Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: revalidering

Registreringsdato
    Nov 2007

Standard revalidering

Jeg vil gerne høre, om der er nogen, som kan forklare mig om revalidering. Hvad skal der til for at få det - jeg mener, hvad er kriterierne, og hvorlænge kan man få det? Kan man i øvrigt søge dispensation på baggrund af ocd i forbindelse med uddannelse på universitetet - tak for svar

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: revalidering

Hej Karen.

Revalidering gives i en periode, hvor man uddanner sig, til man på et tidspunkt bliver i stand til at klare sig selv økonomisk.
    Du kan få revalidering, mens du læser på uni. Jeg kan ikke huske de præcise satser, men det er ca. 6000,- udbetalt, når du er under 25 år. Er du 25 eller derover, er satsen ca. 10000,- udbetalt.
    Du søger det gennem din kommune via din sagsbehandler. Det er et skema, der skal udfyldes.

Når du læser på uni, er der en anden mulighed, hvor du kan søge støtte til SU, der hedder handicaptillæg. Det er ikke helt så meget som revalidering, men umiddelbart er det min erfaring, at det er nemmere at få end revalidering.
    Kriterierne for at modtage revalidering er lidt forskelligt fra kommune til kommune. Det kommer an på, hvor invalideret du er af din OCD.

Du kan ikke både få revalidering og handicaptillæg, så hvis du er under 25 år, ville jeg søge handicaptillæg, hvis jeg var dig. Er du 25 eller derover, ville jeg søge revalidering.

Jeg har selv været på revalidering, da jeg tog en Hf for et par år siden, men kommunen ville ikke bevilge det til min længerevarende uddannelse, så nu læser jeg på uni, men får handicaptillæg oven i min SU

Nu ved jeg ikke, hvilken slags dispensation du tænker på, men jeg har fx mit eget skema, som jeg følger, så jeg ikke har så mange timer som mine klassekammerater. Men der skal du nok snakke med uddannelsesvejlederne på dit uddannelsessted. Desuden kan du få tilknyttet en mentor, som hjælper dig med lektielæsning og praktiske ting. Se evt. mere på http://www.studraadgiv.dk/
    Hvis du vælger at have færre timer, skal du huske på, at din uddannelse kommer til at tage længere tid, men du får til gengæld ekstra SU-klip.

Håber det kan hjælpe dig, ellers skriver du selvfølgelig bare igen

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Nov 2007

kære Sofie - hvor er det sødt af dig, at du tager dig tid til at skrive til mig- tak :0) Min situation er den, at jeg er over 25 år - går på uni og har efterhånden læst længe, fordi min ocd har været svær for mig. Jeg har været ved læge flere gange (og flere forskellige læger (4)), og selvom de alle ved, at jeg har ocd, har der ikke været behandlingstilbud til sådan en som mig i min kommune. Jeg ville gerne have dispensation til udskydelse af en eksamen, men det ville min daværende læge ikke give mig dokumentation til, fordi han mente, det var vigtigt, at jeg tog eksamen og fik en sejr - fint nok men jeg kunne ikke læse og dumpede derfor, og nu skal jeg så tage den inden for ½ år og bestå den for ikke blive smidt ud..... Jeg har ikke nogen sagsbehandler (hvordan får man sådan en?). Jeg har ikke mere su - men vil klare min uddannelse. Nå, men håber ikke det hele lyder som klage, for sådan mener jeg det ikke - jeg synes faktisk, at jeg er yderst privilegeret, og jeg er mega glad for at læse - vil derfor bare gerne kunne....
    kh Karen

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej igen.

Forummet er jo netop til, for at vi kan hjælpe hinanden

Alle mennesker i Danmark har en sagsbehandler. Du kan få oplyst, hvem der er din, hvis du ringer til kommunen. Jeg kan ikke helt finde ud af systemet, efter kommunesammenlægningen, men du skal nok have fat på den sagsbehandler, der arbejder på dit lokale jobcenter - Det var i hvert fald derfra, jeg fik revalidering.

Hvor er det fantastisk dejligt, når andre folk ved, hvad der er bedst for en selv På det punkt tror jeg, at en vedleder på http://www.studraadgiv.dk/ kan hjælpe dig, så du kan få din eksamen udsat. På engelsk, hvor jeg læser, bliver det ordnet indenbyrdes på fakultetet, men det er min opfattelse, at det ikke er sådan alle steder, men jeg synes da, at du skal tage kontakt til en studievejleder på dit fakultet og forklare sagen, så du ikke skal op til den eksamen inden for ½ år.

Har du noget kontakt til en psykolog eller psykiater? Kommunen vil nok gerne have en redegørelse fra en professionel, hvis du skal komme i betragtning til revalidering.
    Jeg ser det slet ikke som en klage fra din side. Jeg føler mig også priviligeret, men for pokker, hvor kan man alligevel være frustreret, når man vil noget, men ikke kan få lov...

Lidt flere tanker fra mig af

Registreringsdato
    Nov 2007

kære Sofie

hvor er det dejligt, at du skriver bare for at hjælpe mig. Jeg er så glad, at jeg har en klump i halsen nu
    Jeg har længe (5 år) gerne villet i beandling hos psykolog/psykiater, men lægerne jeg har været ved ville ikke henvise mig, fordi det ikke var "akut" (jeg havde ikke været udsat for noget tragisk omkring de dage jeg gik til lægerne), og med min økonomi har der ikke været plads til at betale selv. Jeg henvendte mig til studenterrådgivningen, men der var ikke umiddelbart plads, og jeg skulle sende min "historie" til dem, og det gjorde så ondt at skulle skrive, at jeg ikke kunne, og jeg vidste heller ikke rigtig, hvad jeg skulle skrive (jeg er da også for meget...). Men nu vil jeg se, om ikke jeg kan "snakke" mig ud af at skulle skrive min "historie", og så henvender jeg mig til studraadgiv.dk, som du foreslår. Skulle du skrive din "livshistorie"?

hvis de ikke kan hjælpe mig der, så vil jeg tage su-lån og gå til psykolog for de penge og om ikke andet få en vurdering af omfanget af min ocd - måske kan psykologen jo fortælle mig, hvad jeg skal sige til min læge om min ocd.... lidt bagvendt måske

engelsk er da spændende - hvor langt er du, og kan du følge med den almindelige tidsplan? Jeg har altid tænkt, at der ikke var andre end mig på uni, og det gør mig ondt, at du også er ramt af ocd. Ved dine omgivelser det? Mine forældre og min kæreste ved det (min kæreste går det jo også utroligt meget ud over, han kendte mig inden min ocd tog over - jeg er træt af, at det har smadret så meget for os) men ellers er der ikke nogen som ved det - er det dumt? Burde jeg fortælle det til alle?

Endnu engang tusind tak for din formidable hjælp, og skal du til eksamen nu i sommer så rigtig go´ vind - mange sommerhilsner fra Karen

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Kære Karen.

Jeg er blot glad for, at jeg kan hjælpe

Hvor er det uretfærdigt, at man ikke kan få hjælp, når man har behov for det
    Ved studraadgiv.dk kom jeg til at snakke med en psykolog, som kendte til OCD, og jeg skulle ikke fortælle hele min livshistorie - Jeg skulle "bare" fortælle i grove træk, hvor meget mine ritualer og tanker fylder.

Jeg synes, at det lyder fornuftigt, hvis du tager SU-lån. Det har jeg også, og de penge jeg har betalt til min psykolog, det er nok de bedste penge, jeg nogensinde har givet ud Bare sørg for at du finder en psykolog, der har forstand på OCD, og som bruger kognitiv adfærdsterapi. Det er den terapiform, der giver de bedste resultater i forhold til behandling af OCD.

Mange praktiserende læger har ikke et ret stort kendskab til OCD, så det ville være rigtig godt, hvis du kunne få en udredning fra en psykolog, som din læge kunne læse igennem.

Jeg går på 4. semester, men jeg er ikke i stand til at følge det normale skema, så derfor fik jeg lavet mit eget skema, som jeg følger, så jeg ikke har så mange timer som mine klassekammerater.
    Alle omkring mig ved, at jeg har OCD, men det var et svært valg at træffe, da jeg var bange for, at nogle venner ville vende mig ryggen, men det har de heldigvis ikke gjort
    Jeg fortalte det også til mine klassekammerater, så de kunne få en forståelse af, hvorfor jeg ikke altid deltager i de fælles arragementer. Det kan jeg godt fortryde, da jeg ofte føler mig stemplet, og de tror nu, at alle mine særheder skyldes OCD, hvilket de ikke alle gør hehe..

Det er helt op til dig selv, hvem du skal fortælle det til. Jeg har det godt med, at alle ved det, men det kræver også overskud at skulle fortælle omkring sin egen OCD, så mit bedste råd er, at hvis du vil være helt åben omkring det, så vent til du har overskud..

Du kan evt. sende mig en mail på sole83@live.dk hvis du har lyst til en mere privat snak

Endnu flere tanker herfra

Lignende emner

1. Hjælp til ansøgning om revalidering
    By kamille in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 22. September 2011, 12:25
  2. Vedr. ansøgning om revalidering.( evt hjælp til ansøgere...)
    By Simone in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. May 2009, 02:31
  3. Revalidering... En opfølgning. Giv gerne et råd?!?
    By Simone in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 20. August 2005, 16:13

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •