Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: verbale gentagelser

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard verbale gentagelser

jeg har gennem mit arbejde kontakt med en pige der lider stærkt under at hun er nødt til at gentage sætninger og gerne udtale dem på en bestemt måde. Det kan være ret omstændigt for hende at være i kontakt med andre med denne form for tvang.
    Jeg kan ikke finde noget litteratur der specifikt omhandler det, jeg står i. Er der nogen her der kan hjælpe med oplysninger??

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Re: verbale gentagelser

Citer Oprindeligt indsendt af anonym
    jeg har gennem mit arbejde kontakt med en pige der lider stærkt under at hun er nødt til at gentage sætninger og gerne udtale dem på en bestemt måde. Det kan være ret omstændigt for hende at være i kontakt med andre med denne form for tvang.
    Jeg kan ikke finde noget litteratur der specifikt omhandler det, jeg står i. Er der nogen her der kan hjælpe med oplysninger??

Hejsa.

Det første der faldt mig ind, da jeg læste dit indlæg var om det er autisme, personen lider af. Autister har ofte ekkokali/ekkotale, men det ses også hos OCD-ramte.

Ang. autister og ekkotale, fandt jeg dette:

Nogle børn med autisme synes at mangle det medfødte beredskab til at reagere på ikke-verbale kommunikationssignaler, at imitere mimik, gestus osv. Disse børn vil have tendens til at forblive indesluttede, idet de hverken reagerer på sociale og kommunikative signaler eller selv bruger disse. Mange autistiske børn synes dog med en vis forsinkelse at udvikle brugen af gestus og senere tale til kommunikation. Evnen bruges først og fremmest til at opnå et resultat eller indfri et behov og ikke til at dele interesser, følelser og oplevelser. Ofte udvikler talesproget sig ad egne veje uden sammenhæng med den sociale kommunikation.. Barnet bruger talen til at indfri egne behov men forstår ikke, at andre mennesker er selvstændige væsener med egne tanker og følelser og forstår derfor heller ikke motiverne til deres sproglige ytringer. Barnet spørger ikke selv til andres tanker og følelser og oplyser heller ikke om sine egne. Talesproget udvikler sig til stereotype fraser, ekkotale eller som et idiosynkratisk sprog.
    Læs mere hos Center for Autisme

Jeg ved ikke om det er det du tænkte på ellers må du lige skrive tilbage.

mvh mads

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Jeg har fornyeligt lejet The Aviator på film. Af min opfattelse led han da af OCD, gjorde han ikke?!? Han døjede da meget med et behov for at gentage den samme sætning igen og igen. Er det en tvang for denne pige og har hun oplyst dig om dette?

Hvis hun er Autist vil dette ikke være det eneste sted hun har problemer. Generel social omgang med andre mennesker vil også være stærkt påvirket. En Autist lever generelt meget indelukket i sig selv og giver somregel ingen udtryk for følelser hverken glæde eller sorg. de fleste børn med autisme bliver allerede opdaget i to tre års alderen. Andre har forstyrrelsen i mildere grad, så afvigelserne først opdages i skolealderen, evt. først når de får svært ved at klare de sociale krav i ungdomsårene, hvor de kan blive triste og indesluttede, evt. få symptomer på sindssygdom. Der står mere om autisme på hjemmesiden Psykiatrifonden. Der står også mere om en beslægte sygdom med mindre symtomer end Autisme.

Men Mads, findes der ikke mennesker som har OCD ligesom Howard Hughes :?:

I al Nysgerrighed

Simone!

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Howard Hughes led af OCD.
    Men den måde det er skildret i filmen stemmer ikke i overensstemmelse med virkeligheden, f.eks. er der scenen i biografen hvor han tisser i en masse flasker. I virkeligheden tissede han kun i en flaske og det var i hans hjem, og skyldtes at kloaken var gået i stykker :roll:

At man ser HH gentage sætninger, er vel for at visualisere hans tvangstanker, men der er også OCD ramte der gentager sætninger X antal gange....

Jeg vil dog mene at OCD-ramte ikke insisterer på at gentage sætninger over for andre personer, dog ser man at de vil være de sidste til at sige farvel eller sige det et par gange, det samme med tak o.lign...

Den anden sygdom du omtaler, er det ikke aspergers?

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Jo, det var den anden sygdom. Blev lige et par tommer kortere da jeg læste du arbejdede med autister. Prøvede pænt at lade som ingen ting. :oops:

Men kan jo godt lide en lille diskussion, så ha haaar.... jeg udfordre en hver!:mrgreen:

hm. Da jeg var lille gentog jeg, når min mor tog på nattevagt, altid godnat, sov godt og vi ses imorgen. Dette gjorde jeg indtil hun svarede. Det var meget vigtigt, for ellers var jeg bange for at hun ikke kom hjem. Tænkte at den pige som anonym fortæller om, måske ville være sikker på et eller andet bliver sagt korrekt, for et aller andet ikke skal ske.

He he, jeg forstod ikke HH's gentagen af sætninger som visualisering... he, men øøøh... den tør jeg ikke at tage diskussionen op. :P

Registreringsdato
    Jul 2005
    Lokation
    Odense

Standard

Sidder og smiler lidt over din sidste kommentar :) havde en veninde som gentog nøjagtigt det samme..god nat, sov godt, drøm sødt, vi ses imorgen. Når jeg hører det med gentagelser af sætninger kommer jeg til at tænke på tourette....har selv diagnose både tourette og ocd. Men har faktisk lidt svært ved at skelne mellem de to. Men ved da at OCD'en kan kurreres mens touretten er en livslang sygdom.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af TK
    Sidder og smiler lidt over din sidste kommentar :) havde en veninde som gentog nøjagtigt det samme..god nat, sov godt, drøm sødt, vi ses imorgen. Når jeg hører det med gentagelser af sætninger kommer jeg til at tænke på tourette....har selv diagnose både tourette og ocd. Men har faktisk lidt svært ved at skelne mellem de to. Men ved da at OCD'en kan kurreres mens touretten er en livslang sygdom.
    Jeg havde også sådanne sætninger. Jeg skulle feks. altid sige "Godnat" til min mor, og så skulle hun sige godnat til mig, hvorefter jeg sagde "Hva" og så skulle hun sige godnat igen.

Jeg havde også en længere remse, jeg skulle sige til min kanin, når jeg kom og gik fra lejligheden. Men den er for pinlig at poste her

Registreringsdato
    Jul 2005
    Lokation
    Odense

Standard

Hi hi....ja nogle gange kan man godt selv grine lidt af sine skøre ideer
    Tina K

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Nu jeg tænker over det, sagde jeg altid da jeg var lille, når jeg var lagt i seng: "Godnat sov godt, husk at slukke lyset ude i gangen, husk at lukke døren ind til stuen, husk at lukke døren ind til værelset" ordret.

Lidt spøjst :oops:

Mvh Maibritt

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Når jeg lukkede/låste en dør skulle jeg gentage "døren er låst" 20 gange.. Så to skridt tilbage, se på døren og frem igen og så en gang til. Medmindre jeg gjorde det forkert så måtte jeg selvfølgelig starte forfra.. Samme når jeg slukkede lys og komfur osv. :?
    En gang stod jeg faktisk med håndtaget i hånden da jeg havde voldet det så meget.. :roll:

Registreringsdato
    Oct 2005

Standard

Ja undskyld men gæsten var mig, jeg glemte at logge på :oops:
    It is Hard to die, Yet even harder to live

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •