Besvarelse af spørgsmål nr. S1662 (Alm. del), som Lone Møller(S) har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 24. maj 2005
Spørgsmål S1662: "Er det korrekt, at pårørende til patienter med diagnosen OCD kan få gratis psykologhjælp, mens patienten ikke kan "
Svar: Idet jeg indledningsvis henviser til min besvarelsen af spørgsmål S1594 om behandlingsmulighederne for patienter med diagnosen OCD, kan jeg bekræfte, at det offentlige sundhedsvæsen ikke generelt betaler for behandling hos psykologer. Den offentlige sygesikring giver efter lægehenvisning et tilskud på 60 pct. til behandling ved psykolog til særligt udsatte persongrupper i forbindelse med akut opståede krisesituationer:
1 ) røveri -, volds- og voldtægtsofre,
2 ) trafik - og ulykkesofre,
3 ) pårørende til alvo rligt psykisk syge personer,
4 ) personer ramt af en alvorligt invaliderende syg- dom,
5 ) pårørende til personer, der er ramt af en alvorligt invaliderende sygdom,
6 ) pårørende ved dødsfald,
7 ) personer, der har forsøgt selvmord
8 ) kvinder, der får foretaget provokeret abort efter 12. graviditetsuge.
Derudover kan personer, der inden de fyldte 18 år har været udsat for incest eller andre seksuelle overgreb, modtage tilskud til psykologhjælp efter sygesikringsloven. At der ikke generelt er vederlagsfri psykologhjælp hos privatprakt iserende psykologer, er et udtryk for den nødvendige – men meget vanskelige – prioritering af de økonomiske ressourcer, der er til rådighed inden for sundhedsvæsenet. Jeg kan imidlertid oplyse, at den sociale lovgivning giver kommunerne mulighed for i ganske særlige tilfælde at yde hjælp til en borgers udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Kommunen kan således efter servicelovens § 86 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre den pågældendes fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.
Det følger endvidere af lov om aktiv socialpolitik §82, at kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig begrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt begrundet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 3.s.kt. J.nr.: 2005-1137-57 Sagsbeh.:

Besvar med citat