Sv: Hvad skal vi stille op med vores søn?
Kære jer.
Det gør mig ondt at høre om jeres situation. Jeg kan desværre ikke give et konkret råd i forhold til behandling og diagnostisering, men det lyder som OCD. For at jeres søn kan få en eventuel diagnose, skal I kontakte en psykolog med speciale indenfor børn, OCD og kognitiv adfærdsterapi. Denne terapiform giver de bedste resultater ved behandling. I kan også få en henvisning til en psykiater gennem lægen. Det er jeres valg, men min helt personlige mening er, at børn ikke skal have medicin. Og slet ikke, når han er bange for giftige ting. Mange med denne form for OCD har meget svært ved at spise piller, da det netop en en form for "gift". Desuden er det min egen erfaring, at den kognitive adfærdsterapi hjælper bedre end medicin, men snak med jeres læge om det. Igen er det jo op til den enkelte person/forældrene.
I kan eventuelt kontakte Dorthe Døssing på tlf. 32849601. Hun er kontaktperson for OCD-ramte børnefamilier på Sjælland, og hun kan med garanti hjælpe og råde jer.
Hvis jeres søn får diagnosen OCD, skal han i behandling. Jeg ved ikke, hvordan det er for børn, men det kan Dorthe nok også svare på. Ved voksne kan man søge støtte gennem kommunen.
Hvad angår jeres søns ondt i maven, så kan jeg naturligvis ikke svare på, hvad det er. Jeg kan kun tale ud fra mine egne erfaringer, og de er, at med OCD kommer stress. Med stress bliver kroppens forsvarsmekanisme sat i højeste alarm beredskab. Det kan vise sig som fx. ondt i maven.
Det kan også være noget angst, som også tit kommer i forbindelse med OCD - som i jeres søns tilfælde, angsten for noget giftigt.
Det kan selvfølgelig også være noget helt andet, det er blot et personligt skud i tågen.
Jeg ønsker jer alt det bedste.
Tanker fra Sofie.
Sidst redigeret af Sofie : 28. April 2009 kl. 21:31
"Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
-Martin Holmgaard Laursen