Besvarelse af spørgsmål nr. S2076, som medlem af Folketinget Kamal Qureshi har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 9. juni 2005.
Spørgsmål S 2076: "Mener ministeren, at antallet af psykologer, der kan behandle OCD-ramte, er dækkende for den aktuelle efterspørgsel?”
Svar: Den praktiserende læge udgør indgangssporten til sundhedsvæsenets ydelser til enkeltpersoner. I sundhedsvæsenet er der således mulighed for efter lægehenvisning at blive behandlet vederlagsfrit af privatpraktiserende psykiatere, og af psykiatere og psykologer ansat i det psykiatriske syge- husvæsen og i distriktspsykiatrien. Jeg har ikke kendskab til, at der skulle være problemer med at rekruttere psykologer i behandlingssystemet, og jeg har tillid til, at man ved tilrettelæggelsen af behandlingen lokalt i det enkelte amt anvender de personalegrupper, herunder psykologer, der i overensstemmelse med deres kompetence er bedst egnede til at løse o p- gaverne. Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål S 1662.
Indenrigs- og sundhedsministeren Lars Løkke Rasmussen

Besvar med citat