Viser resultater 1 til 13 af 13

Emne: OCD eller bare en form for tvangshandlinger?

Registreringsdato
    Feb 2012

Standard OCD eller bare en form for tvangshandlinger?

Jeg har siden jeg var barn levet med diverse tvangshandlinger. Jeg læste om OCD og tænkte på om det kunne være det, men er ikke sikker da det virker som om de fleste med ocd slet ikke kan slappe af igen før de har gjort deres forskellige ritualer, mens jeg ikke har det så slemt og faktisk ikke tror det nogensinde har gået ud over min hverdag. Jeg føler dog et vist ubehag hvis jeg prøver at bryde det, men det er ikke noget der driver mig til vanvid. Meget af det er ubevidste handlinger jeg først tænker over bag efter. Jeg er meget besat af det hele skal gøres et lige antal gange. Jeg vil prøve at remse noget af det op og formulere det så godt jeg kan.

I bil skal kantpælene i vejsiden altid suse forbi i øjenkrogen. Hvis der mangler en i højre side, lukker jeg eventuelt venstre øje eller prøver på anden måde ikke at se den så det igen kommer op på et lige antal.
    Når jeg læser f.eks en reklame på et skilt, skal antallet af ord også være lige. Ellers kan jeg finde på at læse det igen og stoppe når det er et lige antal, f.eks foran det allersidste ord. Jeg har nogengange taget mig selv i at gøre det samme med undertekster på fjernsynet.
    På fortovet skal jeg altid gå på stregerne og går endda op i hvor på fødderne stregerne rammer. Hvis stregen rammer tåen på venstre, skal den også på højre. Derfor kan jeg finde på enten at tage et for langt eller for kort skridt for at opnå det. Igår tog jeg mige selv i at slæbe højre fod da fortovet pludselig ophørte, så den også nåede at ramme en streg.
    Og jeg kan blive ved i små ting: når jeg spiser peanuts eller andet tager jeg altid to ad gangen. Ellers tager jeg et ulige antal næste gang så det passer. Hvis jeg strejfer noget med den ene hånd skal den anden også røre. Også selvom det betyder jeg måske skal bukke mig ned og røre gulvet. Hvis det kløer på venstre arm, rører jeg tit samme sted på højre arm. Selv nu mens jeg skriver på tastaturet og kommer til at ramme med lillefingeren, skal den anden lillefinger også.
    Som barn havde jeg det med, når jeg drejede rundt hvis nogen f.eks talte til mig, at jeg skulle dreje den anden vej rundt. Hvis jeg drejede venstre og så venstre igen var jeg nødt til at dreje 360 mod højre for at det passede. Det gør jeg dog ikke mere.

Beklager den lange smøre, men ville gerne have så meget med som muligt. Der er ovenikøbet flere

Registreringsdato
    Nov 2011

Standard Sv: OCD eller bare en form for tvangshandlinger?

Hej. Jeg synes du skal tage til lægen hvis det dog bliver værre. Det lyder som om, du lider af tvangshandlinger men ikke så meget tvangstanker. Hvis du bliver ved med at have disse tvangshandlinger kan det nemt blusse op så du begynder at få tvangstanker tror jeg. Kender meget af det du selv laver, især det med når jeg går på fortovet at ramme streger osv. Prøv evt. at kæmpe lidt imod, at måske droppe nogle tvangstankerne lidt af gangen for at dæmpe det lidt. For det lyder lidt som om det er en ret stor del af din hverdag.
    Hilsen Frederik

Registreringsdato
    Feb 2012

Tak for svaret. Det har faktisk aldrig rigtig gået ud over mine hverdag. Det skal måske lige nævnes der ikke ligger nogen tvangstanker bag. Forstået på den måde at jeg ved ikke hvorfor jeg gør disse ting, men det er ikke sådan at jeg tror et eller andet uheld rammer mig hvis jeg ikke udfører ritualerne

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Simon.

Det kunne næsten være mig, du skriver om

Jeg har tallet 4, som mit "lykketal", og jeg drejer ikke rundt, men ellers kender jeg præcist til det du nævner.
    Min OCD startede i det små med at træde på stregerne, da jeg var 6 år gammel. Siden er der kommet mange flere ritualer til, og da jeg var ca. 22 år, røg jeg ned med stress pga. OCD'en og dertil kom en depression. Det var først der, det gik op for mig, at jeg har OCD. Jeg kom til en rigtig dygtig psykolog med det resultat,at jeg i dag er stort set OCD-fri og helt medicinfri.
    Selv om du ikke synes, det fylder i din hverdag, så læg mærke til, hvor tit OCD'en egentlig kræver din energi. Tror du bliver overrasket, det blev jeg i hvert fald.
    Mange OCD-ramte kan i øvrigt ikke konkret fortælle, hvad der sker, hvis ritualerne/tankerne ikke udføres. Dette gælder også for mig. Jeg tror heller ikke, at der sker noget slemt, men jeg kan ikke lade være.
    Som Frederik skriver, vil jeg også anbefale at tage til din læge, netop fordi det kan forværres med tiden.

Krydser fingre for dig og for at det ikke bliver værre :)

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Feb 2012

Mange tak, jeg tror dog ikke det bliver værre. Jeg vil overveje at tage til lægen, nu er jeg ihvertfald ret sikker på det er ocd. Det sjovt du siger det, tallet 4 skulle også indgå i alt da jeg var lille. I en periode var det dog af en eller anden grund tallet 14.

Registreringsdato
    Oct 2008

Hej du
    Det er OCD. Men det er der mange der har i en eller anden udstrækning. Om man så er forpint af det eller ej... der er du heldigvis ikke. Spørgsmålet er om du vil acceptere at gå med disse ideer om at skulle gøre dit og dat på en bestemt måde. Jeg synes det lyder besværligt og ville klart gøre noget ved det.

Registreringsdato
    Feb 2012

Der var lige en ting jeg tænkte over. Hvordan skulle det egentlig blive værre? Med at jeg begynder på endnu flere ritualer, eller at jeg måske sku begynde på noget jeg ikke kan komme videre i hverdagen uden at udføre? (håber det var forståeligt)

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

OCD kan forværres af mange årsager, men primært det, der kan virke stress-udløsende. Fx dødsfald eller sygdom i familien, eksamen, nyt job eller bare stille og roligt med tiden. De tanker du har nu, kom jo ikke bare over en enkelt nat, men over en periode.
    For mit vedkommende startede det med tallet 4, stregerne og tælle mine skridt. Gennem knap 20 år har det udviklet sig i en sådan grad, at der hele tiden kørte tvangstanker i mit hoved. Klø mig 4 gange, tælle bilernes farve og huske hvor mange jeg kom til, tælle skridt i tv og holde øje med, hvordan tv-værten træder på streger, tælle vinduer indtil der endte på 4, tage 4 bidder af mad, 4 slurke, købe 4 ens genstande, pumpe sæben 4 gange osv osv osv. Alt skulle simpelthen have noget med 4 at gøre. Når tingene ikke kunne deles med 4, skulle jeg kompensere for det ved at gå "rigtigt", indtil jeg fik følelsen af, at nu var det okay. Dette kunne nemt tage en time, hvor jeg stod det samme sted og trippede.
    OCD er jo aldrig ens, så det er ikke til at sige, om du får flere tanker/ritualer, og hvad disse kunne være, eller om det vil invalidere dig i en sådan grad, at det kommer til at gå ud over din hverdag.
    Jeg håber inderligt, at det blot er vaner, du har indført i dit sind, og at det ikke bliver værre.
    Håber du kan bruge svaret :)

Tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Feb 2012

Jeg tror nu ikke jeg vil bekymre mig om det. Hvis vi ser bortfra jeg lige har opdaget jeg har ocd har jeg altid haft en stærk personlighed. Jeg har faktisk allerede oplevet meget af det du nævner i en tidlig alder, men hvis man kigger på hvordan mine tvangshandlinger var som lille har det helt klart forbedret sig. Men jeg vil overveje at tage til lægen med det, jeg frygter bare det kan stresse mig for meget hvis jeg skal gå for meget op i sygdommen, og skal igennem behandling og til psykologer

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Det kan du jo bedst selv vurdere, men skønt at der er en bedring :)

Pøj pøj til dig.

Tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Feb 2011

Hej Simon.

Det er præcis min hverdag i mere end 30 år du beskriver, jeg fik OCD da jeg var 6 år og idag er jeg 37!

Du skriver at det ikke rigitg påvirker din hverdag, prøv og lav et lille eksperiment, prøv og tag et stykke papir og en blyant i lommen i bare 5 timer, skriv så ned hver enste gang du udfører en handling du kan realetere til OCD, og hvor mange sekunder du bruger på den, prøv så efter de 5 timer og læs sedlen, og forsøg så igen og overbevis dig selv om at det ikke påvirker din hverdag!

OCD er en sygdom der ikke forsvinder af sig selv, og man er som regel langt mere påvirket af den end man selv vil indrømme, mit råd til dig er at du skal kontakte din læge og bede om en lang samtale med ham, hvis han ikke tager dig seriøs så bed om at tale med en anden læge, undgå medicin, den kan hjælpe dig her og nu men ikke i det lange løb, det vil altid komme tilbage hvis du ikke får ændret dit tankemønster. Bed din læge om at hjælpe med at finde en psykolog/terapeut med OCD som speciale, hvis du er lidt god til at tale for dig kan du måske få din læge til at skrive en henvisning på 10 behandlinger så du kan få tilskud.

Vær klar over at du aldrig slipper af med OCD, men du kan lære at leve med det samt lære at kontrollere det.

Det påvirker både dig, men ikke mindst dine nærmeste i langt højere grad end du tror...

Jeg håber du kan bruge lidt af det her :)

Kærlig hilsen

Carsten

Registreringsdato
    Feb 2012

Jeg ved det ikke går ud over andre da jeg først for nyligt er begyndt at fortælle om det, og alle har været overrasket. Min egen mor havde ingen anelse. Til det med det går meget udover min hverdag, det først nu da jeg er begyndt at undersøge hvad det er og begyndt at tænke meget over det at det er begyndt at fylde mit hovede, fortiden lægger jeg mærke til alt hvad jeg foretager mig, det gjorde jeg ikke førhen. Det er simpelthen fordi det får al min opmærksomhed for tiden. Men jeg vil overveje det

Registreringsdato
    Mar 2012

Hælpe mig jeg er en dreag på 15 år men har det sævet i skolen og har ocd men selvmord med kirve og hoppe ud over en altan. vi har en kain med lige siden vi fik den har en stem i mit hoved sagit til mig at jeg skal slå den ihjel med en krive. og jeg har en tanke med når jeg får noget fra min lilie bror og søster har jeg lyst til at Samler det og slå ander ihjel HÆLPE MIG PLZ

p.s sorry for det med staven :(
    Sidst redigeret af morten2808 : 8. March 2012 kl. 22:43

Lignende emner

1. Bare en god video!!!
    By kao in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 19. March 2010, 13:12
  2. en anden form for OCD!
    By Christian in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 17. July 2008, 01:22
  3. OCD eller bare en typisk 2-årig?
    By 2årig in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 27. February 2007, 23:25
  4. Har jeg OCD eller er jeg bare hypokonder?
    By Lotte in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 28. April 2006, 21:01
  5. er det ocd eller bare stress?
    By bluesy in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 17. January 2006, 16:23

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg