Viser resultater 1 til 8 af 8

Emne: Hvad har hjulpet jer?

Registreringsdato
    Mar 2009

Standard Hvad har hjulpet jer?

Jeg tager aktuelt 6 stk perikon om dagen. Selvom det hjælper (lidt) og anerkendes af min psykiater ser han helst at jeg (i hvert fald midlertidigt) skifter til efexor (eller evt zoloft)
    (Han mener vidst ikke at f.eks Cipralex skulle være bedre end perikon i mit tilfælde)

Nu står jeg med mulighed for mere perikon (man kan åbenbart tage temmelig meget) eller at skifte til efexor, og jeg skal helst have det bedre, for jeg er ikke tilfreds med mig selv og har ofte lyst til at banke mit hoved mod en mur..

Men hvad har I af erfaringer - og hvad har hjulpet jer mod OCD'en
    Det kan jo være erfaringer med f.eks musik?
    Psykolog? (forslå evt. gerne en i nærheden af Århus)

Kan man i øvrigt få tilskud til psykolog-hjælp?

Eventuelt helt andet, der har hjulpet jer...

PS : Jeg lider af voldelige tanker om at skade andre (især dem jeg holder af) ..

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Hvad har hjulpet jer?

Hej med dig.

Det er meget forskelligt, hvad der hjælper af medicin. Jeg tager 15 mg Cipralex dagligt og er egentlig tilfreds med det. Om det er medicinen eller psykologen, der hjælper bedst, ved jeg ikke, men jeg bilder mig selv ind, at det er en kombination..

Jeg har aldrig turde tage perikon, da det har haft et rimeligt dårligt ry, og så er jeg nok så naiv, at jeg tror på, at receptpligtig medicin hjælper bedre på OCD sammenlignet med håndkøbsmedicin som fx. perikon.
    Men det er jo hver sin holdning

Noget der virkelig har hjulpet mig at meditation. Jeg gik på et meditationskursus for et års tid siden, og jeg bruger det stort set hver dag for lige at koble tankerne fra et øjeblik, så det kunne måske være en mulighed

Jeg går jævnligt ved psykolog Mariann Bech Jensen, der holder til inde på Strøget i Århus, og jeg er virkelig glad for hende. Tjek evt. hendes hjemmeside på sitecenter.dk/mariann

Du kan søge om økonomisk hjælp til psykologbehandlinger ved din sagsbehandler på kommunen, men det er en lang og sej proces, men det lykkes for de fleste, når der er god dokumentation

Håber du kan bruge lidt af det
    Held og lykke..

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Mar 2009

Hej Sofie

Jeg overvejer også kraftigt at skifte. Perikon har hjulpet mig, men nok ikke nok.
    Min psykiater synes at mene at forskellige SSRI virker bedst mod bestemte typer OCD. (Hvor Cipralex ikke skulle være den, der virker på mig)

Der er ingen tvivl om perikons virkning på depression når man vel og mærke tager nok (og det påvirker også serotonin), men hvor godt det virker på (forskelige former af) OCD vs SSRI/SNRI er der meget ringe erfaring med. Men jeg synes da ikke perikon har et dårligt ry? (Det har jo markant færre bivirkninger ...)

Jeg prøver noget meditationslignende .... (som jeg også synes kan hjælpe) - jeg ved ikke om jeg har behov for et kursus ... og så tak for tippet angående psykolog - og i det hele taget tak for svaret

Registreringsdato
    Mar 2009

Andre erfaringer med noget der har hjulpet.

Jeg tænker især på litteratur, musik, hypnose - eller andet (udover medicin), der har hjulpet folk. For hvis jeg ikke kan klare mig med perikon må jeg jo nok skifte til noget SSRI/SNRI....

Registreringsdato
    Apr 2008

Hej D.

Jeg ved ikke om du kan bruge mit svar til meget men jeg er nu fri af ocdèn det tog godt og vel 10 år

Teknikken som jeg brugte til sidst var så enkelt og ligetil at jeg næsten ikke fik øje på den.

Jeg vendte Ocdèn på hovedet Dvs. at hvad gang der kom en tanke som fortalte et eller andet... så vendte jeg den på hovedet.

Ocd tanke: vask dine hænder 3 gange for ellers ske det og det... Så vendte jeg det på hovedet.

Ny tanke: vask dine hænder normalt for ellers ske det og det...

Efterhånden fandt jeg ud af at jeg landsomt men sikkert kom fri af ocdèn, nok mest fordi at jeg fandt ud af at ocdèn ikke bestemte over mig men at jeg selv kunne bestemme mine tanker....

De bedste hilsner

Positiv..

Registreringsdato
    Mar 2009

Hej positiv

Tak for svaret.

Desværre ved jeg ikke helt om jeg kan bruge det - jeg lider af meget destruktive tanker om at blive voldelig - og især skade dem jeg holder mest af.

De eneste 'forebyggende' tanker jeg at undgå knive og overveje at begå selvmord.
    Jeg har aldrig givet efter for at undgå knive ...(og jeg mener også at vide at selvmord ikke er en løsning - det er næppe noget mine nære ville værdsætte ...)

Registreringsdato
    Sep 2009
    Alder
    18

I januar (2009) begyndte jeg i kognitiv adfærdsterapi, og det kan varmt anbefales. Da jeg startede var der tvivl om jeg skulle begynde med medicin, men jeg ville helst undgå det, og det er også lykkedes. I dag - et halvt år efter er min OCD reduceret til næsten ingenting - og jeg er kun til psykolog én gang om måneden. Behandlingen er lidt ligesom et spil Klodsmajor, man fjerner små dele gradvist. Jeg fik min psykolog betalt af en forsikring ved Codan Care, som min mor har gennem sit arbejde. Så det kan altså lykkedes at undgå en kæmpe regning. Men behandlingen har i hvert fald hjulpet mig, mere end jeg turde håbe (:

MVH.
    Nanna

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Hej

Jeg har endnu ikke fået behandling for min ocd, så på det punkt kan jeg ikke hjælpe. Jeg har fået efexor mod depression og det hjalp, men ikke på ocd'en. Har efterhånden prøvet en del medicin pga depression og intet af det har virket på min ocd.
    Du kan godt få tilskud til psykolog samtaler, hvis du skifter fra at være gruppe 1 til gruppe 2 i sygesikringen. men så koster det penge at gå til den almindelige læge. Jeg gjorde det, da jeg gik til psykolog i Århus, og jeg fik ca halvdelen tilbage. Tjek om det kan betale sig for dig, i forhold til hvad du ellers har brug for og om det koster.
    Håber det kan hjælpe dig:)

Akka

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •