Viser resultater 1 til 8 af 8

Emne: Obsessioner uden OCD?

Registreringsdato
    Jul 2008

Unhappy Obsessioner uden OCD?

Kan man have det?

Jeg har aldrig prøvet at have frygt for bakterier sidde fast i en rutine uden at kunne stoppe, eller rettere...

Altså

Jeg kan gå ned af min trappe og se mit selv falde ned, eller samme ting i trafikken eller enhver anden forbindelse min fantasi lige griber ind. Det er ikke fedt og ikke noget jeg bare kan lade være med.

Jeg låser altid min hoveddør og min stuedør, har lys og tændt fjernsyn når jeg skal sove. Står min skabsdør åben så skal den lukkes. Jeg kæmper ofte for at gå ud i mørket på toilettet eller køkkenet. Det er pinligt for jeg sammenligner det med at være bange for spøgelser som barn.

Jeg kan også have billeder af at gøre skade på andre men jeg ved jeg ikke er sådan. Jeg kan dog begynde tænke "Hvad hvis nu jeg en dag slår klik og går i en eller anden form for manisk tilstand?" Hvad kan jeg så udrette? Ikke fordi jeg nogensiden har været manisk. Ikke at jeg ved af det men jeg frygter altid det værste om mig selv.

Så er der en anden ting der virkelig er pinlig og den eneste årsag til jeg har mod nok til at skrive om det er fordi jeg er forholdsvis anonym.

Jeg er rimelig sexfikseret og nogle gange kan jeg blive besat af at lytte efter om naboen har sex. Når det sker så bliver jeg så besat af at fjerne alle lyde at jeg kan ligge en hel nat og forsøge udelukke de andre. Det jeg bruger mest tiden på er at blive irriteret over hver gang en bil kører forbi for så er der ikke helt stille, og hvad nu hvis der lige var nogle der dyrkede sex på det tidspunkt.

Jeg kan godt blive fikseret på noget som jeg ikke kan give slip på igen men det er ikke bestemte ritualer der kommer igen som at vaske hænder. Det kan være mange ting som min fantasi ikke lige kan give slip på.

Når jeg læser dette så tænker jeg... shit jeg er godt nok fucked up.

jeg kan gå ned af gaden og smile til et barn f. eks og straks begynde at tænke "Shit, hvad nu hvis moderen tror jeg er pædofil nu?"

Eller jeg kan gå i en butik og tænke "Jeg opfører mig suspekt. De tror sikkert jeg vil stjæle"

Lige nu læser jeg min egen tekst som paranoia og ikke OCD. Hvad synes I?

Jeg vil så gerne bare have f. eks en uge uden alle de underlige tanker og nogle gange besætter de mig til en grad at jeg ryger fuldstændig ned og bliver drænet.

Stil endelig spørgsmål hvis det er

Registreringsdato
    Jul 2008

Standard Sv: Obsessioner uden OCD?

Hmmm... Jeg har lige scoret 19 i denne test http://ocd-foreningen.dk/debat/showthread.php?t=350

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej med dig.

Jeg tror helt klart, at du lider af OCD, men da jeg ikke er behandler, vil jeg råde dig til at søge hjælp. Du kan evt. starte med at opsøge din læge. En god ide kan være at tage det med, du har skrevet her. Det kan gøre det meget lettere.

En anden mulighed er at kontakte en privatpraktiserende psykolog direkte. Det kan dog være meget svært at få denne behandling betalt, hvis man ikke har været hele møllen igennem i det offentlige system - egentlig også hvis man har.

Du bør i hvert fald søge hjælp.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jul 2008

Spørgsmålet er bare... Er det nok til at have OCD?

Hvad med magiske tal? Det kender jeg ikke til f. eks

Jeg troede også OCD handlede mest om frygt for bakterier.

Det er jo heller ikke hver gang jeg går ned af en trappe eller de andre ting men det er mange gange nok til at det generer mig.

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Hej...

Jeg har meget af det samme du skriver. Jeg fik faktisk sige det hele, undtaget den del med sex.

Jeg synes heller ikke selv jeg har de "almindelige" OCD symptomer, som du selv siger. Jeg er ikke bange for bakterier, men jeg kan ikke røre ting som andre har rørt ved, ikke pga. bakterierne, jeg synes bare det er ulækkert/klamt.

Men jeg har OCD.

Men selvom det med ikke at kunne røre ting fylder meget, så gør det det ikke når jeg er hjemme, der er det mest det med at jeg heller ikke tør gå på toilet, jeg tør heller ikke have en låge på klem.

Hvis det giver nogen mening

Registreringsdato
    Jul 2008

Tak for dit svar...

Det er bare noget jeg har affærdiget førhen...

Når jeg går ned af en trappe tænker jeg... trappefobi f. eks

Og det med natteritualer, ja jeg har bare accepteret det.

Det er først på det sidste at jeg har tænkt hvor meget det egendtligt gør ved min psykiske rummelighed, f. eks i samspil med andre mennesker.

Måske har det også noget at gøre med selvværd, at jeg er ved at have bygget mig så meget op hvor jeg tænker at jeg ikke bare burde accepterer at have det sådan

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Der er også forskel på grader af OCD. Der er jo både mild, moderat, svær og invaliderende OCD.

Man behøver ikke have noget med tal eller bakterieangst for at lide af OCD. Det er blot de mest udbredte former for tvangstanker og tvangshandlinger. Det er derfor, man hører mest om det. Det kan så være uheldigt for de OCD ramte, der ikke lider af den form for OCD, da det kan få dem til at lade være med at søge hjælp.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jul 2008

Her til morgen var jeg f. eks så lettet over at jeg havde faldet i søvn uden regler fordi jeg var så smadret af en lang rejse hjem. Det var helt forfriskende at vågne op og se stuedøren stå åben.

Lignende emner

1. Man kan få psykologhjælp uden det koster alverden
    By chr in forum Behandling af OCD
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 28. October 2008, 18:08
  2. Behandling uden virkning - jeg tør ikke gå i mod
    By 1234 in forum Behandling af OCD
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 2. September 2008, 20:09

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar