Viser resultater 1 til 8 af 8

Emne: skizotypi

Registreringsdato
    Mar 2008

Standard skizotypi

hej derude. Er der nogen der kender til lidelsen skizotypi som minder om en mild udgave af skizofreni??

Jeg har nogle træk fra lidelsen som er ret ubehagelige blandt andet: en oplevelse af at man er en anden, depersonalisation, eller at omgivelserne er uvirkelige, derealisation. Det føles virkelig grimt, især når man også lider af tvangstanker for man tror jo man er rablende gal!

Håber nogen har lidt erfaringer de vil dele med mig.

Registreringsdato
    Mar 2009

Standard Sv: skizotypi

Jeg troede selv at jeg måske var ved at blive skitzofren inden jeg fik diagnosen OCD.
    Umiddelbart vil jeg tro at en af følgende er tilfældet
    a) Du er angst for at det er sådan
    eller
    b) Du er på noget medicin, der har dette som bivirkning
    (Cipralex kan bl.a. have den bivirkning, at man føler at man er en anden)

Muligvis en kombination, men jeg synes du skal søge læge/psykiater med dette.

Registreringsdato
    Mar 2008

hej dilbert.

tak for dig svar.

Du ramte meget plet med dit forslag om at det er fordi jeg er angst for at være skizofren at jeg tror det forholder sig sådan!

Jeg har vendt det med min behandler og jeg lider altså IKKE af skizotypi. men dog har jeg nogle træk fra de symptomer man har ved skizotypi. det er især derpersonaliseringen der skræmmer mig. altså fremmedgørelsen over for sig selv og omverdenen der skræmmer mig, men jeg har da efterhånden vænnet mig til at følelsen er der, og dermed bliver angsten mindre intens.

Hvilken form for ocd lider du selv af?

Registreringsdato
    Mar 2009

Jeg lider selv af destruktive og voldelige tanker om at spytte på folk eller blive voldelig. Ofte med forsvarsløse ofte som børn eller handicappede eller dem jeg holder mest af.

(Jeg er pacifist, så det er næsten naturligt at min angst handler om at blive voldelig - og der der meget OCD i min familie)

Registreringsdato
    Mar 2009

Citer Oprindeligt indsendt af charlotte22 Se indlæg
    hej dilbert.

tak for dig svar.

Det er især derpersonaliseringen der skræmmer mig...
    Velbekomme ... får du medicin? For det kunne altså godt være en bivirkning - og noget man ønsker at skifte præparat for ...

Registreringsdato
    Mar 2008

kan høre vores tvangstanker er meget ens. Da min ocd var værst havde jeg også forfærdelige påtrængende tanker om at dræbe min familie eller gøre andre forfærdelige ting. Ved heldigvis efterhånden at det er forbi netop det ligger mig fjernest!!

Jeg får IKKE medicin, og har en enkelt gang prøvet anti-depressiver hvilket hurtigt blev droppet på grund af enorme bivirkninger. Desuden tror jeg ikke på at medicinering er løsningen og jeg har heldigvis altid haft en læge og behandlere som egentlig gav mig helt ret!

Registreringsdato
    Mar 2009

Citer Oprindeligt indsendt af charlotte22 Se indlæg
    Jeg får IKKE medicin, og har en enkelt gang prøvet anti-depressiver hvilket hurtigt blev droppet på grund af enorme bivirkninger. Desuden tror jeg ikke på at medicinering er løsningen og jeg har heldigvis altid haft en læge og behandlere som egentlig gav mig helt ret!
    Jeg vil normalt ikke anbefale perikon, fordi jeg ved at andre OCD-patienter har bedre af SSRI (f.eks zoloft). (Min psykiater vil gerne give mig efexor (SNRI)... hvilket jeg overvejer - men jeg kan ikke lide bivirkningerne især ikke mulighed for fjentlighed/at blive voldelig)

Men når du ikke tager noget vil jeg mene at perikon sandsynligvis er bedre end ingenting (jeg tager det nu)- og det udemærker sig ved ikke at bivirkninger er sjældne - i hvert fald hvis du ikke tager store doser (dvs f.eks 2 om dagen)

Perikon påvirker serotonin.

Den mest markante bivirkning er at stimulere leveren på en sådan måde at man ikke må tage SSRI samtidig. Andre bivirkninger er meget sjældne.

mavesmerter
    mundtørhed (ved stort forbrug)
    serotoninsyndrom (ved meget stort forbrug)
    lysfølsomhed (man bliver lettere brun/rød og får nemmere sol-eksem)

Perikon kan købes på apoteket (Modigen) uden recept.

Registreringsdato
    Jan 2010

Når man lider af Angst så er det meget normalt at man olever depersonalisering og uvirklihedsfølelse... Skizofreni viser sig på helt andre måder! jeg har selv været utrolig angst for at blive skizofren, men min psykolog fortalte mig om angst og alle disse stærke følelser man føler forbinder man selv til Skizofreni (der iøvrigt er en meget alvorlig Psykisk sygdom og ikke særlig hyppig)

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •