Oprindeligt indsendt af
Fricke85
Hej!
Jeg kan udemærket forstå din bekymring! Jeg har haft OCD siden jeg var helt lille, men blev først diagnosticeret for ½ år siden. Jeg har altid vidst at noget var "off" ved den måde jeg havde det på, men ingen bekymrede sig om at sende mig til en psykolog elller psykiater. Som 14-årig begyndte jeg at drikke heftigt, som 15-årig begyndte jeg at ryge hash på en næsten daglig basis, og som 19-årig begyndte jeg et dagligt misbrug af hårde stoffer, som varede i 5 år, indtil jeg tog i misbrugsbehandling. Efterfølgende er jeg begyndt i behandling for min OCD og både ergoterapeut, psykiater og min misbrugsterapeut, er alle af den mening at jeg har brugt mit misbrug til at selvmedicinere mig, for at dæmpe symptomerne, hvilket virkede udemærket, altså i den forstand at alle symptomerne næsten forsvandt. Men da jeg blev clean (hvilket jeg har været i over 2 år), kom alle symptomerne tilbage med dobbelt styrke, altså mit misbrug havde forværret dem betydeligt! Det er først efter jeg fik stillet min diagnose i januar og kunne få korrekt psykiatrisk hjælp og kom på medicin, at jeg har fået det bedre. Kort sagt: Misbrug er noget af det værste man kan byde sig selv i det hele taget, men endnu værre er det hvis man i forvejen har en psykisk lidelse, som ikke bliver behandlet. Din ekskæreste er på vej ud på et alvorligt sidespor, og hvis du vil gøre hende en tjeneste, uanset om I er kærester eller ej, så få hende til at overveje behandling, om ikke andet, så for sin OCD! Min erfaring siger mig at lidt hash-rygning og druk, hurtigt ændrer sig til hardcore misbrug, især hvis man har nogle problematikker som OCD, man har brug for at lægge låg på!! Håber sgu hun får det bedre, og finder ud af at gøre det der er bedst for hende!
Tanker fra Anne