Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: OCD Pres/angst

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard OCD Pres/angst

Hej OCD-forum,

Har muligvis/sandsynligvis OCD med kontroltvang...

Har lagt mærke til, mine kontrolhandlinger specielt opstår når jeg er stresset, hvilket jeg hurtigt bli'r.
    Jeg får da et ulideligt SPÆNDINGSPRES i hjernen samtidig med en udefinerbar angst.

Kender i andre til dette "pres i hjernen" ???

På forhånd tak!

hilsen
    Frank

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Kære Frank!

Jeg har selv flere gange (dog med lange mellemrum) oplevet noget, som jeg kalder "stres i hjernen". Lad mig fortælle dig om to episoder:

da jeg en morgen sad i bussen på vej til gymnasiet, skete der pludselig noget i min hjerne: det var, som om flere tankespor løb samtidig oven i hinanden inde i mit hoved, og bagerst i hovedet hørte jeg sange blive sunget. Mine tanker løb simpelthen løbsk, og jeg var ude af stand til at kontrollere dem - det var meget ubehageligt. Jeg skyndte mig ind på ét af gymnasiets toiletter. Jeg satte mig med hovedet mellem hænderne og forsøgte at falde til ro. Efterhånden tog stressen i hjernen af.

Den anden episode fandt sted en juleaftensdag. Jeg sad ved bordet i min families køkken og kom pludselig til at skubbe et glad på gulvet, så det smadrede. At glasset smadrede fremkaldte nøjagtig den samme hjernestress som ovenfor. Efter at have fejet glasstykkerne op, skyndte jeg mig ind på mit værelse og satte mig igen med hovedet mellem hænderne, hvorved mit hoved langsomt faldt til ro.

Disse oplevelser (og vist nok flere lignende) har været meget ubehagelige for mig, og jeg ved ikke, hvad de skyldes, og om de hænger sammen med min OCD (jeg har OCD). Min egen "uprofessionelle" forklaring på dem er følgende: i de situationer, hvor hjernestressen indtræder, er jeg i forvejen anspændt; jeg forsøger at fortrænge smertefulde tvangstanker, mens jeg prøver at opretholde en afslappet, munter facade udadtil (man skal jo være munter sammen med kammeraterne på vej til gymnasiet, og munter skal man jo også være juleaftensdag...). Min hjerne kæmper så meget med at forsøge at fortrænge tvangstankerne og se glad ud udadtil, at den simpelthen ikke kan rumme mere. Hvis noget yderligere indtræffer (fx et glas, der smadrer), som hjernen også skal tage stilling til, så bliver den stresset og "kører af sporet", hvilket resulterer i flere tankespor oven i hinanden; kort sagt; et totalt, ukontrollerbart kaos i hjernen (der indtraf ikke noget yderligere, da jeg steg af bussen og gik op mod gymnasiet; men alligevel fik jeg stressen - måske var jeg bare så plaget af tvangstanker den dag, at mine forsøg på at neddæmpe dem medførte stresstilstanden).

Dette hjernestress, som jeg har oplevet, er altid ledsaget af en følelse af indvendig kulde og nervøsitet. Men det er en følelse, der er der i forvejen pga. tvangstankerne.

Jeg ved ikke, om min beskrivelse af min hjernestress minder om det, du har oplevet.

Det er i dag mange år siden, jeg har oplevet denne stress. Jeg lider stadig af OCD; men angsten og den indre kulde, jeg har lidt af i så mange år, er faktisk væk. Medicinen spiller en stor rolle i lindringen af angsten og den indre kulde.

MVH. th
    Sidst redigeret af Mads : 7. September 2010 kl. 23:39

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Kære Andreas og Frank.

Jeg kan ikke lade være med at blande mig i jeres samtale.

Da jeg var yngre oplevede jeg episoder hvor jeg tænkte "for hurtigt", Jeg kunne nærmest ikke følge med i mine tanker. Typisk opstod det under prøver i folkeskolen eller når min mor var gal og jeg fik skideballe. Samtidigt blev jeg enormt bange, følte ikke selv at jeg havde kontrol over mine tanker. Det gav en mærkelig fornemmelse i maven. Som sommerfugle, på den dårlige måde. Ligesom hvis noget dårligt skal ske.

Jeg har spurgt min psykolog om dette var noget som andre med OCD havde prøvet, men det havde hun aldrig hørt om.

Har aldrig hørt om nogen som har haft tilnærmelsesvis samme oplevelse før nu. Det kunne dog være fedt at finde ud at om det er OCD'en som spiller ind?!?
    Selvom vores oplevelser ikke er identiske lyder de dog beslægtede, eller hvad?...

Kan i nikke genkendene til noget af det?

Venlig hilsen
    Simone :roll:

P.S

Læste om Andreas' problem med at komme til at snyde og så videre. Kender besemt til det. Tænker bare sådan mere i karma. Hvis jeg snyder en så bliver jeg selv snydt. Mener det er derfor jeg er så uheldig. (ved godt det er pjat)
    Jeg får også enormt dårlig samvitighed hvis der er sket en ulykke for nogen og jeg ikke lige får sagt hvor forfærdeligt det er. Jeg skal føle med andres smerte, ellers bliver det mig selv.

Jeg kan dog altid lægge tanken fra mig igen, men ingen OCD er fuldstændig ens. Det er sådan det er for mig. Håber du kan bruge svaret.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Andreas og Simone,
    Jo, det kunne godt være noget lignende (beslægtet ?), som Andreas er inde på, oplever jeg også den "følelseskulde" der er forbundet med hjernestress'en, samt måske det "tankepres" og angst Simone er inde på.
    Min tilstand er dog ikke periodevis, men meget fast integreret i hele min hverdag, hvilket vil sige jeg konstant går rundt med et større eller mindre pres i hjernen, det er nærmest ulideligt, og næsten ikke til, at holde ud.
    Jeg har spurgt min psykiater, som ikke kender til andre med det symptom, derfor skrev jeg herinde for, at høre om det måske typisk hører til OCD'en/tvangshandlinger, kontroltvang.
    Andreas, hvilken medicin får du, går ud fra et SSRI præparat.
    Skal selv opstarte Cipramil 20 mg. snart for, at se om det kan lindre stress/spændingspresset i hjernen.

mvh
    Frank

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Frank!

Jeg får Seroxat/Paroxetin 40 mg.

Vores beskrivelser af tankestressen er forskellige, så det er svært at sige, om det er det samme, vi har oplevet/oplever. Det er selvfølgelig svært at sammenligne psykiske fænomener, da vi kun har vort fattige sprog til at udtrykke vore indre oplevelser med.

MVH. th.
    Sidst redigeret af Mads : 7. September 2010 kl. 23:39

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej igen Andreas,

Jeg står selv og skal ha' et antidepressiva, derfor er jeg interesseret i, at høre om du oplever nogle bivirkninger ved Seroxat ?
    Andres erfaringer med andre antidepressive er meget velkomne.

Hilsen
    Frank

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •