Viser resultater 1 til 7 af 7

Emne: kan det være tvangstanker?

Registreringsdato
    Mar 2008

Standard kan det være tvangstanker?

Hej herinde.

jeg har lige fundet frem til siden, og tænkte jeg lige ville skrive.

jeg har fået at vide jeg har tvangstanker men jeg er ikke selv sikker på det, da jeg ikke har det sædvanlige med at vaske hænder tusinde gange, eller hvad det nu er.

jeg har mange ting jeg gør og ikke gør, så jeg ved ikke om jeg husker dem alle. men kort fortalt ser det sådan her ud:

jeg bruger hver morgen et glattejern og når jeg er færdig med at bruge det er jeg nødt til at tjekke tusind gange om jeg nu har slået det fra. jeg er nødt til at følge ledningen hele vejen ned til enden af den, for at se at den ikke ender i en stikkontakt, selvom ejg kan se at stikkontakten ikke har noget stik i. jeg går tit ud og ind af døren flere gange, som et sidste tjek. nogle gange når jeg helt ud til min cykle hvor jeg så igne er nødt til at løbe tilbage og tjekke. jeg er bange for at sætte ild til huset ved det og slår min bror ihjel på den måde.

når jeg skal sove er det også vigtigt for mig at ingen ledninger ligger oveni hinanden, for er bange for at der går ild i dem, og det er også selvom de slet ikke er sat til.

min mobil ligger som tider i sengen sammen med mig, men den er nødt til at vende på en bestemt måde fordi jeg er bange for at få kræft i maven og hjernen hvis den peger på mig.

jeg tør ikke vaske mig under mine fødder fordi jeg flere år tilbage havde fodvorter og jeg er panisk angst for at få dem ud over det hele. også selvom jeg godt ved jeg ingen har.

i idræt har vi nogle trøjer som man bruger når man skal spille på hold, men jeg tør ikke have dem på at frygt for at få lus af dem.

jeg er bange for bakterier på toilet papir, så er altid nødt til at rulle et kæmpe stykke ud ig folde det inden i det andet så det ikke røre ved mig. og så skal jeg skynde mig at bruge det inden bakterierne kravler ud gennem lagene. min største frygt der ved er at få en kønssygdom eller aids.

jeg er bevidst om at det er nogle fjollede ting jeg gør og ikke tør, men alligevel kan jeg ikke slippe det.
    hvad tror i? kan det være tvangstanker?

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: kan det være tvangstanker?

Hej sommersol.

Jeg er fuldstændig overbevist om, det er tvangstanker/OCD, du lider af. Jeg er dog hverken læge, psykiater eller psykolog, så du bør opsøge din læge for at få en evt. diagnose og noget behandling. Du kan printe det ud, du har skrevet her og tage det med til lægen. Det gør dine tanker meget forståelige. Det er en meget klar beskrivelse af en person med tvangstanker, som jeg tror, du har.

Du er ikke alene. Du er altid velkommen her i forummet, når du har behov for at skrive med nogle, der er i samme båd som dig og forstår dig.

Held og lykke med det hele...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2008

Unhappy Sv: kan det være tvangstanker?

Hej.
    Jeg er ret bange for om jeg har tvangstanker.
    Fordi : Jeg vasker hænder når jeg har været på wc, men ikke kun 1 engang men 7 gange Jeg vasker hænder når jeg føler mig beskidt og det gør jeg ret tit. Oz oppe i skolen kan jeg blive helt i dårligt humør fordi jeg ikke må gå ud og vaske hænder. Bare idag skulle vi lave noget med en passer og en vinkelmåler og jeg vil jo ikke være en dårlig kammerat ikke at låne det ud, så det gjorde jeg så, men da jeg kom hjem skyndte jeg mig at smide det ud fordi jeg kunne ikke klare der kom andre bakterier på mine ting.

Jeg er ret bange for at vaske op derhjemme pga. alle de bakterier ude i køkkenet. Jeg vil heller ikke gå på wc fordi der er endnu flere bakterier. Og til idræt når vi skal lave hold også de trøjer man får på, der er sved på også føler jeg mig ulækker ved at tage den på.

Jeg skal altid tjekke tingene mindst 5 gange før jeg kan være rolig.

Jeg har det også sådan når jeg skal noget til fødselsdag eller noget så skal jeg stå ude på deres wc mindst en time og bare vaske hænder før jeg kan gå ind igen.
    Har jeg tvangstanker ? Og kan jeg få det væk ved at gå til psykolog ?

Hjælp mig kan ikke holde det ud

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej sommersol og arnholt.

Begge tilfælde lyder som OCD, men som Lisbeth siger, så bør I søge professionel hjælp, da vi andre herinde blot er OCD-ramte.

Jeg ønsker jeg begge held og lykke..

Venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Jeg kan kun være enig med Sofie - søg hjælp.

Arnholt: Hvis du får en kvalificeret psykologisk behandling, vil du kunne få hjælp til din eventuelle OCD via den behandling.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2008

Behøver man at gå til lægen med det ?
    Fordi mine forældre ved ikke jeg nu lider af ocd , kan man ikke snakke med en psykolog om det ?

Registreringsdato
    Nov 2007

Hej Arnholt!

Din læge har tavshedspligt - også overfor dine forældre. Men noget helt andet er, at du nok vil få brug for dine forældres støtte under en evt. behandling. Jeg ved godt, at det er meget svært at få det sagt, da man ofte føler sig "mærkelig" med sine tanker og handlinger, men det er også noget, der ændrer sig hen ad vejen, når man får den rigtige behandling. Du vil sagtens kunne snakke med en psykolog uden dine forældres vidende, men det koster jo altså en pæn del penge at gå til psykolog.. Så måske er det bedst at gå via det etablerede system og dermed via din læge.

Min søn er i dag 100% symptomfri på grund af kognitiv adfærdsterapi hos psykolog på Børnepsykiatrisk Hospital i Risskov. Så det kan lade sig gøre!!

Kærlig hilsen Bente

Lignende emner

1. Kan det være?
    By JMRC in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 9. May 2007, 04:32
  2. Kan det være?
    By JMRC in forum Blandede bolsjer
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 9. May 2007, 01:04

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde