Viser resultater 1 til 8 af 8

Emne: Har jeg OCD?

Registreringsdato
    Aug 2008

Standard Har jeg OCD?

Hey jeg er en mand på 20 år og tror jeg har haft OCD siden starten af 13 års alderen.

Jeg startede med at have en seksuel angst, hvor at hvis jeg havde kløet mig i skridtet og jeg så f.eks. rørte ved en telefon, skulle vaske grundigt hænder hver gang jeg rørte ved telefonen. Jeg fik det også dårligt når andre rørte ved telefonen. Sådan var det med en masse ting og det til sidst var det næsten hver gang jeg rørte noget. Derfor prøvede jeg at undgå at min hænder ramte noget overhovedet(da det blev værre, kunne det også være alt muligt andet jeg havde rørt ved, hvor jeg følte jeg smittede). Mine forældre fandt ud af det og jeg kom i behandling, og det begyndte også at gå bedre. Men stadigvæk nu som voksen har jeg problemer med, at når jeg skal gå i seng, skal jeg næsten altid tjekke om alle kontakter er slukket også selvom der ikke er noget stik i. Vinduerne skal være helt lukket og vandhanen skal lukkes helt, så den er helt stram at få op igen. Det samme når jeg børster tænder, så er det fuldstændig samme ritual hvergang og det ender tit med at blive meget voldsomt, fordi jeg har tvangstanker og forskellige "frygt", som vil ske hvis jeg ikke gør de forskellige ting, men hvor jeg alligevel vil stoppe hurtigst muligt. Det er det samme ritual hver gang, og det værste er altid når jeg skal sove, ellers lever jeg en fuldstændig normal tilværelse. Så tror dog ikke det er så voldsomt, som andre tilfælde jeg har læst om.

Men vil i ikke give mig ret i at det er OCD?
    Da jeg kom til behandling som ung fandt jeg aldrig ud af at der var en direkte diagnose på det

-Jack

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Har jeg OCD?

Hej Jack.

Jo, det lyder som OCD.
    Du bør gå til din læge og få en henvisning til en psykiater, så du kan blive undersøgt.
    Hvis din økonomi er god, kan du også kontakte en privat praktiserende psykolog.
    Det der virker bedst mod OCD er kognitiv adfærdsterapi.
    Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men jeg kan varmt anbefale Mariann Bech Jensen i Århus. Tlf: 26273274.
    Ellers er jeg sikker på, at andre her inde kan anbefale andre rundt om i landet.

Held og lykke med det.

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Jack.

Jeg er af samme overbevisning som Sofie. Jeg tror også, du lider af OCD.
    Ligesom Sofie vil jeg foreslå, at du kontakter din læge hurtigst muligt.

Hvis du har behov for navnet på en behandler i nærheden af dig, er du velkommen til at sende mig en privat besked eller mail. Du kan finde oplysningerne under mit profilnavn.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2008

Mange tak for svarene.

Hmm jeg ved ikke om jeg har lyst til at rive op i fortiden igen. Det var virkelig slemt dengang og jeg havde det meget dårligt i lang tid. Jeg er meget glad for mit liv nu og den smule der er tilbage, tror og håber jeg på at jeg selv kan få til at gå væk. Ikke at jeg ikke tager lidelsen alvorligt, for det gør jeg skam, men synes ikke det er så voldsomt længere og så har jeg vel også vænnet mig til det. Det er altid værst når jeg er alene, derfor bruger jeg også meget tid med mine venner, familie og kæreste.
    Vil tage det op med mine forældre, da de hjalp mig meget med det da jeg var yngre.

Er der nogen som kender nogle måder man selv kan bearbejde det med?

På forhånd tak

-Jack

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej igen.

Min barndom/fortid har heller ikke været en dans på roser. Det var været meget grænseoverskridende for mig, at skulle fortælle min psykolog om det. O det har været hårdt! Meget hårdt endda!
    Men i dag er jeg sikker på, at det har været godt for mig. Først og fremmest har det medvirket til, at jeg accepterer, hvem jeg er, og jeg accepterer, at jeg har haft det svært og hårdt. Der udover så har det givet mig en forståelse for, hvorfor mine ritualer og tanker er, som de er. Og den vej i gennem er jeg sluppet af med mange af mine tanker og ritualer - fordi jeg har en forståelse for, hvorfor de er der.

Jeg tror ikke, at der er nogen, der påstår, at det er nemt og ligetil at komme af med OCD. Det vil også blive hårdt for dig, selvom du ikke er så hårdt ramt. Men hvis du ikke kommer i behandling, kan det hurtigt blive værre. OCD er en stress-relateret lidelse, så din OCD vil sandsynligvis forværres, hvis du på et tidspunkt i livet bliver udsat for meget stress.

Beslutningen er naturligvis din. Men jeg vil anbefale dig at søge hjælp - Så vil du ende med at kunne slappe af i dit eget selskab

Tanker fra Sofie.
    "Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
    -Martin Holmgaard Laursen

Registreringsdato
    Aug 2008

Ja du har ret i det at det bliver værre når man er stresset eller meget træt.

Jeg vil lige tænke over hvad jeg gør. Mange tak for hjælpen og forståelsen

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen Jack.

Hvis du kommer til en behandler, der har stor erfaring med at behandle OCD, skal du ikke nødvendigvis til at rive op i din fortid igen. Det er det, der er det gode ved behandlingen kognitiv adfærdsterapi. Der koncentrerer man sig mere om, hvad der kan gøres her og nu for at opnå ændringer. Det handler ikke så meget om at få bearbejdet barndommens "traumer". Det handler om at se frem ad og komme videre, hvis du forstår?...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2008

Jo det forstår jeg godt. Jeg bliver bare lige nød til at tænke det igennem da det er en stor beslutning. Men i skal have tak for hjælpen

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •