Hejsa
Jeg har ingen erfaring med OCD, men jeg har alligevel haft det inde på kroppen i 3-4 år. Tror jeg.
BAGGRUND:
Min søn er 13 år og starter i 7. klasse efter sommerferien. Han er et godt stykke inde i puberteten og en stor klippert på ca. 188 cm (sikkert 190 cm inden jeg er færdig med indlægget :) ) . Han er enebarn og måske derfor ikke specielt socialt anlagt. Han har en rigtig god kammerat som han er sammen med det meste af tiden. Kammeraten er lige taget hjem, efter at have været sammen med os i det meste af sommeren. De er enten hos os eller kammeratens forældre, dog mest hos os.
Han er en rolig og venlig dreng med sunde interesser. Karate 2 x om ugen siden han var 8-9 år og sportsdykning hele sidste år.
Han har et fint forhold til sine klassekammerater, men han ønsker som regel ikke at være sammen med dem efter skoletid, desværre. Han har intet imod sine klassekammerater og samtaler meget med dem over MSN.
SYMTOMER:
Da han var 9-10 år opdagede jeg at han sad og lavede nogle robotagtige bevægelser med sine arme.
Vi talte en del om det derefter, og han sagde at hvis han f.eks. lavede et antal bevægelser med den ene arm, skulle han også gøre det med den anden. Det blev til en del samtaler, og han stoppede det ret hurtigt af sig selv.
Jeg tror at han ret hurtigt derefter begyndte at vaske hænder i stedet, der gik bare et stykke tid inden vi opdagede det.
Han bruger/brugte enormt meget tid på badeværelset og han begyndte at gå og stritte med sin hænder ud fra kroppen. jeg lagde mærke til at han ofte undgik at bruge sine hænder. Fek.s. tænde lys med albuerne, flytte på ting med armene istedet for hænderne, klø sig med med armene osv.
Jeg tror at han føler en eller anden form for væmmelse ved at røre ved noget med sine hænder. Han siger at han ikke ved hvorfor han gør det (måske vil han bare ikke tale om det endnu).
Vi er igang med at forsøge at løse problemet og han erkender selv at han har et. Der er kun sæbe på badeværelset om morgenen og døren til toilettet står åben, hvilket var hans eget forslag. Det ville gøre at han ikke så let kunne snige sig til at vaske hænderne.
Han vil gøre meget for andre ikke får noget at vide om det, hvilket også gælder vores læge og evt. psykolog.
Vi (min kone og jeg) syntes det er ret hårdt at arbejde med alene, og vi har besluttet at tale med vores læge om det i næste uge.
Det var min søn selv der fortalte os at det måske var OCD. Han vidste noget om det gennem sin kammerat, der selv havde haft forskellige tvangshandlinger og havde gået til psykolog da han var mindre.
Jeg kan ikke helt slippe tanken om at han måske er blevet "smittet" af sin meget gode kammerat?
Hvis I ligger inde med nogel gode råd, vil jeg være meget taknemmelig.

Besvar med citat