Viser resultater 1 til 3 af 3

Emne: Pædagogens rolle ved tvangshandlinger fx vand i hår og hyppig håndvask

Registreringsdato
    Mar 2008

Smile Pædagogens rolle ved tvangshandlinger fx vand i hår og hyppig håndvask

Jeg er pædagog og har nu for første gang mødt en 11 dreng xxx med ocd, og vil gerne høre hvordan jeg tackler tvangs handlingerne i hverdagen..
    Der er beskrevet en daglig stuktur for denne dreng.
    jeg har fx skrevet at xxx skal oplyse de voksne når han går på toilettet.
    Det gør han også de fleste tilfælde, men jeg har observeret, at hvis der sker noget stress fremkaldende i omgivelserne styrter han ud og putter vand i håret og gør hænderne våde.
    Jeg er meget bekymret for at vi ved for restrektive krav om ikke at udføre sine tvangs handlinger, presser drengen til en panik/voldsom reaktion.
    Har ikke selv oplevet det, men det er blevet beskrevet af en studerende fra en skitur, hvor presset om fx, at blive tørret udløste voldsomme verbale trusler fra drengen.
    Jeg har læst så meget på nettet om ocd jeg kan, og er nået frem til at det bedste for denne dejlige dreng primært ville være at modtage kognitiv terapi af en anerkendt behandler.
    Men det er jo en lang vej at gå, der skal vi først have forældrene motiveret til at søge det, og dernæst kommer evt. afslag fra kommunen om at betale.
    Hvilken paragraf i lovgivningen skal jeg evt. referere til ved en ansøgning om den terapi form.?

Jeg har også læst at en slags "diagnose edukation" er en god ting, og det kan jeg sagtens følge..

Er der nogen af jer som har diagnosen som har mødt en lærer, en pædagog , mor, far, bedsteforældre, søskende som på en god måde fik åbnet jeres øjne for hvad I fejler..

Er der lavet bøger som er skrevet så et barn kan læse om ocd på fx 6- 11 års niveau, det ville være dejligt og en måde at starte på ?

Synes lige jeg bliver nødt til at spørge ind til et af de råd jeg fandt på nettet, Jeg forstår ikke det råd som der står :

http://www.ocd-inderstinde.dk/

Pas på ikke at blive involveret i den OCD-ramtes tvangstanker og tvangshandlinger. Dette vil kun forstærke symptomerne.

Det gør mig usikker..

For jeg er jo nødt til at forholde mig til tvangs/tanke/ handlingen når jeg er på arbejde og møder den unge, jeg er som kontaktperson nødt til at besvare mine kollegaers spørgsmål..

Skal vi hindre xxx i at gå ud og få vand i håret samt hænderne, må vi forbyde eller låse døren til alle vand muligheder.. og måske gå med ud ved hver toilet besøg ??
    Jeg har haft succes med afledning, men det lykkes ikke hver gang..

Ja.. håber alle disse spørgsmål kan få lidt respons..

Vil gerne gøre en forskel i xxx`s liv og være med til at forbedre livskvaliteten.

Hilsen pædagogen
    Sidst redigeret af pædagogen : 8. March 2008 kl. 13:36

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: Pædagogens rolle ved tvangshandlinger fx vand i hår og hyppig håndvask

Hej pædagog...

Jeg er indehaver af hjemmesiden www.ocd-inderstinde.dk. Derfor er det nok mest passende, at jeg svarer dig på følgende: Pas på ikke at blive involveret i den OCD-ramtes tvangstanker og tvangshandlinger. Dette vil kun forstærke symptomerne. Med dette menes der, at hvis drengene eksempelvis vil have dig til at gå i bad, f.eks. for at du ikke smitter ham med bakterier, så må du ikke gøre det, da det vil bekræfte ham i hans urealistiske tanker om, at du kan smitte ham med nogle bakterier.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2008

Smile Sv: Pædagogens rolle ved tvangshandlinger fx vand i hår og hyppig håndvask

tak for svaret..

Det var et godt billede.. og jeg har skrevet under på din relevante underskrift indsamling.

Hvis du har nogle bud på de andre ting, jeg beskriver i mit indlæg vil jeg gerne høre din mening..

Lignende emner

1. Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu
    By Hønemor in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 29. July 2011, 12:41
  2. Håndvask -noget man selv kan gøre ved det??
    By Gry in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. September 2007, 21:49
  3. Min søns adfærd/tvangshandlinger ? Gode råd søges
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 10
    Nyeste indlæg: 24. April 2006, 16:18
  4. Kan det være tvangshandlinger?
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 24. March 2006, 11:33
  5. Tvangshandlinger