Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: Lider af OCD - HJÆLP!

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Lider af OCD - HJÆLP!

Efter jeg så dokumentar på TV2 omkring tvangstanker gik det op for mig, at jeg har OCD. Jeg har igennem de seneste par år udviklet flere og flere tvangsritualer, de fleste af dem mentale.

Det er som om, at det hele kun bliver værrer og værrer, og jeg har prøvet at undertrykke dem, men kan ikke.

Jeg tør ikke nævne det for nogen.

ER DER IKKE EN ELLER ANDEN FORM FOR HJÆLP?

Jeg vil gerne af med dem nu, for det er som om, at disse tvangstanker tager et hårdere og hårdere kvælertag på mig.

Er der slet ingen medicin imod det her? Jeg tager i forvejen Sertralin, anti-depressiv medicin, men det har jo ikke taget livet af tvangstankerne.

Findes der ikke noget specielt rettet mod tvangstanker? Er der ikke en eller anden del af hjernen der er udviklet forkert, som man kan fjerne, og så give mig fred?

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Hej
    Den medicin du tager, Sertralin (Zoloft), anvendes typisk i behandling af OCD. Hvis medicinen ikke har effekt og du ikke har nogen bivirkninger kan du stige i dosis (skal dog gøres i samråd med din behandler). I medicinsk behandling af OCD skal man påregne tre gange normal dosis, her vil det typisk være 150mg til 200mg Zoloft/Sertralin, før det har effekt. Man kan også gå højere op i dosis hvis det er nødvendigt.
    Hvis Sertralin ikke har effekt kan du i samråd med din behandler overveje at skifte til et andet SRI præparat, som er standard i medicinsk behandling af OCD.

I Danmark udfør man ikke neurokirugi på OCD-ramte. Der er blevet foretaget en del forsøg, men materialet er stadig sparsomt. Der skal flere undersøgelser til før man kan udlede noget om en effekt af sådan en behandling. Det er kun OCD-ramte hvor flere års korrekt behandling med Kognitiv-adfærdsterapi og medicin ikke har haft en effekt, man giver en neurokirurgisk behandling (kaldes gamma-knife surgery og er på forsøgstadiet i USA og et par andre lande).

OCD behandles, som det fremgik af tv-udsendelsen også af psykologer, men det er som bekendt for egen regning.

Jeg håber det var et svar ellers må du skrive igen.

Mvh mads
    Du kan kontakt en af ocd-foreningens kontaktpersoner i dit lokalområde, som kan hjælpe dig med at finde en behandler, der har kendskab til OCD.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Jeg er i forvejen på højeste dosis Sertralin, nemlig 2 piller dagligt.

Derfor frygter jeg virkelig, at jeg er fuldstændig fortabt, hvilket også er derfor, at jeg anser neurokirugi for værende den eneste mulighed.

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anonym
    Jeg er i forvejen på højeste dosis Sertralin, nemlig 2 piller dagligt.

Derfor frygter jeg virkelig, at jeg er fuldstændig fortabt, hvilket også er derfor, at jeg anser neurokirugi for værende den eneste mulighed.
    Jeg går ud fra du får 2x100mg per dag. Du skal snakke med din psykiater om at gå højere op i dosis. Hvis du har bivirkninger kan i overveje enten at skifte præparat eller supplere med såkalte boosters, såsom lamictal. Du bør også overveje at supplere med psykologisk behandling.

mvh. mads

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hvis jeg går højere op i dosis, så dør jeg af det, eller får en meget kraftig forgiftning. Der er jo en grund til, at der står på pakken, at man max må få 2 piller.

Hvad angår psykologisk behandling, så kunne jeg godt tænke mig at vide, om det overhovedet hjælper på nogen måder. Jeg vil gerne have noget saglig dokumentation for det, hvilke metoder man bruger etc.

Registreringsdato
    May 2005
    Lokation
    Kbh

Standard

Medicinering af depressioner, tvangstanker, angst mv er ikke trivielt, tværtimod har det vel taget mig 4 år inden jeg fandt den rigtige medicinering. Og nu er jeg rask. Det kan du også blive, men det kan tage tid, så giv ikke op med det samme.

Jeg har her på siderne skrevet en del indlæg om mine erfaringer:

http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=38 (både side 1 og 2)
    http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=22
    http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=55

- lad mig lige citere mig selv:

"Jeg har selv fået Fontex, Tolvon, Efexor, Seroxat og Lamictal (sidstnævnte er epilepsimedicin med markant virkning på min depression/tvangslidelse), i doser helt op til 5 stk Fontex dagligt. Det tog næsten 3 år at finde kombinationen af Seroxat og Lamictal der gjorde mig rask, jeg *ved* der er en medicinering der kan hjælpe og helbrede Jer derude. Men glem psykologi, det er spild af Jeres kostbare liv."

- jeg skrev uheldigvis at min rigtige kombination var Seroxat og Lamictal, der skulle have stået Paroxetin + Lamictal. Jeg startede med af min egen læge at få Cisordinol, hvilket var en klar fejlordinering (Cisordinol er skizofrenimedicin, se http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=55 ). Alligevel er jeg den læge dybt taknemmelig, det var hende der først talte om at de smerter jeg led under ikke var fysiske (jeg blev selvfølgelig gal). Flere andre læger anede ikke uråd, men hun havde altså ret. Derfor: hvis du ikke allerede er hos psykiater, så kom det! Lægerne ved simpelthen ikke nok om psykiatri i det hele taget til at det er forsvarligt at overlade det til dem.

Jeg tror iøvrigt hjernekirurgi i fremtiden vil være måden at hjælpe svært syge på. Nu har vi jo elektrochokterapi, som de fleste mennesker frygter; jeg ville nu ikke have haft noget imod det hvis det kunne have hjulpet, men det kræver en regulær indlæggelse, og det kan jo være lidt svært at skjule sygdommen så, hvis man synes det er bedst.

Du er ikke fortabt, husk på at du i din medicinmaraton er på det stadie jeg var 3 år før jeg blev rask; altså ved 1. præparat. Prøv at fortælle din psykiater om min medicinering; på den der virkede, startede jeg med 3 x 20mg paroxetin og 200mg Lamictal. Som jeg skriver i http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=38 blev Lamictal godkendt til antidepressiv brug 5 år (!) efter det blev godkendt til sit oprindelige formål, nemlig epilepsibehandling. Måske kender din psykiater ikke dette præparat.

Lamictal kan give forstyrrelser, og derfor skal du såvidt jeg husker have taget blodprøve efter at have taget dem et tidsrum. Jeg bilder mig ind at have fået en smule eksem, men ellers har jeg ingen bivirkninger af de 2 præparater. Husk at presse på overfor lægen, jeg fik selv på et tidspunkt at vide at nu havde jeg det jo bedre, men jeg havde det stadig ad h. til. Derfor kom han på ideen med Lamictal, og det var mit lykketræf!

Skriv gerne igen, og op med humøret; husk der er næsten en uendelighed af medicintyper og -kombinationer.

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anonym
    Hvis jeg går højere op i dosis, så dør jeg af det, eller får en meget kraftig forgiftning. Der er jo en grund til, at der står på pakken, at man max må få 2 piller.

Hvad angår psykologisk behandling, så kunne jeg godt tænke mig at vide, om det overhovedet hjælper på nogen måder. Jeg vil gerne have noget saglig dokumentation for det, hvilke metoder man bruger etc.
    Såfremt du skal gå op i højere dosis skal det ske i samråd med din psykiater. Ved højdosisbehandling kan man godt komme op på 600 til 700 mg per dag.

For at få en mere effektiv behandling hvor der er en kombination af psykiatrisk og psykologisk behandling bør du evt. kontakte

København
    Angst/OCD klinikken på Rigshospitalet : OCD fremgår ikke af hjemmesiden, men de oprettede en OCD-klinik for et par måneder.

Århus
    Klinik for Angst- og Personlighedsforstyrrelser - nede i højre hjørne er der link til beskrivelser om psykologisk behandling. Du kan også læse om det her på siden http://ocd-foreningen.dk/ocd_artikler.php
    eller en konsensus beskrivelse om psykiatrisk og psykologisk behandling:
    Expert Consensus Guideline Series: Treatment of Obsessive-Compulsive Disorder

Hvis du vil se hvordan man konkret arbejder med kognitiv-adfærdsterapi, kan du tage et kig på de skemaer der kan hentes her: Kognitiv Terapi, modeller og metoder, klik på arbejdsskema nederst på siden.

mvh mads

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Henning
    Medicinering af depressioner, tvangstanker, angst mv er ikke trivielt, tværtimod har det vel taget mig 4 år inden jeg fandt den rigtige medicinering. Og nu er jeg rask. Det kan du også blive, men det kan tage tid, så giv ikke op med det samme.

Jeg har her på siderne skrevet en del indlæg om mine erfaringer:

http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=38 (både side 1 og 2)
    http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=22
    http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=55

- lad mig lige citere mig selv:

"Jeg har selv fået Fontex, Tolvon, Efexor, Seroxat og Lamictal (sidstnævnte er epilepsimedicin med markant virkning på min depression/tvangslidelse), i doser helt op til 5 stk Fontex dagligt. Det tog næsten 3 år at finde kombinationen af Seroxat og Lamictal der gjorde mig rask, jeg *ved* der er en medicinering der kan hjælpe og helbrede Jer derude. Men glem psykologi, det er spild af Jeres kostbare liv."

- jeg skrev uheldigvis at min rigtige kombination var Seroxat og Lamictal, der skulle have stået Paroxetin + Lamictal. Jeg startede med af min egen læge at få Cisordinol, hvilket var en klar fejlordinering (Cisordinol er skizofrenimedicin, se http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=55 ). Alligevel er jeg den læge dybt taknemmelig, det var hende der først talte om at de smerter jeg led under ikke var fysiske (jeg blev selvfølgelig gal). Flere andre læger anede ikke uråd, men hun havde altså ret. Derfor: hvis du ikke allerede er hos psykiater, så kom det! Lægerne ved simpelthen ikke nok om psykiatri i det hele taget til at det er forsvarligt at overlade det til dem.

Jeg tror iøvrigt hjernekirurgi i fremtiden vil være måden at hjælpe svært syge på. Nu har vi jo elektrochokterapi, som de fleste mennesker frygter; jeg ville nu ikke have haft noget imod det hvis det kunne have hjulpet, men det kræver en regulær indlæggelse, og det kan jo være lidt svært at skjule sygdommen så, hvis man synes det er bedst.

Du er ikke fortabt, husk på at du i din medicinmaraton er på det stadie jeg var 3 år før jeg blev rask; altså ved 1. præparat. Prøv at fortælle din psykiater om min medicinering; på den der virkede, startede jeg med 3 x 20mg paroxetin og 200mg Lamictal. Som jeg skriver i http://ocd-foreningen.dk/forum/viewtopic.php?t=38 blev Lamictal godkendt til antidepressiv brug 5 år (!) efter det blev godkendt til sit oprindelige formål, nemlig epilepsibehandling. Måske kender din psykiater ikke dette præparat.

Lamictal kan give forstyrrelser, og derfor skal du såvidt jeg husker have taget blodprøve efter at have taget dem et tidsrum. Jeg bilder mig ind at have fået en smule eksem, men ellers har jeg ingen bivirkninger af de 2 præparater. Husk at presse på overfor lægen, jeg fik selv på et tidspunkt at vide at nu havde jeg det jo bedre, men jeg havde det stadig ad h. til. Derfor kom han på ideen med Lamictal, og det var mit lykketræf!

Skriv gerne igen, og op med humøret; husk der er næsten en uendelighed af medicintyper og -kombinationer.
    Hej Henning
    Blot et par bemærkninger.
    Paroxetin og Seroxat er det samme. Seroxat er salgsnavnet for paroxetin i Europa, i USA er det Paxil. Seroxat/Paxil har dog mange andre sjove salgsnavne, når det forhandles som parallelimport - det vigtige er dog det aktive stof paroxetin
    Elektrochok har ingen virkning på OCD. Det anvendes til behandling af klassisk depression, hvor det kan være effektivt.

Mvh

Mads

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej
    Jeg vil bare sige, at man skal passe meget på at fortælle folk hvad der er rigtigt og forkert. Der er ingen her som ved nok om det. Medmindre du kender en persons fortid og har viden nok inden for psykologi, kan man ikke sige at en psykolog ikke vil hjælpe.
    Jeg ved fra pålidelig kilde at, elektrochock har den virkning at der vil gå noget i stykker i hjernen når man bruger det og efterfølgende kan det give vanskeligheder med psykoterapi. Så derfor en opfordring: fortæl om det du ved, men lad være at fortælle noget du ikke ved nok om. :idea:
    ME

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Henning.. Nu har jeg læst flere af dine indlæg herinde og bliver nød til lige at skrive noget til dig. Antipsykotisk medicin, ja det bliver givet til folk der har skizofreni, men også til folk der lider af psykoser bla., så det hedder ikke skizofrenimedicin, men antipsykotiskmedicin. Det du fik Cisordinol bliver også givet mod angt og uro. Man behøver ikke at bliver omtåget, sløv og døsig af antipsykotiskmedicin. De nye mærker er ret gode og med få bivirkninger.
    Jeg har lidt af ocd i svær grad og har altid klaret mig uden medicin. Jeg kan ikke tåle medicinen, da jeg har en tarmsygdom og har været tvunget til at klare den uden så. I dag, har jeg ocd i mild grad og har et rimelig fornuftig liv og jeg har været syg i over 20 år, så man kan godt klare den uden medicin. Jeg har gået i kognitiv behandling i mange år, for at nå hertil, hvor jeg er i dag. Men vil faktisk også heller fjerne min ocd rigtig end at få den fjernet med medicin, for hvem ved hvad der så sker, når jeg engang stopper med medicinen.
    Venlig hilsen en velbehandlet skizofren og ocd ramt.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

det er meget beklageligt og trist at du ikke kan tåle medicin pga tarmsygdom, du skriver at du hellere vil få den fjernet rigtigt istedet for medicinsk, lige en tilføjelse medicin fjerner ikke ocd, men gør det nemmere for den ramte at håndtere dagligdagen, og dermed få tingene på afstand, så man kan håndtere ocd, sideløbende med samtaler, kognitiv beh.

ocd ramtes liv kan være meget præget af tanker og ritualer som er svære selv at bryde, der er medicin god til at komme videre på, jeg får selv cipralex med rigtig god virkning

Lignende emner

1. Lider jeg af OCD?
    By xanjax in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 17. July 2010, 11:42
  2. Hvordan finder man ud af om ens barn lider af OCD
    By Latoya123 in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 24. October 2008, 14:10
  3. min mor lider af OCD
    By havenoname in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 4