Viser resultater 1 til 18 af 18

Emne: Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

Registreringsdato
    Jan 2010

Lightbulb Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

Hej:)

Min ven Mathias og Jeg er i gang med vores sidste afgørende projektopgave i 9. klasse, og vi har valgt at lave om OCD og det at leve med OCD. Vores overordnede emne er livskvalitet.
    Vi ville blive meget glade, hvis I vil svare på vores spørgsmål :) Det er selvfølgelig fuldstændig frivilligt, men vi ville blive meget glade, hvis I vælger at "deltage" :)

1. Hvilken slags OCD har du? (f. eks. tællemani, tjekkeritualer, frygt for bakterier m.m.)
    2. Hvor meget tid om dagen går der på at udføre dine OCD-"opgaver"?
    3. Hvor gammel var du, da du fandt ud af, du havde OCD?
    4. Hvilken situation er mest vanskelig for dig? / Hvis du har svært ved at deltage i social sammenhæng, hvor er det så værst (sted) ?
    5. Hvilken slags behandling modtager du?
    6. Hvordan påvirker det din familie, at du har OCD?
    7. Hvordan vil du beskrive en person uden OCD's liv i forhold til en person med OCD's liv?
    8. Er der andet, du synes, vi bør vide?

På forhånd mange tak for deltagelsen, og for at du ville bruge lidt tid på det :)

Mathias & Mie.
    Sidst redigeret af matmie : 26. January 2010 kl. 20:49

Registreringsdato
    Mar 2009

Standard Sv: Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

1) Tanker om at skade andre (især dem jeg holder af - dvs. min familie) og angst for at det skulle ske
    2) Primært at undgå knive, men jeg trodser det
    3) -
    4) Fik en depression efterfølgende/oveni - det gav lidt besvær, at udføre selv enkle opgaver
    5) Kognitiv træning / Kognitiv adfærdsterapi (perikon, som hjælper mod depression men nok ikke tager så meget af angsten/OCD'en)
    6) Efterhånden påvirker det dem ikke - det gjorde det dog da jeg var deprimeret
    7) Det er en meget udbredt OCD-form, som nok giver en større følelse af skam end andre og
    den er ikke så kendt som andre OCD-former fordi 'vi', der er ramt af denne form, sjældent ønsker at stå offentligt frem og fortælle om det ...

Registreringsdato
    Jan 2010

Mange tak for din åbenhed, Dilbert :)

I andre er selvfølgelig stadig meget velkomne til også at svare

På forhånd tak for hjælpen :)

Registreringsdato
    May 2009
    Lokation
    København
    Alder
    23

Hej i to :) Jeg vil også gerne hjælpe jer, hvis det ikke er forsent?

1. Jeg har ligesom Dilbert, tanker/frygt for at skade andre og mig selv. Samt angst for at jeg ikke kan styre mig selv og det skulle ske. - som jeg selvfølgelig ikke ønsker!
    2. Jeg har ikke nogle ritualer jeg skal gennemføre, da jeg "kun" har tvangstanker.
    3. Jeg var 18 da jeg fandt ud af, at jeg led af OCD. Har haft tanker siden jeg var 14 og troede i de 4 år, at jeg var ved at blive sindssyg.
    4. Det er meget forskelligt, mine tanker kan komme når som helst. Men jeg havde på et tidspunkt meget svært ved knive, men det er ikke så galt mere. Nu er min største frygt nok højder, da jeg simpelthen er hunderæd for at jeg kommer til at springe ud.
    5. Jeg går til samtaler hos en psykiater, som giver mig medicin. Og så går jeg også til nogle samtaler hos en psykoterapeut - hvilket jeg dog egentlig synes er lidt fjollet og ikke hjælper mig en disse! Men giver det en chance, har kun været der få gange.
    6. Min familie tænker ikke så meget over det mere, men de var selvfølgelig utroligt kede af at jeg var syg, og især at jeg havde holdt det hemmeligt så længe. I dag bor jeg sammen med min kæreste, og han hjælper mig utrolig meget i hverdagen, ved f.eks. at give mig ro, når jeg trænger til det. Jeg har stadig "eftervirkninger" af depression, så jeg er meget træt ofte, og skal helst have en middagslur én gang om dagen ( ikke så spændende når man er 21, og føler jeg som en på 87 :S ) Derudover er han rigtig sød til at komme med opmuntrende ord, når jeg er helt nede og skrabe bunden på mine dårlige dage.
    7. Øhm.. Den er sgu svær! Men jeg er meget træt, som sagt, så jeg har meget behov for min nattesøvn og gerne mere end det. For ellers kan jeg slet ikke hænge sammen og så bliver jeg fysisk dårlig (hovedpine, kvalme osv.) Så jeg skal meget planlægge min tid, så jeg gerne kan få snuppet en lur ind imellem de forskellige gøremål! Det kan godt være besvægeligt. Derudover har jeg rigtig svært ved at overskue alt for mange ting. Jeg kan gå helt i baglås, hvis jeg om aftenen ligger og tænker over hvad der skal ske dagen efter, såsom igår f.eks. hvor jeg havde en skoledag foran mig i dag, plus jeg lige skulle huske at ringe til tandlægen, frisøren, hudlægen og så sku jeg også lige på værksted med min bil. Der fik jeg helt ondt i maven, for i mit hovede kunne jeg på ingen måde overskue alle de ting på en dag - I know, det lyder mærkeligt - især for en "normal".

Håber I kan bruge det til noget? :)

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Smile

Hey.

Jeg vil bare lige sige, at OCD ramte også er normale.
    Forskellen på OCD ramte og "raske" er, at OCD ramte tolker deres tanker på en måde, så de tror, at deres tanker har betydning... Altså betydning for hvordan man er som person. Eller at tankerne er vigtige at tage sig af. Hvis OCD ramte (vi) lod være med at reagere på deres (vores) tanker, så var de (vi) ligesom alle andre mennesker.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    May 2009
    Lokation
    København
    Alder
    23

Lisbeth har helt ret

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Det kan jeg lide at høre. :)
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Dec 2009

1. Hvilken slags OCD har du? (f. eks. tællemani, tjekkeritualer, frygt for bakterier m.m.)
    2. Hvor meget tid om dagen går der på at udføre dine OCD-"opgaver"?
    3. Hvor gammel var du, da du fandt ud af, du havde OCD?
    4. Hvilken situation er mest vanskelig for dig? / Hvis du har svært ved at deltage i social sammenhæng, hvor er det så værst (sted) ?
    5. Hvilken slags behandling modtager du?
    6. Hvordan påvirker det din familie, at du har OCD?
    7. Hvordan vil du beskrive en person uden OCD's liv i forhold til en person med OCD's liv?
    8. Er der andet, du synes, vi bør vide?

1. Har haft tællemani og har nu frygt for bakterier.
    2. 1 time til 2 ca.
    3. 8 år gammel
    4. nok det sociale
    5. psykolog og medicin..
    6. på mange måder... altså når mine forældre og min søster ikke har det, er der meget de skal tage hensyn til. det stresser dem meget ...
    7. ved jeg ikke helt.... det synes jeg faktisk er lidt svært at beskrive.

Registreringsdato
    Jan 2010

Hej alle, der har villet give at bidrag :)

Vi er nu færdige med projektopgaven, men har endnu ikke fremlagt. Vi er glade for jeres bidrag. Det har givet os begge en bedre forståelse af, hvad det er, I gennemgår.

Mange tak for hjælpen alle sammen

Hilsen Mathias og Mie.

P.S. til Lisbeth: Det er også hvad vi er kommet frem til i løbet af ugen :) Det var ikke vores mening med spørgsmålene, at får det til at lyde, som om I ikke er mindst lige så "normale" som alle andre. Undskyld mange gange, hvis vi har kommet til at støde nogen.... :/
    Sidst redigeret af matmie : 30. January 2010 kl. 22:18

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Mathias & Mie.

Det var skam ikke pga. Jeres spørgsmål, at jeg skrev sådan. Det var pga. et af svarene herinde, så I har ikke stødt mig, og jeg tror heller ikke, I har stødt nogle af de andre.

Pøj pøj med fremlæggelsen og tak fordi I vil sætte fokus på OCD. Hvem ved - måske sidder der én I Jeres klasse, som lider af OCD, uden I ved det...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    May 2009
    Lokation
    København
    Alder
    23

Tror det var mit indlæg Lisbeth misforstod - er ked af, hvis jeg har fået os OCD-ramte til at lyde som "ikke-normale", men prøvede bedst muligt at beskrive, hvordan jeg som OCD-ramt har det i forhold til folk uden OCD. Men er egentlig glad for det du kommentede Lisbeth - det er en af de bedste måder jeg nogensinde har hørt en forklare en OCD-ramts tilstand. :) Så hatten af for det :)

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Smile Sv: Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

Ja det var dit indlæg.
    Det var heller ikke fordi, jeg følte mig stødt over dit indlæg. Jeg ville såmænd bare lade dig vide, at du er normal. Det har jeg endelig selv indset, så jeg ønsker blot, at andre får samme indsigt.

Men ellers tak for rosen. Du skulle bare vide, hvor mange gange min psykolog har forklaret mig dette, inden det røg ind!
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    May 2009
    Lokation
    København
    Alder
    23

Hehe, man kan aldrig høre det nok ;-)

Registreringsdato
    Jan 2010

Hej igen alle sammen :)

Vi har nu fremlagt, og fået vores karakter. Vi fik 12 for opgaven!
    Derfor vil vi lige en sidste gang takke jer alle sammen, da I har været en stor hjælp og desuden en vigtig del af vores research.

Tak!

Mathias & Mie.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Et STORT tillykke herfra. Det er da totalt fedt og godt gået.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Stort tillykke! Det er dælme flot
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Dec 2009

Det var godt klaret man!

Det var bare skønherligt. Hehe

Registreringsdato
    May 2009
    Lokation
    København
    Alder
    23

Thumbs up Sv: Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)

SÅDAN - hvor er I bare gode
    Stort tillykke fra mig.

Lignende emner

1. Nogle få spørgsmål til jer med OCD :)
    By matmie in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 27. January 2010, 08:41
  2. spørgsmål!
    By S.K in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 3. September 2009, 22:39
  3. en Bunke spørgsmål
    By Essah in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 23. May 2007, 13:04
  4. Sundhedsudvalget, alm. del - Spørgsmål 9