Viser resultater 1 til 10 af 10

Emne: Brug for hjælp og erfaring!

Registreringsdato
    Jan 2009

Standard Brug for hjælp og erfaring!

Hej!

Jeg er mor til en dreng på 6 år med tvangstanker. Tvangstankerne har han haft i 2 måneder, og vi går til behandling/udredning hos to læger på børnepsykiatisk hospital. Til han historie hører, at vi som familie har haft et år præget af svær sygdom og mange bekymringer. Han har selv været igennem en operation.
    Lægerne har indtil videre valgt at se på hans sygdom som en tilpasningreaktion og dermed ikke givet ham diagnosen OCD endnu. - Måske det kommer
    Jeg synes derfor, at jeg selv har en masse spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan få svar på. Måske nogle af jer vil hjælpe, da jeg godt kunne bruge lidt af jeres erfaring.

Først - min søn har tvangstanker og ingen tvangshandlinger. Jeg ved, at man sagtens kan ha´ OCD uden tvangshandlinger. Men hvor mange af jer har ingen tvangshandlinger? Mit indtryk er nemlig, at det er dem, som man arbejder med i forhold til kognitiv adfærdsterapi. Hvorledes kan der arbejdes med tankerne alene? Såfremt at jeres tvangshandlinger kom senere i forløbet, hvor længe havde i da tvangstanker førend de kom?

Mit næste spørgsmål er, hvor hyppigt I har jeres tvangstanker? Min søn har dem 10-20 gange om dagen og de varer blot et par sekunder? Er det normalt - eller er det forskelligt, hvor meget de fylder?
    Endelig så tager de fleste af hans tvangstanker udgangspunkt i personer eller situationer, som vi møder i dagligdagen. Kender I til det? Altså, at det er det som I ser og oplever, som giver anledning til tvangstanker?
    Han har nogle faste kategorier, som tankerne omhandler. Det kan enten være, at han bliver forelsket og kysser forskellige personer. Det kan være alle lige fra figurer i en tegnefilm til folk vi ser i bussen. Så har han en anden som handler om, at folk han faktisk holder af er dumme, grimme eller ulækre. Endelig er er også en, som handler om, at det ikke er synd for mennesker, som fx kommer til skade, bliver syge osc. Har nogle af jer samme tanker? Derudover kan han ikke lide krummer. Han børster og fejer bordet og stolen. Han væmmes ikke mere ved krummerne, end at kan kan røre ved dem eller smage på dem.
    Hvad siger I til denne beskrivelse? Lyder det som OCD eller kan jeg tro på, hvad lægerne siger, at det kan være en tilpasningsreaktion. Jeg ved nemlig, at flere af jer ikke har fået den rigtige diagnose fra starten, og det har haft stor betydning for jere liv.

Endelig vil jeg gerne høre, om I tror, at man kan ha´ tvangstanker uden at ha´OCD? Har I nogenside hørt om tvangstanker, som forsvinder igen. Både ved behandling og uden.
    Jeg forsøger virkelig at indstille mig på, hvordan vores hverdag vil blive fremover og på at finde ud af, om lægerne har ret. Måske er det tiden som viser, hvad det er? Jeg ville bare så gerne forsøger at bremse det hele ved den rette behandling, hvis det kan lade sig gøre. Det er nemlig langt fra kognitiv adfærdsterapi, som vi bliver mødt med på hospitalet. De kan fx finde på at sige, at han skal bede sine tanker om at gå væk, tænke på noget positivt eller tegne et hus, hvor de dårlige tanker skal bo. Indtil videre har det ikke hjulpe et hak.
    Hvad ville I gøre, hvis det var jer, som var mor? ville I tage det med ro eller hvad?

Tak fordi du læste med - og måske gav din erfaring videre.

Mange hilsner og tak
    Sinnet

Registreringsdato
    Jul 2007
    Lokation
    dk

Standard Sv: Brug for hjælp og erfaring!

hejsa :)

Har ikke lige overskud til at skrive det helt store - men er dog ikke meget i tvivl om at din søn har ocd, håber de læger snart tar sig sammen og evt henviser jer til nogle mere professionelle så han kan få det godt igen, for ocd er et mareridt at ha - taler af erfaring - dog ikke farligt :)

Knus held og lykke og god bedring til jer begge

Registreringsdato
    Oct 2008

Hej
    Man kan sagtens have udelukkende tvangstanker, det er stadig ocd. Jeg kender til de kritiske negative tanker om en man holder af. Jeg har dem omkring min kone. Det lyder ikke som om han er hårdt ramt, hvis de kun dukker op 10-20 gange om dagen. Jeg ved ikke om din søn har ocd. Hvordan har han det med de tanker bliver han bange eller ked af det? Men det er da værd at få det diagnostiseret.

Registreringsdato
    Jan 2009

Hej Marie24 og Nolu!

Tak for jeres svar, det betyder meget for mig, at jeg bliver bedre til at forstå, hvordan min søn har det.

Nolu, når du tænker disse kritiske negative tanker om din kone, har du så følelser, som svarer tankerne? Det kan godt være, at det er et sært spørgsmål.- Jeg tænker bare, mon min søn føler at jeg er dum, grim osv., når har har tanker om det, eller er det bare tankerne, som "siger det".
    Årsagen til, at jeg spurgte om man kan ha´ tvangstanker uden handlinger er, at jeg så en tv-udsendelse, hvor en af de førende psykiatere i behandling af OCD fortalte, at han aldrig havde mødt en patient, som ikke havde handlingerne. Han sagde dog, at han vidste, at det fandtes. Jeg har virkelig bedt lægerne på børnepsyk. om en diagnose på min søn, - også med henblik på, at han snart skal starte i skole. De kan dertil ikke forstå, hvorfor det er så vigtigt for os. De vil nemlig give ham den samme behandling diagnose eller ej. - Jeg har derfor på fornemmelsen, at de måske ikke er helt sikre i deres dag. Derfor var det så, at jeg ville spørge mig til råd herinde. En ting er sikkert, han er virkelig generet af tankerne og har også været angst for dem. - Lige som alle jer, så er hans største ønske også at blive foruden dem.

Mange solskinshilsner
    Sinnet

Registreringsdato
    Oct 2008

Hej Sinnet

Du siger det jo selv. Han er generet af tankerne og angst for dem, det er jo definationen af tvangstanker, de kommer mod hans vilje. Hvis han tænkte at mor er en nar fordi han syntes det ville han jo ikke blive bange for tankerne vel. Mht. handlinger og tanker er det jo logisk at der altid ligger tanker bag handlinger. Handlingerne skal jo til for at neutraliserer tankerne. Så dem som siger de ikke har tangstanker men kun handlinger lyver. Hvorfor skulle de lave en handling hvis der ikke lå en tanke bag? Hvad skulle handlingen så neutralisere eller gøre godt for?
    Hvis din søn har tanker han er generet af og bliver bange for har han tvangstanker og tvangstanker går under definationen OCD ligemeget om du også har tvangshandlinger oveni. En handling kan også være en tanke altså noget han skal tænke når han har haft en ubehagelig tanke. Altså en handling kan også være en tanke... du ved bede, tælle inde i hovedet osv. Du kan jo spørge ham om han skal tænke noget bestemt i forbindelse med en tvangstanke. Så er der vist ikke så meget at være i tvivl om. Jeg vil også anbefale dig at købe bogen "Tvangstanker" god og letlæselig.

Nolu
    Sidst redigeret af Nolu : 21. January 2009 kl. 14:45

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hejsa.

Lige et lille input. Man kan godt tvangshandlinger uden at have tvangstanker.
    Det havde jeg selv, da jeg var barn og teenager.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2009

Hej Lisbeth og Nulo!

Endnu én gang tak for hjælpen. Jeg kan godt se, at jeg må læse noget mere om emnet. Jeg var på biblioteket og bestilte to bøger i går, men vil så også købe bogen, som Nolu anbefaler. Grunden til, at jeg endnu ikke har læst så meget er, at jeg gerne ville ha´ en diagnose eller udmelding fra lægerne først.- Jeg var bange for, at jeg måske selv kom til at stille en diagnose, som var forkert, hvis jeg læse for meget. Det var derfor, at jeg spurgte jer, om man kan ha´ tvangstanker uden at ha´ handlingerne, da han ingen synlige har.
    Jeg har godt læst, at man han ha´ mentale tvangshandlinger, -tælle, regne, osv. Min søn begyndte på et tidspunkt at vaske hænder, men lagde det fra sig igen.

Sinnet

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen.

Jeg har altså også hørt om nogle, der udelukkende har tvangstanker.
    I løbet af årene har min OCD ændret sig til, at jeg næsten har flere tvangstanker end handlinger. Tankerne afholder mig ofte fra at gøre noget, fordi jeg er bange for at gøre det... Det kan være tanker som, at der sker noget, hvis jeg siger et eller andet højt eller tænker noget. Hvis jeg kommer til det, så handler jeg ikke på tankerne. Jeg bliver blot meget angst.

Hvis man er bange for, at der skal ske noget, hvis man tænker et eller andet, så kan man udfordre det på den måde, at man bliver tvunget til at gøre det, man har tvangstanker om er farligt.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2009

Hej Lisbeth!

Det med ikke at turde sige tingene højt eller tænke dem, kan jeg genkende fra min søn. Han nærmest hvisker, når han skal fortælle mig om sine tanker, - som han frygter, at nogen vil høre, hvad han siger.
    Jeg synes, at det er rigtigt svært - også fordi tankerne ændre sig hele tiden. Man tror lige, at han er ovre en bestemt slags tanker, så kommer nogle nye til. - Jeg tænker, at det også der derfor, at OCD er så svær at komme af med. I morges tog vi en kæmpe tur med krummer på morgenbordet, - og jeg er så bange for at sige eller gøre nogle forkerte ting i forhold til hans angst for dem. - Det må bare ikke blive værre. Derfor kan jeg heller ikke forstå, at de på børnepsyk. bliver ved med at lave tegneopgaver og putte tanker ind i huse sammen med ham. Som han siger så flot, husene er utætte, for tankerne kommer tilbage til mig. Jeg vil give dem en måned mere, og så tager vi turen til OCD-klinikken i Bagværd. Jeg ville bare så gerne ha´ haft en udredning på ham først, og det kan adfærdsterapeuten der ikke give. Dertil kan jeg så godt se, at det som Nolu beskriver giver mening for mig.

Tusinde tanker - Sinnet

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen.

OCD-klinikken i Bagsværd er i hvert fald besøget værd.
    For mig lyder det virkelig som om, at din søn har OCD. Også det du beskriver med krummerne. Jeg har hørt om andre OCD ramte, der er bange for krummer.

Jeg forstår ikke helt de behandlere, der forsøger at afklare, hvad din søn gør - eller som ikke forsøger det. Gad vide hvorfor de er så meget imod at lytte til det, du beskriver? Det lyder mest af alt som om, at de blot "observerer" ham. Hvis det fører til noget, er det ok, men hvis ikke, så er der da ingen mening med deres arbejde!
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Lignende emner

1. Nogen der har erfaring med...
    By Frk. Mansa in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 27
    Nyeste indlæg: 26. September 2008, 14:29
  2. Har brug for råd ang. kommune
    By angel in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 6
    Nyeste indlæg: 5. March 2008, 23:52
  3. Erfaring søges - behandling til OCD ramt.
    By Frk. Mansa in forum Behandling af OCD
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 13. June 2007, 12:20
  4. Brug af hjemmesiden
    By løven in forum Hjemmeside
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 7. September 2005, 21:49
  5. Kontaktpersoner / erfaring?
    By løven in forum Hjemmeside
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 18. August 2005, 12:47

Regler for indlæg