lidt gaben, og det er jo billigt sluppet. Og så tabte jeg mig en del, så man behøver ABSOLUT ikke tage på af Efexor. Jeg kender i hvert fald 2 ud over mig, der er ovenud tilfredse med Efexor og slet ikke kan leve uden. Og ang. de symptomer, der kommer, når du holder med det, så vent med at bekymre dig om det, før det er aktuelt :wink: Men jeg kan fortælle dig, at trapper du ud via Fontex, får du ingen seponeringssymptomer

Ønsker dig det bedste
    Christina

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

og HUSK: Blandt patienter, der tager Efexor er også patienter med andre lidelser og medicin. Det er jo ikke sikkert, at de bivirkninger, de indrapporterer omhandler Efexor!!!! Det kan være at de symptomer, de får er fra kombinationen med den medicin, de fik i forvejen eller stammer fra et helt andet præparat. Så tag ikke så højtideligt, hvad der står på indlægssedlen af bivirkninger, men mærk, hvad der sker i din egen krop i stedet.
    Knus, Christina

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej.
    Vil lige give Christina ret. Plus man jo lige skal passe på når man læser bivirkningerne. bivirkninerne skal skrives på, hvis der er det mindste tvivl om at det er pillerne der kan have foreårsaget det. Men det er bedst at føle efter på din egen krop.

Lignende emner

1. Medicin og bivirkninger
    By angel in forum Behandling af OCD
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 7. May 2012, 00:15
  2. Nogen der får Efexor???
    By løven in forum Behandling af OCD
    Svar: 11
    Nyeste indlæg: 4. March 2009, 18:29
  3. sertralin, bivirkninger
    By heavens in forum Behandling af OCD
    Svar: 2