Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Tudefjæs eller alm. sund hygiejne?

Registreringsdato
    Sep 2008

Standard Tudefjæs eller alm. sund hygiejne?

Hej alle lidelsesfæller

Undertegnede har nu efterhånden i en del år levet med OCD. Hos mig kommer OCD´en til udtryk ved angsten for at påføre mig selv og mine omgivelser snavs, nærmere bestemt afføring. I øjeblikket går jeg i noget behandling inde på Riget, hvor jeg mødes én gang ugentligt med andre ligesindede. Vi får så til opgave individuelt at udfordre vores OCD som en slags hjemmeopgave fra gang til gang. Min opgave pt. er så at finde en masse vasketøj, heriblandt undertøj, stoppe det i vaskemaskinen og så undlade at fare ud på toilettet og vaske hænder, et ritual som jeg i mange år har holdt ved lige.

I dag fandt jeg så noget brugt undertøj og fyldte vores vaskemaskine, startede den og gik op på mit værelse og sad og befamlede fjernbetjeningen i en hel halv time. Jeg var ikke meget for det men jeg havde jo påtaget mig opgaven.

Og så til mit spørgsmål: Hvad galt er der i at vaske hænder efter at man har rørt ved noget snavset? I min optik hører en håndvask til når man møget sig til. Udtrykket er vel nok sat på spidsen men alligevel. Er det ikke rarere at ens hænder dufter af sæbe fremfor at stinke af bæ?

Med venlig hilsen,
    KDJA

Registreringsdato
    Sep 2008

Standard Sv: Tudefjæs eller alm. sund hygiejne?

Hej
    Jeg kender dit problem fordi jeg har også snavs angst.
    Vaske hænder hele dagen, vaske ren tøj,vaske gulv osv.

For mig der er ikke noget sund hygiejne,der er kun vsake vaske og vaske
    vh
    Hope

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej med jer.

Jeg har OCD, men lider ikke af frygt for bakterier. Alligevel vasker jeg hænder, når jeg føler, at de er beskidte. Som fx. når jeg har sat en maskine over.. Eller når jeg har båret skraldeposen ud. I min verden er det almindelig sund fornuft. Jeg ser det ikke som en tvangshandling, og jeg er ikke "bange" for bakterier, men jeg foretrækker da til hver en tid, at mine hænder er rene

KDJA, når du siger, at du skal overskride dine grænser, så skal du jo netop lade være med at vaske hænder, også i de situationer, hvor "normale" folk ville. Jeg kan stadig huske den udsendelse i tv, hvor en OCD-ramt skulle røre toilettet indvendigt og bagefter spise med fingrene. Jeg synes, at det var SÅ ulækkert! Ikke fordi jeg har OCD, men fordi det er for langt ude.. Men pigen blev "kureret", og det er vel det vigtigste?
    Når du/man er "kureret", kan man jo godt begynde at vaske hænder som en normal person

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Jun 2010

Hej. Jeg har OCD, og har haft det stort set hele mit liv, har bare ikke vidst det. Jeg har snakket meget med min psykolog om netop det med min renlighed. Og som hun siger, "Der er forskel på personlighed og OCD". Det ligger til min personlighed at holde mig ren. Men hvis først det udvilker sig til at jeg skal vaske hænder hunrede gange eller jeg tror at jeg dør hvis ikke jeg vasker hænder så er det OCD. Der er en væsentlig forskel. Bemærk om du får tvangstanker når ikke du vasker dine hænder efter at du har rørt ved snavsetøj eller om du bare tænker ad hvor ulækkert.
    Hilsen Mig.

Registreringsdato
    Dec 2008

Hej KDJA, min OCD er at jeg er bange for bakterier, derfor vasker eller skyller jeg tit hænder. Men er selv opmærksom på hvornår det er alm. sund hygiejne eller hvornår det er unødigt at vaske hænder men aligevel ikke kan lade værer, og i dit tilfælde vil jeg da sige at det er alm. sund hygiejne og fornuft.
    Hilsen naksen

Lignende emner

1. Lider du eller har du lidt af OCD eller anden angst?
    By sociologistuderende in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 4. May 2008, 11:01

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •