Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Psykolog, behandlingsmetode og råd søges

Registreringsdato
    Jan 2009

Standard Psykolog, behandlingsmetode og råd søges

Hej - Jeg drister mig hermed til at skrive mit første indlæg, fordi jeg har besluttet mig for at konsultere en psykolog og finde en behandlingsmetode, der kan hjælpe mig af med mine vaskeritualer, og i den forbindelse meget gerne modtager anbefalinger og råd.

For i korte træk (ret lange, blev de nu) at beskrive mit ocd-forløb, brød tvangshandlinger centreret omkring selvkontrol ud i puberteten, for så efter en tid at træde tilstrækkeligt i baggrunden, til at jeg i de følgende tyve år har kunnet lade dem indgå ubemærket i normale handlingsmønstre. Indenfor de sidste fem år, har tvangssymptomer omkring renlighed og tab af sansers brug så langsomt udviklet sig, og for to år siden fik jeg så min hidtil mest intensive ocd-periode, ovenpå på et stresset studieprojekt.

Forinden havde jeg søgt hjælp i forhold til studierelateret overanstrengelse og præstationsangst, og valgte i den forbindelse for første gang at bekende mine tvangssymptomer til Studenterrådgivningens gode psykolog, og efterfølgende til de nærmeste. I følge min egen efterrationalisering, var denne tilståelse en medvirkende årsag til forværringen, i og med at den fjernede den primære grund til at hæmme tvangshandlingerne – at holde dem skjult. Krisen var sikkert opstået alligevel, og jeg tror bestemt at det på længere sigt betaler sig, at være åben omkring sin ocd, men i min subjektive forestillingsverden ville jeg bare ønske, at jeg kunne spole tiden tilbage, til før jeg blev officiel ocd-ramt og havde mine gammelkendte kontrollérbare og skjulte tvangshandlinger ...

Nedturen, der meget belejligt ventede med at indfinde sig, til opgaveafleveringen var vel overstået, og jeg havde den lange sommerferie til at dyrke tvangshandlingerne, kom hovedsageligt til udtryk ved håndvask, der varede halve timer og brusebade, der varede timevis. Det drejede sig mere om grundighed, end hyppighed, og næsten udelukkende om egen renlighed og ikke bakterieangst.

Efter den af lægen anbefalede henvendelse hos den psykiatriske skadestue, blev jeg ordineret lykkepiller, men disse nåede aldrig at virke, før jeg droppede dem, pga. seksuelle bivirkninger. Jeg var desuden dum nok til at trappe for hurtigt ud af dem, og havde efterfølgende en mærkelig uge, hvor det føltes som at være med i en fragmenteret stumfilm, hvor halvdelen af billederne manglede. I den følgende tid, har jeg haft problemer med fordøjelsen, og da det harmonerer dårligt med min ocd, er jeg uvillig til igen at medicineres. Jeg kan dog ikke helt udelukke, at dette skyldes andre årsager, og at sammenhængen i sig selv er en tvangstanke. Og de flimrende bivirkninger ville sikkert ikke have indfundet sig, hvis jeg ikke havde stoppet mere eller mindre fra den en dag til den anden, men havde fulgt lægens anvisninger.

Et halvt år efter, var jeg så heldig at få mulighed for at deltage i en af Rigshospitalets terapigrupper. Det var en lærerig og givende oplevelse, i forhold til at lære andre fornuftige og sympatiske ocd-ramte at kende, finde fællesskab og blive klogere på sygdommen, samt få kendskab til de dygtige og flinke adfærdsterapeuters teknikker. Behandlingen hjalp de fleste, og delvist mig selv, men jeg kunne desværre ikke overkomme min indgroede skepsis og modvilje overfor at gøre hvad andre siger, og udføre adfærdsøvelserne. Jeg vasker derfor stadig meget hænder, og har heller ikke kunnet bekæmpe nyopståede tvangssymptomer, men har heldigvis kunnet opretholde en hverdag, hvor studie og andet ikke har givet tvangshandlingerne tid til at tage helt over.

Gennem forummet her, blev jeg siden hen opmærksom på ocpd (ocpd.dk), og kunne genkende rigtigt mange af de beskrevne tegn på en tvangspræget personlighedsforstyrrelse. Jeg er ikke rigtigt blevet klar over, om diagnosen er alment anerkendt, som en selvstændig sindslidelse, eller om karaktertrækkende blot skal regnes for udslag af ocd, men jeg har selv nogle ret rigide leveregler og principper, som hverken jeg selv, eller andre kan leve op til, og er meget hæmmet af overdreven perfektionisme. Som et af de øvrige beskrevne karakteristika, forholdt jeg mig som nævnt mistroisk til adfærdsterapien, og kunne ikke få mig selv til at fravige det personlige princip om, for alt i verden ikke at ligge under for pres, og lade mig forlede til noget, jeg ikke var velvillig over for.

Som bortforklaring for, ikke at udføre de foreskrevne adfærdsøvelser, argumenterede jeg med, at den gavnlige virkning måtte være afhængig af, at man troede på den, og kunne også overbevise mig selv om, at overskuddet hos dem, der havde gavn af behandlingen, i sig selv måtte være udslagsgivende. Men de andre deltagere fik det markant bedre, så min skepsis har udelukkende været til egen ulempe, og jeg vil til hver en tid anbefale andre at opsøge dette behandlingstilbud.

Det blev en længere udredning, men det jeg egentlig vil frem til, er at spørge, om nogle af jer kender til psykologer eller behandlingsmetoder, der vil være velegnede for mit besværlige tilfælde. Jeg har både svært ved at have tillid til psykologiske forklaringer af, at det bare handler om at være tilstrækkeligt motiveret for at blive helbredt, og at konfrontere sin frygt, og psykiatriske forklaringer om, at medicin er det eneste, der kan genoprette hjernens biokemiske balance, og holde én symptomfri. Selvom jeg ikke gør mig store forhåbninger om at blive fuldstændig rask, håber jeg stadig at kunne finde hjælp til at lære at undertrykke tvangssymptomerne og undgå tilbagefald. For mit vedkommende, forestiller jeg mig at det meget handler om at finde den rette måde at betragte sindslidelsen på, i forhold til resten af min tilværelse. Hvis jeg kan tilegne mig den rette indstilling og livsførelse, er forhåbningen, at jeg som før selv vil kunne dæmpe symptomerne til et tåleligt niveau – men måske det hele bare er bortforklaringer ...

Råd og anbefalinger er altså meget velkomne, og selvom jeg snart sagt er skeptisk overfor alt, er jeg også snart parat til at prøve, alt hvad det skulle være. Den anden side af denne skepsis er også, at jeg er åben overfor, at mangt og meget kan hjælpe, hvis man har tiltro til det, og lige meget hvad eller hvem, der har hjulpet jer, vil jeg gerne høre om det. En fornuftig psykolog, i Københavnsområdet vil jeg i hvert fald være taknemmelig for at få anbefalet.

Tak. Med mange venlige hilsner
    Sidst redigeret af Brugernavn : 13. January 2009 kl. 05:29

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Psykolog, behandlingsmetode og råd søges

Hej med dig og velkommen til

Lige som dig har jeg tit ønsket, at jeg kunne skrue tiden tilbage og undlade at fortælle om min OCD, som stort set alle i familien og vennekredsen kender til. Men jeg er nu alligevel glad og lettet, fordi de kender til min OCD. Jeg har sagt til dem, at de ikke skal spørge ind til det - Jeg skal nok komme til dem, hvis jeg vil snakke om det. Det accepterer de, og det fungerer fint.

Hvad angår behandling, så kan jeg ikke anbefale dig en psykolog på Sjælland. Men jeg vil i hvert fald råde dig til at vælge en kognitiv adfærdspsykolog, da det generelt viser sig at være den bedste behandlingsmetode.

Dette behandlingsforløb kan kombineres med medicin, men det er absolut ikke et must.

En dygtig psykolog vil kunne lave en udredning, så du bliver klar over, om du har OCD eller OCPD, og i hvor svær en grad. Hvis du ikke kan få anbefalet en psykolog i dette forum, så lægger OCD-foreningen inde med en behandlerliste over psykologer, der har forstand på OCD.

Jeg krydser fingre for dig og håber du finder en psykolog, der kan hjælpe dig

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jan 2009

Hej Sofie - Mange tak for svarene!

Jeg er jo i forvejen blevet diagnosticeret med ocd, og har desuden en psykologs ord for, at jeg sandsynligvis også har en tvangspræget personlighedsforstyrelse (ocpd). Men du har helt ret i, at det ville være en god ide, at få afgjort i hvor høj grad jeg lider af det ene og andet, og jeg vil også følge dine andre gode råd.

Ocpd’en opfatter jeg, i mit eget tilfælde som uløseligt forbundet med ocd’en, men tror som nævnt også, at ocpd-karaktertrækkende vanskeliggør ocd-behandlingen, og jeg håber derfor, at andre kan anbefale mig en fornuftig, sagligt argumenterende psykolog, der, udover adfærdsterapi, kan hjælpe mig med at få det rigtige perspektiv på tilværelsen, og lade være med at blive ved med at bringe mig selv i situationer, hvor jeg er sårbar overfor ocd’en. Det er bestemt ikke holisme, freudianisme eller den slags, jeg søger, da jeg egentlig har en meget biologisk sygdomsforståelse, men jeg er nødt til at betragte sindslidelsen i et helhedsperspektiv, og kunne være på bølgelængde med behandleren, for at det ikke i for høj grad skal føles som det, ocpd’en får mig til at opfatte som ensidig og uligeværdig træning. Adfærdsøvelserne vil jeg selv tilrettelægge, og mener derfor, at psykologen, udover at rådgive i forhold til øvelserne, primært skal hjælpe mig med at tilrettelægge en ligevægtig livsførelse, der forebygger tilbagefald og selvtillidsnedbrydende handlings- og tankemønstre.

Håber andre af jer kender en psykolog, eller et behandlingssted, der passer på denne beskrivelse!

Er der i øvrigt nogen af jer, der har erfaring med mindfullness og tror dét kan være, hvad jeg har brug for? Jeg er endnu ikke blevet klog på, om det er en form for meditation, og om det faktisk hjælper på tvangssyndromet, eller blot gør det lettere at kapere ...

På forhånd tak for svarene, venlig hilsen ”Brugernavn”
    Sidst redigeret af Brugernavn : 14. January 2009 kl. 01:15

Registreringsdato
    Sep 2009
    Alder
    18

Jeg havde døjet med OCD i et par år, da det slog mig at jeg bare ikke kunne holde det ud.
    I januar (2009) begyndte jeg med kognitiv adfærdsterapi, hvor jeg nu et halvt år efter nærmest er kommet ud af OCD´en. Det har været en hård kamp, men det er lykkedes. Kognitiv adfærdsterapi er bevist som den bedste behandling mod OCD. Da jeg startede var der tvivl om jeg skulle have medicin, men jeg står altså i dag på den rigtige side UDEN at have taget medicin. Jeg kan varmt anbefale behandlingen, hvor man gradvist nedtrapper handlingerne (ligesom klodsmajor). Jeg kan desværre ikke anbefale en psykolog, da jeg havde en på Fyn. Men synes bestemt du skal give behandlingen en chance. :)

MVH.
    Nanna

Lignende emner

1. Psykolog i Århus???
    By MLJ in forum Behandling af OCD
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 5. December 2009, 21:21
  2. Tilskud til psykolog via kommunen?!!
    By Simone in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 17
    Nyeste indlæg: 8. September 2008, 06:47
  3. Artikler om BDD fra Psykolog Nyt