Jeg er en ung kvinde som primært lider af OCD, men jeg har det sidste 1½ års tid begyndt at få mere og mere angst i stedet for OCD. Hvis det giver mening. En hvis jeg skal være ærlig har jeg lidt svært ved at adskille hvad der er angst og hvad der er OCD.
Det værste jeg har er nogle enkelte Tvangstanker/handlinger som har pint og plaget mig i 8 år og som stadig plager mig hver dag. Dog har jeg en svag bedring efter noget kognitiv adfærds terapi sidste år. Da jeg stoppede i terapi var en del af mine tvangstanker "forsvundet" men som hurtigt blev erstattet af en masse nye tanker. Bl.a. er jeg pludseligt meget bange for højder (f.eks. når der er glas ”hegn” i de store indkøbscentre), jeg føler jeg bliver suget ud over kanten, gulvet begynder at tippe, jeg får trang til at hoppe mod min vilje osv. (Jeg ved ikke helt om det er angst eller OCD) Jeg bliver fuldstændigt panisk og en voldsom trang til at kaste mig ned på gulvet. På et tidspunkt skulle jeg besøge en bekendt på 4. sal på et hospital, da jeg ikke er så vild med elevatorer tog jeg trapperne, men desværre var der kæmpe panorama vinduer ved trapperne. Da jeg var kommet et stykke op kunne jeg ikke mere, jeg var så angst at jeg ikke kunne gå mere, jeg kunne slet ikke få luft, så der lå jeg med lukkede øjne på trappen mellem 2 og 3. sal. Jeg kunne hverken komme op eller ned. Jeg fik så ringet til min mor som fik talt mig til rette og efter en halv time stod jeg endeligt på 4. sal. Jeg er lidt i tvivl om hvad dette er? OCD, højdeskræk eller angst?
Derudover har jeg for nylig fået nyt arbejde hvor jeg dog kun skal være i en tidsbegrænset periode, det er meget meget meget stressende. Dels er der alt for mange arbejdes opgaver og dels er personalesamarbejdet meget belastende for alle parter. Jeg har en kollega som er meget modbydelig og ubehagelig at være sammen med. Dette går mig (og alle de andre) meget på. Der er sat ind fra ledelsens side, men det hjælper ikke specielt meget. Jeg har haft mavesmerter, hjertebanken, intet overskud og min lyst til at komme på arbejde er lig nul. Og nu til problemet. Det er som om at min angst/OCD er blevet forværret efter jeg er startet på mit nye arbejde. Om aftenen er jeg meget bange for at dø. Jeg tænker kontant på at jeg er ved at jeg få en hjerneblødning og føler det sortne for mit blik. Andre dage er det mere et hjertestop jeg frygter og den følelses af hele kroppen lukker ned. Nå det føles som om jeg er lige ved at dø så starter det forfra. Jeg kan også få alverdens tanker om at nu bliver jeg sindssyg og begynder at se underlige ting. I går turde jeg simpelthen ikke gå i seng, jeg turde ikke være alene med mine tanker. Derfor sov jeg I nat på sofaen men fjernsynet tændt. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal tænke om denne forværring, er det som følge af mit stressede arbejde? Kan stress virkeligt forværre angst og OCD? I så fald er det så forsvarligt at blive på mit arbejde?

Besvar med citat