Viser resultater 1 til 17 af 17

Emne: ny pårørende og ked af det.

Registreringsdato
    Feb 2010

Standard ny pårørende og ked af det.

Vores datterpå 9 år har været under udredning fra december ved børne- og ungdomspsykiatrien i syddanmark. Hun har OCD og det gælder især symmetri og bakterier.Hun er startet sertralin for ca. 2 uger siden og har nogle bivirkninger i form af agressioner og rastløshed, det ligner nærmest at hun er lidt manisk.
    Kan man godt have de bivirkninger i den første tid og klinger de af igen ?

Registreringsdato
    Feb 2010
    Alder
    40

Standard Sv: ny pårørende og ked af det.

Hej.
    Jeg ved desværre intet om de forskellige former for medicin man kan få imod OCD. Til gengæld har jeg erfarring med børn og OCD, hvor det der skabte alle de OCD tanker, var en allergi over for gluten og mælk. Da mælk og gluten blev fjernet fra kosten forsvandt OCDén stille og roligt, måske det kunne være en god ide for dig at læse lidt om emnet og få undersøgt om din datter har allergi for mælk og gluten så du er sikker på at det ikke er det som skaber OCDén. På rigshospitalet i Norge forsker de meget på det område, en forsker der hedder Karl Reichelt. Han forsker meget i autisme og har fundet ud af at OCD også spiller ind ved allergi. Jeg vil jo ikke give dig falske forhåbninger hvis nu det ikke hjælper at fjerne gluten og mælk. Man kan få taget nogle test i Norge, en urinprøve, hvor der bliver målt hvor mange peptider der er i urinen, og det er vigtigt at få foretaget de prøver inden man ændre kosten, så bliver prøverne mest præcise. Der ligger en privat lægeklinik i København som hedder Nordic Clinic som er meget dygtige til at undersøge allergier, dem kan du finde på nettet, måske har jeg givet dig lidt at arbejde med....læse om...jeg håber at jeg måske har hjulpet lidt. Hillsen Tigerdyret og held og lykke med det.
    Sidst redigeret af Tigerdyret : 28. February 2010 kl. 14:10

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Jeg er en af de personer, der er blevet testet for mælke- og glutenintolerance på Nordic Clinic i Købehavn. Jeg har fået konstateret kassein intolerance - dvs. over for mælk. Dette har medført, at jeg ikke længere indtager mælk. Når jeg ind imellem gør det, så medfører det, at jeg får mavesmerter. Jeg vil dog sige, at min OCD ikke er blevet væsentligt forbedret, siden jeg stoppede med at drikke mælk - desværre kan man vel sige.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Feb 2010
    Lokation
    Fyn
    Alder
    37

Hej Majas mor!
    Er lige logget ind for første gang her på sitet Og læser dit indlæg. Jeg er mor til pige på 9 år.... Vores forløb startede også i november/ december og vi er også i behandling på OUH børne psyk, ud over det tidsmæssigeforløb, så har vi ihvertfald også det at være "ked af det" til fælles. Hvordan klarer din pige / I dagligdagen?
    Hej fra 170400

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Majas mor.

Jeg får selv Sertralin 50 mg. Jeg startede på det i efteråret, og jeg havde det virkelig skidt de første uger. Jeg var super ked af det, og jeg græd rigtig meget. Jeg var også meget frustreret og følte mig magtesløs, og jeg blev meget nemt vred. Jeg døjede også meget med kvalme, og det gjorde mig også gal, og jeg havde mest lyst til at stoppe med medicinen, men jeg har heldigvis fået det meget bedre på alle måder - Også psykisk
    Jeg håber, at det kun er en periode, I skal igennem, og at det bliver bedre.
    Jeg kæmper også med en stor trang til, at alt helst skal være symmetrisk.
    Spørg endelig, hvis du har nogle spørgsmål, om hvad som helst

//Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Feb 2010

Hej 170400

Vi bøvler lidt rundt, da hun lige er startet kognitiv adfærdsterapi sammen med medicinen. Hun kommer i skole hver dag, og kommer glad hjem. Men i efteråret skulle hun tvinges i skole.
    Hun har ritualer i alt hvad hun gør og det er ligesom blevet tydeligere efter hun selv fik diagnosen.
    Hun spiser ikke det hun har rørt ved, hun kan ikke have sit tøj på værelset; der er for beskidt. Hun vælger meget nøje bestik, tallerken og glas inden måltiderne, hun er "bange" for mobiltlf., elektroniske apparater o.lign.
    Men det, der er værst lige nu er hendes behov for symmetri. Hun bliver meget vred hvis vi holder hende i hånden, giver et kys på kinden eller lign. Hun forlanger at vi også holder den anden hånd, kysser den anden kind osv. Hun er ikke særlig glad for at vi siger hun vil få det bedre uden OCD; hvordan kan du vide det, mor.
    Det er svært mange gange at få det hele til at fungere.
    Sidst redigeret af majas mor : 28. February 2010 kl. 22:18

Registreringsdato
    Jan 2011

Hej Majas mor,

vi har en dreng der er 11, og han fik OCD for ca. 1/2 år siden. Vi har ham ikke i behandling, da han nægter og ikke vil erkende problemet. Så vi kender godt følelsen af at være rigtig ked af det. Vi håber det har hjulpet med terapi? Hører meget gerne om jeres erfaring, da vi selv står lidt fastlåst og ikke rigtigt ved hvordan vi kommer videre.
    Hilsen en også bekymret mor

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej dddaaa.

Jeg fik selv OCD, da jeg var 10 år.
    Jeg kunne ikke se, at jeg havde et problem. Og OCD var lidt ukendt for 17 år siden. Af de to årsager kom jeg først i behandling, da jeg var 15 år.
    Har din søn fået forklaret af en psykolog eller læge, hvad OCD er? Da jeg fik forklaringen, gik det langsomt op for mig, at min mor havde ret i, at jeg havde et problem.
    I dag er jeg hende dybt taknemmelig for, at hun vedblev at være vedholdende.
    Du kan evt. også lade din søn se TV2 dokumentaren "I tankernes vold". Mod betaling kan den ses på Sputnik
    http://sputnik.tv2.dk/play/tv-2dok-4023/
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Feb 2010

Hej dddaaa

Jeg har ikke været herinde længe, da der ikke var så meget aktivitet på sitet. Men der har til gengæld været megen OCD aktivitet i vores familie.
    Maja har hele tiden været åben om sin sygdom, men det er fordi hun er 10 og endnu ikke teenagegenert. Det har været en kæmpestor fordel for hende i forhold til kammerater og deres forældre.
    Maja gik i ambulant samtaleterapi hver 14.dag, men var desværre udsat for behandlerskift pga. omstruktureringer.Vores datter blev halvakut indlagt i september 2010 på en børnepsykiatrisk afdeling fordi hun begyndte at skære i sig selv og udtrykke livslede. Skolen sagde fra og krævede vi var med hver dag og så blev hun indlagt. Hun kunne desværre ikke bruge personalet på afdelingen.
    Nu er hun blevet dagpatient efter 5 mdr.s indlæggelse hvor hun dog var hjemme i weekenderne. Hun kunne ikke tåle det første medicin hun fik og langt om længe fik hun et nyt præparat kombineret med en lille dosis antipsykotisk medicin. Og nu begynder hun og vi at kunne se lyset igen. Men hun bliver ikke "rask" ocdén vil være en lille følgesvend hun skal lære at holde i kort snor.
    Held og lykke til alle I forældre derude

Registreringsdato
    Jan 2011

Hej Majas mor, tak for dit svar. Jeg kan se at i har haft/har jeres at kæmpe med - det er hårdt når ens barn er ramt, og det påvirker hele familien.
    Rigtig meget pøj pøj til jer og Maja.
    Mange tanker
    en ramt mor

Registreringsdato
    Jan 2011

Hej Lisbeth, tak for dit svar. Vores søn ved godt at han har OCD og erkender det også - en smule - overfor os. Vi prøver at tage det så afslappet overfor ham som vi kan, og konfronterer ham med, at han har OCD. Vi håber at han hen ad vejen bliver klar til at modtage behandling, men som det ser ud lige nu, er der ikke udsigter foreløbigt.
    Vi tager en dag ad gangen - og husker på at han er meget mere end sin ocd.
    Mange hilsner
    en mor

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen.
    Jeg håber virkelig for både ham og Jer, at han snart bliver klar til at få behandling. :)
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2011

Hej igen, jeg har før skrevet ind om vores søn på 11 år, og ville opdatere for de af jer, der måske sidder derude i lignende situation. Vores søn har nu langt om længe erkendt problemet, da ritualerne er blevet for mange og for besværlige til at han efterhånden kan overskue det. Det er så slemt nogle gange nu, at han kan sparke sig selv over benet, når han bliver allermest frustreret over alle de ting han skal. Han skal til samtale imorgen for første gang om evt.medicinering, og jeg håber at det kan give ham et lille lys forud rimelig hurtigt - men jeg er nervøs for bivirkningerne, især hvis der skulle være agressioner.
    Vi havde næsten opgivet håbet om, at han ville erkende det, men det kunne altså lykkes - så nu krydser vi fingre.
    Mange hilsner til jer alle derude

Registreringsdato
    Nov 2007

kære dddaaa!
    jeg vil blot ønske jer og især jeres søn god vind med behandlingen. Jeg håber, det kommer til at hjælpe din søn.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Det er dejligt at høre.
    Pøj pøj med behandlingen.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2011

Hej Majas mor,

jeg har tænkt på jer flere gange og ville høre hvordan det går med Maja? Jeg håber det går meget bedre...
    Vores søn er nu dagsindlagt og vi håber at det kan hjælpe ham lidt - det tror vi på.
    Han fik det dårligt af sin medicin, så den stoppede vi hurtigt med.
    Men jeg ville bare høre hvordan det går jeres lille familie.
    Hilsen en mor

Registreringsdato
    Jan 2012

Da jeg startede med medicin for 7 år siden ( er 17 nu ) kan jeg ikke huske så meget om bivirkningerne, men siden da har jeg prøvet noget nogle forskellige former for mecidin. Jeg fik noget imod vrede og agressioner for nogle år siden, som så viste sig at være noget jeg bestemt ikke kunne tåle, da det gik ud over maven, kvaldme, opkast, stivhed i kroppen og en irriterende kilden/stikken igennem kroppen.. efter sommerferien 2011, blev jeg så sat op i dosis af sertralin, som jeg har taget i mange år. og jeg gik med kvaldme og dårlig mave de første 5-8 uger. Jeg blev utrolig sur og pirrelig, og der skulle intet til at gøre mig sur eller ked af det. Nogengange er det altså også svært at indse at man har behov for medicin/mere medicin, hvilket også kan gøre en utrolig ked af det :)

Lignende emner

1. Pårørende til person med Compulsive Hoarding Disorder(?)
    By pårørende in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 21. July 2010, 23:56
  2. OCD pårørende
    By ocdhusbond in forum At leve med OCD
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 1. October 2009, 12:35
  3. Hvordan kan man bedst støtte en pårørende/ven osv. som har OCD?
    By Traveller in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 19
    Nyeste indlæg: 22. November 2007, 23:32
  4. Hjælp til pårørende
    By Anette in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 29. October 2005, 03:27
  5. Projekt: Pårørende til OCD
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 6. October 2005, 15:53

Regler for indlæg