Oprindeligt indsendt af
Anonymous
Hej Anni
I kan begge have ret. Det kan være utroligt vanskeligt det du/I står i lige nu. Netop fordi sådanne problemer ikke kan lykkedes uden at alle er med på en eller anden måde. Jeg forstår godt din mand, fordi ocd er meget nyt når det gælder om at accepterer denne såkaldte sygdom. Som ocd ramt gennem mere end 30 år, kan jeg bevidne at det kan være svært. Det lykkedes mig at holde min ocd skjult for min familie indtil for få år siden, selvom det er det værste et menneske næsten kan gennemgå. ikke fordi min familie ikke så at jeg havde problemer, men de gjorde grin ad mig, hvilket medførte isolation og forstærkede min ocd og ensomhed. Når jeg søgte hjælp i systemet, blev jeg hånet af bedrevidne personer og en læge sagde at jeg bare kunne gå en tur når jeg havde det svært. og en psykiater hoppede ind over bordet da jeg viste følelser. (Han gav efterfølgende en undskyldning om at han jo bare var et menneske, men skaden var sket ).Det at man ikke bliver mødt af nogen som forstår en, har meget alvorlige konsekvenser. Jeg kunne skrive meget mere om dette emne, men det ville så blive for langt her. Blot vil jeg sige at jeg idag har to børn som lider på baggrund af at jeg ikke fik hjælp i tide, trods min ihærdige kamp for at få det.
Nogle gode råd! Fortæl din mand (uden at anklage ham) at det er ok at han ikke forstår denne sygdom, men bed ham om at han i det mindste vil prøve at undersøge noget om det eller gå med til enten skolepsykologen eller egen læge. (sørg for at den du opsøger har den nødvendige viden om ocd, ellers risikerer du det modsatte af hjælp). Din intuition er måske større end din mands, at anklage ham vil kunne give dig endnu et problem og det har I ikke brug for nu. Så prøv at glemme alt om hvem der har ret og focuserer på hvordan I kan hjælpe jeres søn.
En anden ting: Giv aldrig din søn gevinst på sin ocd, det vil forlænge hans sygdom og smerte. Det bedste er hvis du kan leve så normalt som mulig og behandle ham som om han ikke havde noget problem. Du/I kan ikke ændre på hans adfærd ved at forsøge at lave ham om, men du/I kan måske hjælpe ham ved at han har en rolle model som klare det som han ikke kan. Det kan tage tid, meget lang tid og det må I være indstillet på, hvis I vil hjælpe ham. Det tror jeg selvfølgelig at I vil. Hvis han får opfattelse af at du /I kan rumme ham, kan det også hjælpe. Det er en balance kunst.
Jeg tror desværre heller ikke din søn er bevidst om sin angst, så det vil nok ikke hjælpe at spørge ham. Det er bedre at observerer ham i håb om at du finder ud af hvornår det er det kommer. Måske er det i bestemte sammenhænge, bestemte steder osv. Konfronter ham ikke direkte med det, det kan være meget farlig, især hvis det er en dødsangst som er bag. Det betyder ikke at du ikke kan tegne med ham det kan du godt, hvis du bare lader ham bestemme forløbet. Underbevidstheden vil automatisk tegne/male det ud som din søn bære på. Men det er ikke sikkert det er løsningen for jer.
Håber du kan bruge noget af det og held og lykke med jer!
VH LS :wink: