Oprindeligt indsendt af
Den 14-årige
Hej...
Jeg har haft tvangstanker i perioder de siste tre år. Har gået lidt hos en psykolog, og det hjalp da lidt, men brød mig ikke specielt meget om det. Er kun 14, og er ked af, at det forhindrer mig i gøre ting som så mange unge på min alder kan. Hvad skal jeg gøre ved det? Kan man ikke gøre noget selv uden at forældre og en eventuel psykolog skal være indblandet?
Ved ikke om tvangstanker og ocd er det samme, men tænkte at I måske kunne lede mig hen mod den rigtige retning.
Venlig hilsen Den 14-årige
Hej 14-årige
Jeg er ked af, at du også lider af denne sygdom. Tvangstanker er det samme som OCD. OCD bliver også kaldt for tvangstanker og tvangshandlinger.
Jeg synes, det ville være synd, hvis du ikke kommer i noget behandling. Det er meget svært at stå helt alene med sygdommen. Man har brug for hjælp til at bekæmpe tvangstankerne. Det handler om at lære, at dine tvangstanker ikke er sandheden.
Jeg har haft OCD, siden jeg var 11 år, så jeg kender godt til det problem med, at man ikke kan gøre det samme som alle andre unge på ens alder. Det gør forfærdeligt ondt, og man føler sig meget anderledes. Jeg er selv 22 år i dag.
Jeg vil gerne skrive lidt med dig på mailen, så kan jeg måske hjælpe dig med at finde ud af, hvad du skal gøre. Jeg vil lige sige, at du ikke behøver have dine forældre med ind til psykologen. (Jeg ved ikke, om du havde det sidst?) Hvis du ikke har dem med, kan du have det lidt mere for dig selv. Man føler sig jo til tider skør, når man har tvangstankerne, og så er man ikke interesseret i, at ens forældre ved, hvad der foregår.
Du er velkommen til at skrive til mig på:
lisbeth@ocd-foreningen.dk
Venlig hilsen
Lisbeth :wink: