Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Har min 6 årige søn OCD og i så fald hvad gør jeg?

Registreringsdato
    Jan 2012

Question Har min 6 årige søn OCD og i så fald hvad gør jeg?

Min søn, på netop 6 år, har følgende tilbagevendende mønstre, som jeg ikke mener fylder hele livet for ham idet han grundlæggende er glad.
    Men jeg er i tvivl om jeg skal gøre noget ved det.

I skiftende perioder veksler han mellem følgende:
    Kigger med øjnene ud/op til siden - ofte med let hovedbevægelse. (nogengange flere gange i løbet af 5 minutter)
    Trækker op i bukserne - næsten kun når han løber. (startede tidligt i børnehaven fordi han havde et par bukser der sad løst)
    I perioder lader han skosnuderne/strømperne røre hinanden når han går.
    Er meget påpasselig med at vaske hænder i forbindelse med toiletbesøg og ønsker ikke at anvende det uden at det netop er skyldet.
    Stiller sige sko helt parallelt når han tager dem af.
    Fokuserer meget på oprydning / "hvor skal jeg gøre af denne skræl" - han smider aldrig noget hen på gulvet.
    Perioder hvor han har røremønstre hvor hans hænder skal røre lår og ben.
    Stryge håret til siden med hånden for panden.
    Stryger sine kinder med hænderne.

Han kunne som helt lille 2 årig rejse sig fra bordet når vi spiste og gå hen og lukke en køkkenlåge for herefter at vende tilbage til bordet.
    Spørger jeg ham til mønstrene smiler han lidt forlegent uden at svare.

I perioder holder det op, men han har de sidste 3 år haft forskellig tilbagevendende mønstre som ovenfor beskrevet.
    Han er en glad dreng - sover godt - afholdt og empatisk - glad for sin børnehave.
    Hans forældre blev skilt da han var 2 1/2 og moderen som han bor hos mest hos( 6/8 ordning).
    Han er nu meget følsom for påtale og ofte bange for at gøre noget forkert.

Jeg har ikke fået nogen meldinger fra pædagoger, der har bemærket noget som ovenstående.

Han er netop fyldt 6 år og skal starte i skolen til sommer.

Jeg ville være taknemmelig for at høre hvilke overvejelser ovenstående vækker hos jer på dette forum.

Kh.
    J..A
    Sidst redigeret af j.a. : 11. January 2012 kl. 15:03 Årsag: mere præcist formuleret

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Har min 6 årige søn OCD og i så fald hvad gør jeg?

Hej med dig.

Først og fremmest har han nok nogle OCD tendenser, men det er svært at sige, om det er OCD i en sådan grad, at det kræver behandling. Dog hæfter jeg mig især ved, at det har stået på gennem halvdelen af hans unge liv, og især den med håndvask er netop typisk OCD. Også at det er tilbagevendende "ritualer" og ikke enkeltstående tilfælde, får mine alarmklokker til at ringe.
    Jeg tror, at alle mennesker i perioder har nogle fremtrædende OCD tendenser, men uden det udvikler sig til at blive invaliderende. Dog er det godt, at du er opmærksom på det.

Mit forslag vil være, at du kontakter en børnepsykolog, der har kendskab til OCD. Bor du i nærheden af Aarhus, vil jeg anbefale Per Hove Thomsen tlf. 78 47 30 00.
    Ellers kan du sende mig en personlig besked med din bopælskommune, så kan jeg finde en anden børnepsykolog gennem OCD-foreningens behandlerliste, som bor tæt på jer.

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jan 2012

Hej Sofie
    T. tak for dit svar. Jeg gør som du foreslår.
    /J.A.

Registreringsdato
    Feb 2011

Hej J.A.

Jeg er helt enig med Sofie, jeg fik selv OCD som 6 årig og har haft det i mere end 30 år nu, det er svært og sige om det er det, men en samtale med evt. Jeres egen læge ville måske være en go ide, også for at få skrevet dine tanker ind i hans journal så lægen kan holde lidt "øje" med ham når han ser ham i fremtiden.

Kærlig hilsen

Carsten

Lignende emner

1. Mor til 14-årige med OCD
    By Traveller in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 24. October 2006, 22:13

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg