Viser resultater 1 til 9 af 9

Emne: Hvor står jeg nu?

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Question Hvor står jeg nu?

Hej hej.

Jeg er nået dertil hvor jeg har brug for et lille indput fra Jer andre.

Jeg har haft OCD så længe jeg husker. Har lige fået diagnosen i sidste uge. Jeg har gået til noget samtalebehandling inkl. medicin i et års tid, måske halvandet. Jeg er så skiftet til en ny psykiater, som tvivler på om samtalebehandling kan hjælpe mig, og jeg vil ikke på medicin igen, for det hjalp mig ikke spor da jeg var det.

Jeg har være i arbejdsprøvning/virksomhedspraktik af to gange. Den første gang holdte jeg ud 2-3 uger, med sygedage ind imellem. Den anden gang var jeg der 2 hele dage, og måtte tage hjem på 3. dagen efter en time, da jeg begyndte at få en ny tvangstanke/handling. Den sidste gang var i december, og den nye tvangstanke, er ikke gået væk, den er nærmest bare blevet værre/fortsat.

Jeg har i langt tid været meget imod hvis jeg skulle på pension, men som tingene ser ud lige nu, er det faktisk det jeg helst ville, da jeg er blevet lidt skræmt/overrasket over jeg faktisk fik en ny tvangstanke sidst jeg var i arbejdsprøvning. Og jeg er ved at være træt af at kæmpe med kommunen og ikke have råd til at bo hvor jeg gør.

Hos kommunen siger de at alle muligheder ikke er færdigprøvet, og de synes jeg er for ung til pension. Jeg er 24.
    Men hvad gør jeg så?

Min primære tvangstanker/handlinger, går ud på at jeg ikke kan røre ting som andre har rørt ved, eller røre andre. Det er det som har fulgt mig hele livet. Jeg har selvfølgelig en masse andre små ting, men det er det her der er det værste.

Hvad ville i mene jeg skal gøre, og hvad har jeg af muligheder?

Håber der er nogen der har lidt at sige til mig

Registreringsdato
    Oct 2007

Standard Sv: Hvor står jeg nu?

Hvad siger din psykiater ?

Jeg er begyndt igen, på samtaler på Psykiatrisk sygehus i aalborg. og var til forvisitations samtaler hos en overlæge på afdelingen, og han mente at jeg burde have pension. hvilket min rådgiver heller ikke er enig i. jeg er jo så ung, ja jeg er 27 et halvt, og jeg mener jeg bliver jo kun ældre. men nu er hun i tvivl jeg sagde hun kunne bede om en status hos overlægen, og han mener min ocd er uhelbredelig, eller han helbredes over en længre periode på flere år. og skal nu til samtale hos min rådgiver på torsdag for at høre hvad hun har fundet ud af.

men i mine ører er din nye tvangs handling ikke forenligt med arbejde, Hvad med handsker ??.

mener lisbeth har skrevet om noget uvildig rådgivning dukh ??. havd med at snakke om dine rettigheder, eller din rådgiver i fagforeningen ??

Hilsen Michael

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Heidi.

Jeg har selv store vanskeligheder med kommunen pt., men jeg vil lige plante et kort svar til dig.

Jeg fik førtidspension, da jeg var var 22 år. Det vil sige, at jeg var yngre, end du er nu. Jeg er 25 år i dag. Kommunen var dog heller ikke særlig villig til at bevillige mig den. Det tog dem ca. 8 måneder at behandle min ansøgning. Der var et stort behov for, at jeg var vedholdende. Hvis jeg ikke havde været det, havde det formentlig taget noget længere tid.
    Jeg er ikke specielt glad for, at jeg har fået førtidspension. I stedet ville jeg hellere have haft mine behandlinger betalt... Det var i ren og skær afmagt, at jeg søgte om den. Jeg håbede, kommunen så ville forstå, at mit råb om at få behandlinger betalt var ment alvorligt! Det forstod de dog ikke. På den anden side har førtidspensionen givet mig noget ro. Den giver mig mulighed for, at jeg kan tage HF enkeltfag og få en fuld HF i mit eget tempo. Det er en stor hjælp. Man kan jo også altid komme af med den igen...

Du har lov til at sende kommunen en ansøgning om førtidspension. Ifølge loven skal de behandle ansøgningen. Min kommune syntes heller ikke, jeg skulle have førtidspension, men jeg endte med at få det. Kommuen hentede en udtalelse hos både min psykolog og daværende psykiater. De mente begge, at jeg var berettiget til førtidspension.

At det har kunnet lade sig gøre for mig at få en førtidspension er gode tegn for andre. Det er det eneste, der har kunnet lade sig gøre for mig udover merudgifter.

Jeg er nu havnet et sted, hvor min kommune ikke vil behandle mine ansøgninger eller besvare mine henvendelser om OCD behandling. Så er det, at jeg ikke forstår, hvorfor jeg har en sagsbehandler! Hvad skal jeg bruge hende til, når jeg ikke må rette henvendelse om OCD behandling? Det er derfor, jeg er havnet i det .... system! Det var så lige en indskudt bemærkning om mine problemer.

Michael:
    Det er rigtigt, jeg har nævnt DUKH - Den uvildige konsulentordning på handicapområdet. De kan anbefales. DUKH kan kontaktes på www.dukh.dk

Nu fik du alligevel et længere svar. Jeg håber, du kan bruge det.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jul 2007

Hej

Jeg kan udemærket forstå dig. Jeg har selv været i den situation og er der vel faktisk stadigvæk.
    Jeg søgte om pension i min kommune, men min sagsbehandler fortalte mig at det var svært at få, specielt når man selv søger og der ikke er " medhold og forståelse" fra sagsbehandler og kommune og hun var imod det allerede fra starten. Jeg fik afslag og ikke meget hjælp. Det viste sig så at første gang man søger, tager de kun de papirer som de har liggende, men hvis man så anker, tager de alle ens papiere ( fra sygehus osv. ) Men det fortalte de ikke mig og da jeg ville anke havde jeg så fået en ny sagsbehandler som sagde at jeg ikke skulle anke, at vi gjorde noget andet osv osv. og så var tiden gået og jeg fik ikke anket. Hver gang jeg nævner det nu, lyder det som om at det ikke er en mulighed jeg har. Jeg har fået en ny og god sagsbehandler ( fra jobcenteret selvfølgelig) og jeg er nu kommet med i et nyt projekt hvor der er en psykolog der laver kognitiv terapi, og det er første gang jeg har prøvet det. Ikke fordi jeg har fået det bedre eller jeg har ændret opfattelse af min egen situation og hvad jeg kan, men de er ikke til at stikke i og siger at ikke alle muligheder er udtømte og at jeg har recourcer. Så dette projekt er også en form for afklaring af min situation og det må jeg jo så prøve at tage med. Men jeg ville bare skrive lidt om hvordan det har været for mig og i min kommune. Og så ville jeg skrive til dig at jeg godt kender det du skriver og udemærket forstår dig. Og jeg syntes da at du skal søge hvis det er det du vil. Prøv evt. at få fat på dukh.dk måske de kan give dig nogen praj om hvad du har ret til og hjælp til den situation du står i. Men åh hvor jeg kander din følelse. Jeg håber virkelig det kommer til at gå fremad for dig.. på den ene eller anden måde. Så dit liv bliver mere tåleligt og ikke fyldt med så meget pine. For jeg kender den følelse. Og så er det ligemeget om man kun er 24 år. Ens krop er bare træt og udmattet og den følelse kan de bare ikke forstå.

Held og Lykke og kæmp for det.

Hilsen fra

Angel

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Hej Michael.

Det med at jeg ikke kan røre ting, det har jeg haft altid. Og jeg har prøvet med hansker og det hjælper ikke, jeg føler det går igennem hanskerne...
    Den nye tvangstanke, er det med at jeg ikke kan lide bestemte lyde, f.eks. pap mod pap, en der spiser æble, en der går på grus osv.

Jeg spurgte min psykiater hvad hun synes jeg skulle, og hun sagde han hun tvivlede på at samtalebehandling ville hjælpe når jeg nu havde været ved det uden forandring. Og medicin, er ikke noget jeg har lyst til, da jeg også har været på det i omkring et år, måske mere, uden nogen rigtig virkning andet end bivirkning. Hun sagde at hvis jeg skulle på noget medicin, så synes hun det skulle være lykkepiller, men det har jeg overhovedet slet ikke lyst til, for jeg kan mærke mig selv meget mere efter jeg er stoppet på det.

Hej Lisbeth.
    Tak for dit svar. Hvordan søgte du om førtidspension? Hvad skal man skrive?

Hej Angel.
    Ja, jeg synes også jeg skifter sagsbehandlere hele tiden. Og jeg har det som om de slet ikke ved hvad de laver :-(
    Men det er da i det mindste rart at høre at jeg ikke er den eneste der bliver SÅ TRÆT af det, for det gør jeg virkelig.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Heide.

Jeg skrev i starten af ansøgningen: "Jeg vil gerne ansøge om førtidspension på grund af OCD i svær grad. Jeg ser mig nødsaget til dette, da jeg ikke kan få hjælp til at få en virkefuld behandling. Jeg har svært ved at se mig selv deltagende på arbejdsmarkedet..."

Derudover beskrev jeg, hvordan min hverdag ser ud. Det blev jeg anbefalet af min psykiater
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Hej Lisbeth.

Okay, rart med noget inspiration.

Jeg ringede til min sagsbehandler igår, og hun ville hente informationer fra min nye psykiater efter jeg havde været ved hende næste gang. Selvom jeg fortalte hende at min psykiater havde sagt til mig at hun sagtens kunne gøre det nu, ville hun stadig vente, så det må jeg jo finde mig i. Jeg skal derop sidst i april. Og når hun har fået informationer derfra ville hun lave en plan :-S

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen Heidi.

Jeg krydser fingre for dig.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Ida '96 Guest

Hej Heidi,

For det første er det flot, at du er åben omkring, at du har OCD, overfor os andre
    Jeg er også en pige, og jeg har også OCD, og det er medfødt.
    Jeg håber, at du ved, hvordan du kan håndtere din situation, når det bliver trælst med det.
    Kh

Ida

Lignende emner

1. Hjææææælp! Men hvor?
    By Tvangs-Anker in forum Behandling af OCD
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 31. May 2007, 13:51
  2. Hvor slemt er mit OCD?
    By Mand in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 15. November 2006, 13:34
  3. Hvor slemt er det for mig?