Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: OCD+hash+alcohol= slemt?

Registreringsdato
    Jun 2010

Standard OCD+hash+alcohol= slemt?

hej! jeg er en dreng på 17 år.Jeg havde en gang en kæreste med OCD vi var sammen i cirka 7-8 måneder men hun slog op (det er en laaaaaaaaaang historie) men kort sagt "jeg var ikke opmærksom nok ... og derfor ødelagde jeg det hele.." Men grunden til at jeg skrive her inde er fordi... sidste gang jeg snakkede med hende var hendes OCD blevet værre hun var begyndt at ryge hash og drikke sig fuld til fester og hun havde der virkelig hårdt... (og det har hun vel stadig) og den gang vi var kærester ville hun slet ikke prøve det... så da jeg fik af vide hvor meget der var sket kom det som et salgs "shock" men den eneste grund til at hun gør de her ting (tror jeg) er fordi hun har det så hårdt... og jeg har virkelig ondt af hende... jeg tænker ikke på andet... jeg begynder at svede,blive nervøs, for det dårligt og har flere gange bare siddet og grædt... og hun vil slet ikke snakke med mig... og et eller andet sted kunne jeg jo også være pi*** ligelglad med hele... det er jo ikke mit problem? ...men... hun er så speciael! så vidunderlig mærkelig... jeg holder UBESKRIVELIGT MEGET AF HENDE!!!... men... overdriver jeg? er det virkelig så slemt at drikke sig fuld og ryge hash når man har OCD? ...jeg ved jo ikke hvor meget hun ryger eller drikker... men er det dumt/slemt? ... jeg tror faktisk at jeg slet ikke må fortælle jer det her... for Kathrine... (min eks-kæreste) men..... det her gør mig virkelig ked af det... og jeg har virkelig brug for lidt hjælp.. jeg er ved at blive sindsyg af at have det sådan her..jeg ved ikke hvad der er galt med mig....men hvis du nogen sinde læser det her Kathrine... så ..... undskyld...

Registreringsdato
    Mar 2009

Standard Sv: OCD+hash+alcohol= slemt?

Kort svar:
    a) Hash er som regel ikke sundt (udover til smertelindrende behandling). Det er klart bedre end andre (hårdere) stoffer, men især for (skrøbelige) angst -eller depressions-hjerner er hash bestemt ikke godt.
    b) Alkohol kan man godt bruge lidt af. Lidt kan dæmpe nerverne - mens mere kan være et problem. OCD-ramte er typisk bange for noget som ikke har noget/meget med virkeligheden at gøre. Dog kan alkohol i større mængde forstærke angsten, da man kan få sværere ved at skelne mellem 'verden som man inderst inde ved den er' og 'den verden man frygter'. Derudover er blandingen med OCD-medicin SSRI (eller SNRI) og alkohol ofte ikke god. (Nogle kan f.eks. blive aggressive/voldelige). Eneste middel man ret trygt kan tage sammen med alkohol er perikon, men selvom perikon virker antidepressivt (og har lidt virkning i retning af SSRI) - er virkningen mod OCD (og angst) mindre.

Slutteligt vil jeg gerne svare på et sidste spørgsmål (som du stiller mellem linjerne). Nej, jeg tror ikke at du får hende igen. Ting kan ændre sig over en årrække, men næppe her og nu (hvor hun end ikke vil snakke med dig). Samtidig tvivler jeg på at dine spørgsmål (og mine svar) kan være dig behjælpelig i denne forbindelse ...

Registreringsdato
    Apr 2010

Hej!

Jeg kan udemærket forstå din bekymring! Jeg har haft OCD siden jeg var helt lille, men blev først diagnosticeret for ½ år siden. Jeg har altid vidst at noget var "off" ved den måde jeg havde det på, men ingen bekymrede sig om at sende mig til en psykolog elller psykiater. Som 14-årig begyndte jeg at drikke heftigt, som 15-årig begyndte jeg at ryge hash på en næsten daglig basis, og som 19-årig begyndte jeg et dagligt misbrug af hårde stoffer, som varede i 5 år, indtil jeg tog i misbrugsbehandling. Efterfølgende er jeg begyndt i behandling for min OCD og både ergoterapeut, psykiater og min misbrugsterapeut, er alle af den mening at jeg har brugt mit misbrug til at selvmedicinere mig, for at dæmpe symptomerne, hvilket virkede udemærket, altså i den forstand at alle symptomerne næsten forsvandt. Men da jeg blev clean (hvilket jeg har været i over 2 år), kom alle symptomerne tilbage med dobbelt styrke, altså mit misbrug havde forværret dem betydeligt! Det er først efter jeg fik stillet min diagnose i januar og kunne få korrekt psykiatrisk hjælp og kom på medicin, at jeg har fået det bedre. Kort sagt: Misbrug er noget af det værste man kan byde sig selv i det hele taget, men endnu værre er det hvis man i forvejen har en psykisk lidelse, som ikke bliver behandlet. Din ekskæreste er på vej ud på et alvorligt sidespor, og hvis du vil gøre hende en tjeneste, uanset om I er kærester eller ej, så få hende til at overveje behandling, om ikke andet, så for sin OCD! Min erfaring siger mig at lidt hash-rygning og druk, hurtigt ændrer sig til hardcore misbrug, især hvis man har nogle problematikker som OCD, man har brug for at lægge låg på!! Håber sgu hun får det bedre, og finder ud af at gøre det der er bedst for hende!

Tanker fra Anne

Registreringsdato
    Jun 2010

Citer Oprindeligt indsendt af Fricke85 Se indlæg
    Hej!

Jeg kan udemærket forstå din bekymring! Jeg har haft OCD siden jeg var helt lille, men blev først diagnosticeret for ½ år siden. Jeg har altid vidst at noget var "off" ved den måde jeg havde det på, men ingen bekymrede sig om at sende mig til en psykolog elller psykiater. Som 14-årig begyndte jeg at drikke heftigt, som 15-årig begyndte jeg at ryge hash på en næsten daglig basis, og som 19-årig begyndte jeg et dagligt misbrug af hårde stoffer, som varede i 5 år, indtil jeg tog i misbrugsbehandling. Efterfølgende er jeg begyndt i behandling for min OCD og både ergoterapeut, psykiater og min misbrugsterapeut, er alle af den mening at jeg har brugt mit misbrug til at selvmedicinere mig, for at dæmpe symptomerne, hvilket virkede udemærket, altså i den forstand at alle symptomerne næsten forsvandt. Men da jeg blev clean (hvilket jeg har været i over 2 år), kom alle symptomerne tilbage med dobbelt styrke, altså mit misbrug havde forværret dem betydeligt! Det er først efter jeg fik stillet min diagnose i januar og kunne få korrekt psykiatrisk hjælp og kom på medicin, at jeg har fået det bedre. Kort sagt: Misbrug er noget af det værste man kan byde sig selv i det hele taget, men endnu værre er det hvis man i forvejen har en psykisk lidelse, som ikke bliver behandlet. Din ekskæreste er på vej ud på et alvorligt sidespor, og hvis du vil gøre hende en tjeneste, uanset om I er kærester eller ej, så få hende til at overveje behandling, om ikke andet, så for sin OCD! Min erfaring siger mig at lidt hash-rygning og druk, hurtigt ændrer sig til hardcore misbrug, især hvis man har nogle problematikker som OCD, man har brug for at lægge låg på!! Håber sgu hun får det bedre, og finder ud af at gøre det der er bedst for hende!

Tanker fra Anne
    Tusinde tak for nogen svar :) men altså den gang vi var kæreste vidste jeg bare at de piller hun tog gjorder at hun fik mindre lyst til sex,men nu er det jo blevet værre hun fortalte mig også at hun tog flere piller nu (aner ik hvilke) så et eller andet sted kan man vel godt sige hun er i behandling... (i dont know) men kan godt forstå "Dilbert" skriver : Slutteligt vil jeg gerne svare på et sidste spørgsmål (som du stiller mellem linjerne). Nej, jeg tror ikke at du får hende igen. Ting kan ændre sig over en årrække, men næppe her og nu (hvor hun end ikke vil snakke med dig). Samtidig tvivler jeg på at dine spørgsmål (og mine svar) kan være dig behjælpelig i denne forbindelse ..."" altså lige meget om folk sagde at det var "slemt" eller "der sker ik noget" så er jeg jo stadig ked af det... men altså det er 3-4 måneder siden cirka at vores forhold endte... så syntes jeg har været ked af det osv i ret lang tid... men altså en eller anden dag kommer jeg nok over hende... men hun skal nok klare den ! hun ER en special pige ... hun skal nok finde ud af at stoppe for det er forsendt ... men igen tak for svarende et eller andet sted har i iværtfald hjulpet mig men så vidt jeg har forstået det så at begynde at drikke og ryge hash når man har OCD (for at sige det på godt dansk) noget værre lort! men hun skal nok klare den ^^

Lignende emner

1. OCD og hash
    By Sofie in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 3. October 2008, 13:01
  2. OCD og hash misbrug
    By Belinda in forum At leve med OCD
    Svar: 11
    Nyeste indlæg: 22. March 2008, 22:40
  3. Hvor slemt er mit OCD?
    By Mand in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2