Hej alle sammen. Jeg er 17 år gammel og lider af OCD. Jeg er for tiden løbet ind i en meget ubehagelig tvangstanke. Den går ud på, at jeg ikke kan skrive eller sige "ja" til nogen, da jeg er bange for at jeg ved at sige/skrive "ja" til en person, ikke siger ja til personen, men derimod indgår en ukendt aftale med nogle andre. Og det behøver ikke nødvendigvis være menneskelige typer. Det kan lige såvel være gud, ånder osv. jeg er bange for, at jeg laver aftaler med.
Idet jeg siger/skriver "ja" til nogen, tænker jeg for mig selv, at jeg i virkeligheden med dette "ja", siger "ja" til en aftale med en anden og ikke til personen jeg snakker med. Derfor kan jeg, ifølge mine tanker, ikke tillade mig at blive sur over aftalen, jeg har jo selv sagt "ja" til den.
Det er meget forstyrrende for mig i min hverdag, da jeg prøver at undgår disse situationer, ved meget enkelt at prøve på at undgå ordene "ja" og "okay". Jeg håber desuden det var til at forstå.
Jeg har desperat brug for råd. Håber ikke jeg lyder alt for mærkelig. :/

Besvar med citat
Det ved du godt ikk? Lad os nu eksempeltvis tage en hvilken som helst anden tvangstanke: Hvis jeg ikke siger "hav det nu godt" til min familie når de skal hjem fra en hyggelig aften, sker der sikkert en ullykke eller en dør osv..... Det er kun tanker, det man typisk kalder magiske tanker. Tænk på alle de mange millioner mennesker der siger ja i telefonen, ved bussen i skolen osv, skulle de så alle have indgået underlige aftaler???? Mit råd til dig: sig ja så meget som muligt og okay de næste 3 dage og se der ikke sker en fløjtene fis ved det!!! Helbredelse af ocd er netop at tillade dine tanker, negligerer dem og trodse dine tvangshandlinger ved netop at gøre det du ikke må!!! Knus og kram fra Kao
men derfor er man jo nervøs over det alligevel (helt forfærdeligt).