Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: OCD? Mig?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard OCD? Mig?

Hejsa

Jeg håber at nogle her kan hjælpe mig videre.

Jeg har siden teenage-alderen haft sære idéer med ikke at måtte træde på streger på fortovet (Den idé er forsvundet igen).

Som voksen har jeg ting der SKAL gøres.

Kaffemaskinen bliver tjekket hver morgen omkring 3-6 gange inden jeg kommer ud af døren. Jeg er altid nervøs for om den er slukket og tænk hvis der udbrød brænd i huset og min familie brændte inde.
    Selvom jeg har tjekket igen og igen har jeg før ringet fra toget (Kl. 5 om morgenen) og vækket min mand for at få ham til at gå ud og tjekke. Heldigvis kender han til mine små særheder og gør det gerne, for at glæde mig.

Når sønnen bliver lagt i seng er der et ritual der skal udføres hver gang. og bliver det ikke gjort rigtigt, starter jeg gerne forfra. Somme tider til stor irritation for sønnen.

Somme tider (stort set hver gang) når sønnen er i svømmehallen med børnehaven kan jeg blive panisk angst for om han skvatter ned at trappen.
    Jeg har før ringet til børnehaven for at tjekke at de nu holdt ordenligt øje med børnene og holdt sønnen i hånden ned at trappen.
    Yderst pinligt syntes jeg, men jeg var simpelthen nød til det, for ellers var jeg blevet helt sindsyg af den angst følte jeg.

Alene det at sidde her og fortælle om frygten kan give mig en følelse af at det netop kan ske fordi man snakker om det.

Jeg kunne fortælle flere historier af den slags men vil heller ikke kede nogle af jer.

Mener i at jeg bør lade mig tjekke for OCD?? Og hvis det er tilfældet, hvor i al verden starter jeg så?

Hilsen
    Nubber

Registreringsdato
    May 2005
    Alder
    37

Standard

Hej Nubber.

jeg skriver for det det med kaffe maskinen der kan du få en der slukker efter 2 timmer så hved du d et og det kan hjælpe jeg har også haft lidt det med at trække kaffe maskine når jeg skulle ud af døren mennnnnn så fik jeg en der slukket efter 2 timme rog det hjalp
    kærlig hilsen lillesky

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Nubber
    Jeg er slet ikke i tvivl om at det er ocd du fejler, du har endda en alvorlig ocd og jo, du skal hurtigst mulig få gjort noget ved det, for det kan faktisk godt blive værre endnu. Jeg har lidt af ocd i over 30 år, så jeg ved hvad jeg taler om, desuden er jeg uddannet terapeut.
    Grunden til at du hurtigst mulig skal få gjort noget ved problemet, er fordi det kan skade dine børn på lang sigt hvis du intet gør. Jeg fik desværre ikke hjælpen fra systemet, hvilket har haft alvorlige konsekvenser, både økonomisk, men også hvad angår mine børn. To af dem er så syge at den ene fik tilkendt førtidspension igår (kun 21 år) de anden er langtidssygemeldt og jeg tror ikke hun kommer i arbejde.
    Der er flere muligheder hvor man kan søge hjælp. Selv blev jeg hjulpet ved at søge GUD (du kan læse min historie andet sted på hjemmesiden), men andre søger hjælp gennem læger, psykologer og psykiater. Pas på med det alternative, meget af den behandling de bruger kan direkte forlænge dit sygedomsforløb.
    Håber du kan bruge mit svar!
    VH LS :wink:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af lillesky
    Hej Nubber.

jeg skriver for det det med kaffe maskinen der kan du få en der slukker efter 2 timmer så hved du d et og det kan hjælpe jeg har også haft lidt det med at trække kaffe maskine når jeg skulle ud af døren mennnnnn så fik jeg en der slukket efter 2 timme rog det hjalp
    kærlig hilsen lillesky
    Hej Lillesky
    Det er dejligt at du fandt en løsning på dit problem, med kaffemaskinen, jeg er sikker på at det kan hjælpe andre også. Men der er nogle som det ikke vil hjælpe det er fordi, at de så vil focuserer på om kaffemaskinen nu er gået i stykker eller også begynder de at flytte problemet over på andre ting. For dem er det vigtigt at de søger hjælp. :wink:
    VH LS

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard

Hej Nubber.

Jeg tror helt klart, at du har OCD. Du skal starte med at gå til din egen læge og få ham eller hende til at henvise dig videre. Fortæl lægen det samme som du har skrevet her. Hvis det er lettere at vise lægen, det du har skrevet her end at fortælle det, så gør det. Print det ud og tag det med. Du er ikke alene om at have det sådan.

Den mest effektive og anerkendte behandlingsform af OCD er en kombination af kognitiv adfærsdterapi og behandling med medicin. De såkaldte "lykkepiller". Mange må dog selv punge ud for at få den rette behandling. Der findes forskellige angstklinikker rundt omkring i landet. Du kan evt. søge på google.

Hvis du har brug for mere hjælp så skriv gerne igen. Du er også velkommen til at sende en mail til lisbeth@ocd-foreningen.dk

PS: Du kan læse noget om behandlingen her: http://ocd-foreningen.dk/index.php/k...dfaerdsterapi/
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Hej Nubber

Det er godt at høre at din mand ikke tager det så tungt og er villig til at hjælpe.

Du bør nok kontakte en behandler. Lisbeth eller kontaktpersonerne i dit område kan hjælpe dig med at finde en.

mvh.
    mads

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Nubber

Jeg kender godt skrækken mht. dig barn og med at aflevere barnet til andre.

Ocd handler jo om kontrol og når du ikke er der har du ikke kontrollen/ ansvaret længere.

JEg er så bange for at virke for sippet/mærkelig i min søns børnehave, at jeg bare har bestemt mig for at aflevere ham...og så have tillid til at de passer godt på ham.

De ritualer du laver er for at holde angsten på afstand og det er det OCD handler om.

Jeg vil advare dig imod bare pludselig at holde op med handlingerne, det skal gøres i samråd med læge/psykiater/medicin, så angsten ikke blusser op.

Glæder mig til at høre om du har været hos læge osv. det er det allerførste skridt, selvom det kan være svært.

Men husk: vi er mange og du er IKKE sindssyg!!!!

du er bare bange som os andre og prøver på at beskytte dig imod det.

knus malene

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej alle sammen

Tak for svar og jeres alle sammens synspunkter.
    De er læst og taget til mig.

Vi skal på tirsdag til Glostrup med vores søn, som skal undersøges for Tourette. Så nu vil jeg se tiden an. Jeg kunne forestille mig at både manden og jeg også vil blive udspurgt en masse omkring os selv for at se hvor sønnens Tourette stammer fra (HVIS han har det). Og til den tid vil de jo nok finde ud af at det er fra mig. Så nu tager jeg den lige derfra og ser om jeg får svar/råd derinde.
    Hvis det ikke er tilfældet, så må jeg jo nok tage den derfra og selv finde ud af noget med at få hjælp.

Jeg skal nok melde tilbage hvordan "udviklingen" er og hvad jeg kommer frem til.

Naturligvis er i alle velkomne til at skrive råd idéer osv i mellemtiden.

Hvor er jeg glad for at have fundet dette sted der gør at man pludselig ikke føler sig underlig og hvor man ikke behøver at skjule sine åndsvage idéer. Et sted hvor man bare kan være ærlig og folk forstår hvad man mener! :)
    Tusind tak for alle svar! De betyder mere end i måske lige tror.

Venlig hilsen
    "Nubber"

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Ha ha... Ja Nubber.
    Det ved jeg da både LS og jeg håber at du føler dig forstået og dermed også ved hvad vi mener.... Om det så bare er mig der er mindre kvik, eller tvivler på hvor skarpe andre er, det vil jo være i det uvise(Håber jeg). Men godt at du finder hjælp og godt at du føler tilpas her i forummet, for her skal man netop kunne det. Og så tror jeg at jeg styrer min nysgerrighed, pædagoiske evne (eller mangel på samme) og blander mig lidt uden om... Hvis det er muligt..... *temaet fra dødens gab høres* :wink:

Knus og Velkommen!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Nubber
    Det glæder mig meget at du får hjælp her i forrummet og du trives her. Godt at du søger hjælp, jeg glæder mig til at høre hvordan det går og der kommer mere ro på din situation. Ja Simone har ret, vi håber du bliver forstået, ellers er du altid velkomme tilbage.
    De bedste hilsner og ønsker. :wink:
    VH LS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Ja, så er der nyt i min sag.

Vi var igår på Glostrup sygehus med sønnen, hvor han skulle ind til Finn Ursin Knudsen, for at tjekkes for Tourette.
    Det viste sig at han havde TS+ og at også jeg havde TS+, med OCD. Så den var god nok, min frygt for OCD.

Nu lyder mit spørgsmål på...

Findes der nogle her i OCD Foreningen, der har Tourette med OCD?

Venlig hilsen
    Nubber

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •