Hej er der nogen som ved om passivitet er eller kan være en del af ocd`en? Hvad med svineri? er der nogen som har erfaring med det?
På forhånd tak!
Hej er der nogen som ved om passivitet er eller kan være en del af ocd`en? Hvad med svineri? er der nogen som har erfaring med det?
På forhånd tak!
Hej med dig.
Kan du uddybe det lidt?
-Sofie
"Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
-Martin Holmgaard Laursen
Svineri ser jeg kun som en del af OCD'en, hvis det skyldes, at man er bange for at gøre rent. Så vil man dog ofte også være bange for at leve i et svinet hjem, hvilket højst sandsynligt vil få en til at gøre noget ved det.
Hvis svineri skal forstås som rodet, kan det være en del af OCD'en, hvis man er bange for at smide ting ud. Det kan jo få tingene til at hobe sig op og derved skabe rod.![]()
Med venlig hilsen
Lisbeth![]()
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
Hej,
Jeg er enig med Lisbeth i hendes mening om dette emne.
Kh
Ida
Ja selvfølgelig kan jeg det. Det burde jeg havde gjort!
Med svineri mener jeg, at ting ligger hvor det tabes eller hvor man lige er, når man skal af med det. Der er ingen, overhovedet ingen orden i det. Nogen kender det fra psykiske syge, hvis I har set det i tv feks! Køkken redskaber bliver ikke skyllet af når det er brugt, men stablet og stablet hvor der er plads og først vasket når der er behov her og nu! Et toilet som stoppes igen og igen (overfyldt) og et køleskab som bliver fyldt men ikke tømt. Rent tøj som blandes med beskidt og tøj som smides oveni mad feks. Et vådt bord eller andet bliver ikke tørt op selvom det ligger i papirer osv osv. Tyggegummi som trædes ned i gulvtæpper. Badeværelse og tøj og vægge som mugner fordi det ikke bliver passet! Rent ud sagt svineri og roderi blandet sammen. Kan det på en eller anden måde være ocd? Vedkommende har svært ved at smide ud og køber i tonsvis af bestemte produkter ( sidsnævnte må være ocd, men hvad med svineriet?). Det er helt klart ikke normalt, men jeg undrer mig over hvad der binder det sammen? Hvad der kan få et menneske til at bo sådan? Håber det forklare lidt mere. Tak igen!
Hej.
Din beskrivelse af svineriet får mig til at tænke på svært psykisk syge som f.eks. skizofrene. Jeg har endnu aldrig hørt om en OCD ramt, der bor sådan, men der findes selvfølgelig også mange forskellige måder at have OCD på. Det er bare ikke lige noget, jeg forbinder med OCD.
Med venlig hilsen
Lisbeth![]()
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
Hej igen.
Jeg er enig med Lisbeth.
Jeg kender ingen med OCD, der lever som du beskriver. Tvært imod..
Jeg kan nogle gange virke passiv, når jeg er ude blandt andre, men det er mest, hvis jeg er nervøs eller stresset - så kører tankerne rundt, og jeg leder efter mønstre og tæller alt, hvad der kan tælles.. Hvis det er virkeligt slemt, kan folk slet ikke nå ind til mig, for jeg ser/hører dem simpelthen ikke, da jeg har travlt med mine tanker/handlinger.
-Sofie.
"Jeg har mine tanker. Jeg er ikke mine tanker."
-Martin Holmgaard Laursen
Jeg kan sagtens genkende det du beskriver.
Min datter er nu 15 og har lidt af Ocd det sidste år. Hun agerer meget tæt på det du beskriver. Roder, sviner, lader ting ligge hvor hun har brugt dem - det er tøj, engangshandsker, papirer, affald, service, mad - ja stort set alt. Meget af det hun har rørt kan hun ikke røre igen og det må kasseres. I det hele taget tror jeg det handler om at tingene er urene og at hun bliver "beskidt" hvis hun rører dem.
Skal siges at vi jo ikke lever som du beskriver, fordi jeg indimellem må ta affære. Men i den periode hvor hun var allermest syg, havde hun sit eget bad og vi måtte ikke komme på hendes værelse - og de rum så ud som du beskriver.
Frustrerende og pinligt både for hende og for vi andre - men det er altså en grusom sygdomVi håber stadig på mirakler i.f.t. behandling
![]()