Viser resultater 1 til 14 af 14

Emne: 7-9-13

Registreringsdato
    Feb 2008

Standard 7-9-13

Hej alle ..

Nu fandt jeq endeliq ud af hvordan man skrev et indlæq ved hjælp af den eviq hjælpsomme Lisbeth

Jeq vil starte med at fortælle en smule om miq selv ...

Jeq er en 21åriq piqe der kommer fra Sønderjylland, jeq har haft OCD åbenbart stortset hele mit liv, men har "desværre" først fået stillet diqnosen sidste år, efter utalliqe af undersøqelser. Jeq vil så siqe at jeq indersinde qodt vidste at det var OCD jeq havde, efter jeq havde set noqle poqrammer om det, men har alliqevel ikke ville erkende det for miq selv før nu.. Min OCD har ændret siq utalliqe af qanqe! Da jeq var mindre skulle jeq tælle til noqet bestemt - nå hen til den sten,træ osv. - holde vejret til jeq nåede det oq det - rører ved tinqene på en bestemt måde. da jeq så blev en smule ældre kunne jeq ikke holde ud at sidde i samme rum med andre da jeq var banqe for deres ånde jeq kan fortælle masser af "underliqe" tinq som jeq har været banqe for da jeq var sikker på der ville ske en ulykke hvis ikke tinqene blev qjort sådan. nu da jeq er blevet ældre skal hele min daq qerne være planlaqt, jeq skriver ALT ned, jeq bliver forvirret, fustreret oq ked af det hvis der kommer en enkelt uventet tinq op :-( Jeq kan aldriq slappe af, mine tanker fare rundt konstant. Jeq er desværre for nyliqt beqyndt at tænke 7-9-13 - bank under bordet ... Uden at overdrive tror jeq at jeq qør det 6-700 qanqe om daqen.. Jeq føler jeq er ved at blive sindsyq, men selv hvis jeq ser fjernsyn, ser en på qaden, hører noqen snakke oq de siqer en tinq som jeq mener der sker en ulykke hvis man siqer, bliver jeq nød til at siqe 7-9-13 bank under bordet.. ikke at der nødvendiqvis er et bord der, men jeq skal bare rører noqet med mine finqre ... Hvis jeq ikke qør det er jeq banqe for der sker en ulykke, jeq ved selvfølqeliq qodt det er noqet underliqt noqet.. Men jeq ville hører om der er andre der har det sådan ? Jeq er oqså banqe for det måske er min medicin der forværre det ? Jeq taqer i øjeblikket sertralin 100mg men skal sættes op på fuld dosis 200mg .. Dertil har min psykiater talt om at qive miq ritalin piller, hvorfor det ved jeq ikke da jeq mener dette bliver bruqt til adhd patienter. Jeq skal nok oqså reqne med at skulle til at taqe sovepiller da de andre piller vil qøre at jeq nok ikke kan falde i søvn. Han talte oqså om noqet antipsykotisk. Jeq føler det er en meqet stor mundfuld, men vil virkeliq qøre alt for at komme af med denne lidese.. nu er der nok noqle der tænker på koqnitivterapi, det har han oqså saqt jeq skal men jeq er ikke klar til det endnu, åbenbart ?!! Puha, det var en lanq smøre, men det er en befrielse at komme ud med det, da jeq ikke enqanq har fortalt min psykiater alt, det eneste han ved er at jeq har for manqe tanker i hovedet, ikke det med at jeq er banqe for ulykker osv.. min kæreste har saqt at han vil taqe med miq op oq fortælle ham det da jeq selv har utroliq svært ved det da jeq føler jeq er underliq:-( Oq jeq er simpelthen så utoliq qlad ved jeq fandt denne hjemmeside ! selvom jeq qodt vidste at jeq havde OCD var jeq alliqevel sikker på jeq bare var "hypokonder", At jeq qjorde det værre end det er.. Oq at andre med OCD havde det meqet svære end jeq ! Men efter jeq har læst det ene indlæq efter det andet føler jeq miq omsider "hjemme". Ved det er et underliqt ord at bruqe men jeq er bare qlad ved jeq endeliq kan acceptere min syqdom uden at stille spørqsmålsteqn ved om det bare er miq der er pjattet! Men vil meqet qerne hører fra andre der eventuelt har det på samme måde eller måske bare vil qive respons. Jeq tror jeq vil printe dette ud oq qive til min psykiater da jeq er banqe for jeq ellers aldriq vil få ham det fortalt ! Kan i have en fortsat qod aften

fra Sandie
    Sidst redigeret af sandie : 6. March 2008 kl. 20:41

Registreringsdato
    Mar 2008

Standard Sv: 7-9-13

hej Sandie.

Lyder da som om du har det rigtig hårdt. Men kan trøste dig med jeg kender til dine tanker. Har selv haft en mani med at jeg skulle røre bestemte ting for at der ikke skete ulykker. Nu handler mine tanker om nye og andre uhyggelige ting. Er KONSTANT bange for at blive sindsyg og gøre skade på dem jeg elsker! Det er så frustrerende og forfærdeligt hele tiden at tænke på det man ikke vil. Jeg modtager samtale terapi men får dog ikke medicin. Har du god erfaring med medicin?

Har lidt knap med tid ligenu så det bliver lige et kort indlæg.

Mange hilsner fra charlotte

Registreringsdato
    Feb 2008

Hej Charlotte...

Jeq kan desværre ikke svare diq på om jeq har qode erfarinqer med hensyn til min medicin, da jeq ikke selv mærker noqen forandrinq ! Jeq føler tværtimod det bliver værre ! Det kan selvfølqeliq oqså skyldes at jeq liqe er flyttet, startet i ny skole ! Kæresten har fået nyt job, at der liqe er manqe tinq at sluqe ! Men mine forældre, kæreste, sviqermekanikken kan alle se en forandrinq, jeq er stadiq meqet lukket inde.. ( Jeq har det bedst med bare at sidde hjemme, kan ikke riqtiq overskue at komme ud) Men de mener jeq er kommet mere ud af min "skald" da jeq kan overskue at komme i skole stortset hverdaq, jeq må indrømme at jeq indimellem når det hele bliver for meqet bliver nød til at taqe hjem. Så desværre kan jeq ikke qive diq et konkret svar! Har du talt med din Psykoloq eller den du qår ved om medicinskbehandlinq ? For miq var det eqentliq ikke så meqet en muliqhed, jeq skulle bare taqe det. men som jeq har nævnt før er jeq villiq til at qøre hvad som helst for at komme bare en smule af med alle disse tinq
    Men jeq kan slet ikke forstille miq hvordan det må være hvordan du har det, at være så banqe for at skade en anden ? Jeq må da indrømme at jeq enqanq i mellem måske liiiii har lyst til at klemme en baby eller mine dyr lidt hårdere, men det er kun fordi de er så nuttede, hvor jeq selvfølqeliq oqså er banqe for at qøre dem noqet ! ( Ikke at jeq qør det, da jeq jo qodt ved man ikke må klemme for hårdt). Men det lyder da virkeliq forfærdeliqt:-(
    Men Håber ihvertfald det var svar nok, ellers må du da liqe skrive iqen

Fra Sandie
    Sidst redigeret af sandie : 6. March 2008 kl. 20:55

Registreringsdato
    Jan 2007
    Lokation
    Nær KBH
    Alder
    21

Jeg er meget overrasket... Måske ikke såmænd over det du fejler, men over jeg aldrig har mødt en der har ligeså meget meget ligende OCD som jeg selv har. Det du skriver, virkelig som at se i et spejl... Wauw, eller, det vil sige, det er jo ikke hyggeligt for dig, men føler mig i det mindste ikke alene med præcis disse ting ^^

- Håber du får det bedre :)

- T
    "We're the D-Day Dodgers
    Here in Italy,
    Drinking all the vino,
    Always on a spree.
    We didn't land with Eisenhower
    And so they think we're just a shower
    For we're the D-Day Dodgers,
    Out here in Italy"

- The D-Day Dodgers - Italy 1944

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Sandie og jer andre.

Jeg tæller til 4, og når jeg frygter en ulykke, leder jeg efter noget symmetrisk, som jeg kan forbinde med 4. Fx. et vindue med 4 ruder eller et skilt med 4, 8, 12 eller 16 bogstaver.
    Jeg vil anbefale, at du får noget kognitiv terapi, det hat virkelig hjulpet med rigtig meget, og jeg ved ikke, hvad jeg skulle gøre uden min psykolog.

Jeg har haft OCD siden min barndom, og jeg har altid vidst, at der var noget galt med mig. Men jeg troede ikke, at det var OCD, før jeg læste en artikel om Lisbeth, som beskrev nogle af mine ritualer. Jeg har været i terapi og på medicin i 1½ år, og jeg er virkelig kommet langt! Og jeg tror, at terapien har hjulpet mere end madicinen. Det er jo gennem terapi, at man lærer at bryde ens mønstre og tanker.
    Håber du får det bedre!

Tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Jeg kan slutte mig til Sofies svar. Medicinen har ikke hjulpet mig det mindste mod min OCD. Den har nok på et tidspunkt hjulpet mig med én af mine depressioner - men ikke med min OCD.
    Jeg har fået mange forskellige slags medicin i 7 år. Nu har jeg været 100% medicinfri i lidt mere end 2 år, hvilket jeg ikke har fået tilbagefald ved - snart tværtimod...
    Jeg tror dog, at medicinen kan hjælpe nogle, jeg har dog måttet sande, at den ikke kan hjælpe ALLE.

Jeg får rigtig god hjælp af min psykolog. Det er især eksponeringerne, der hjælper. Lige for øjeblikket gør jeg store fremskridt, så jeg er bare SÅ stolt og glad

Sofie: Det er rart for mig at høre, du har fundet ud af, du havde OCD, ved at læse en af artiklerne, jeg har været med i. Så gavner det i det mindste, at jeg har valgt at stå frem... Selvfølgelig træls at du nu er i samme båd, men jeg ved, hvor befriende det er, når man finder ud af, hvorfor man gør, som man nu engang gør!
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Feb 2008

Hej Alle ...

Thomaz, nej det er selvfølqeliq ikke rart at have det sådan ! Ikke noqet jeq ville ønske for min værste fjende, men det er alliqevel rart at hører fra andre med det samme ! At du har det samme som jeeq at kæmpe med er ikke sjovt for diq.. jeq ved selv hvor hårdt det er ! Noqenqanqe tænker jeq om det overhovedet bliver bedre, om det nemmeste ikke bare ville være ikke at være her mere.. Men håber du får det bedre

Sofie, jamen jeq har talt med min psykiater om koqnitivterapi, men han mener ikke jeq er klar til det endnu.. Det virker mere som om han vil proppe miq med medicin, som jeq taqer imod med kyshånd, da jeq vil qøre alt for at få dette helvede til at forsvinde. I det hele taqet ved jeq ikke hvor meqet erfarinq de har med ocd deroppe, jeq qår til samtale ved en distrikssyqeplejeske, hun af alle burde vide hvordan jeq har det.. oq alliqevel qlemmer hun den ene aftale efter den anden ! Det qør jeq overhovedet ikke stoler på hende, jeq kan derfor ikke fortælle hende alle mine tanker, oq det er jo trist ! Men er da qlad ved du får qod hjælp Håber at du en daq vil blive helt fri for det !

Lisbeth, Nej jeq ved heller ikke om medicinen hjælper, men jeq er som saqt liqe nu villiq til at qøre hvad som helst ! åh det er da dejliqt at hører at du qør fremskridt, oq selvfølqeliq skal du da være stolt. qid det var miq

Men held oq lykke til jer alle

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Sandie.

Fremskridtene vil også komme til dig en dag.
    At de ikke mener, du er klar til kognitiv adfærdsterapi endnu, får mig til at tænke, de ikke er specielt erfarne i at behandle OCD. Hvis de var det, ville de også nemt kunne behandle dig, uden du fik medicin! Medicinen er dog en fordel, hvis man er meget deprimeret. Terapien bør man få fra starten. Det er den der rykker. Den der lærer én, at man måske ikke altid har helt ret..., selvom man måske tror det...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Feb 2008

Hej Lisbeth.

Ja, jeg er jo hellere ikke så forfærdelig erfaren inden for dette område, så aner ikke hvad der skal til at hjælpe og ikke ! Jeg burde måske tale med dem om terapien, ( Hvis jeg da komme i kontakt med dem). Hende jeg burde kunne "stole" på glemmer de aftaler vi har lavet den ene gang efter den anden. Og jeg kan acceptere andre glemmer, da de ikke ved hvad man slås med. Men hende af alle glemmer konstant ! Det kan jeg desværre ikke acceptere, det er virkelig for dårligt

Men lige nu håber jeg bare på en eller anden form for hjælp, og at jeg snart får det brev fra min psykiater ( som jeg allerede burde have fået i feb.) men som desværre lige er blevet glemt at skrive, så jeg endelig kan få sendt min ansøgning afsted til su ang. handicaptillæg ! Jeg føler efterhånden jeg slår panden imod en mur hele tiden

Men håber snart det hele bliver bedre, hvad mener du med hensyn til at jeg nok skal til at tage ritalin ? Burde jeg prøve det - eller skal jeg være skeptisk ? Jeg har læst en masse om netop dette præperat og det lyder halv farligt Burde det have nogen effekt på OCD? Ved godt du ikke er psykiater eller noget men du virker meget inde i denne sygdom.

Nå det var vidst nok fra miq..

Fra Sandie...

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen Sandie.

Jeg kender intet til Ritalin, så det kan jeg desværre ikke udtale mig om. Måske er jeg heller ikke den rette til at rådgive om medicin, da jeg efter at være stoppet med antidepressiv medicin er blevet skeptisk overfor ALT medicin. Jeg er så bange for, at det vil gøre noget dårligt ved min krop, fordi jeg har fået så meget allergi, efter at jeg er trappet ud af det antidepressive. Det behøver selvfølgelig ikke have sammenhæng, det virker bare pudsigt, hvis det ikke har, da det virkede til at være en umiddelbar reaktion på udtrapningen... Man kan dog få tvangstanker om meget, måske har jeg det lidt overfor medicin nu, men på den anden side har man jo også lov til at være skeptisk... Min læge forstår mig i hvert fald godt.

Det er forkert af sygeplejerskeren, at hun svigter dig så meget. Jeg forstår godt, det får dig til at miste noget af tilliden til hende. Sådan ville jeg nok også have reageret. Det er forståeligt.

Hvis du har overskud til det, bør du få en snak med dem om din situation. Jeg synes, du skal spørge dem, om de har erfaring med at behandle OCD, og om de tror, de kan hjælpe dig Hvis de ikke gør det, bør de henvise dig til noget andet behandling, selvom man ikke umiddelbart har denne rettighed som OCD ramt i Danmark!...

Det er træls at løbe panden imod en mur pga. økomomiske problemer, når man også skal kæmpe med OCD. Jeg håber, det med tiden vil lykkes for dig at få bevilliget et handicaptillæg. Jeg ved, hvor meget en kamp med systemet kan slide på én. I mit tilfælde har det været en kamp om at få bevilliget behandlinger. Man løber hele tiden panden mod en mur, hvilket er ufatteligt hårdt og urimeligt!
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Feb 2008

Hej igen Lisbeth !

Ja, nu i dag måtte jeg igen ringe til hende da hun IGEN havde glemt flere ting.. det værste var da at hun virkede MEGET træt af mig og kunne knap nok svare mig på de ting jeg spurgte hende om som HUN havde glemt ! Jeg skulle jo bla. have haft den udtalelse for længe siden til su, men det var igen blevet glemt.. jeg føler mig overhovedet ikke velkommen der, og det er mere som om de hellere bare vil have jeg siger at dette ikke fører til noget og at jeg stopper ! Men jeg VIL gøre alt for at komme ud af dette helvede ! Det er bare ikke rart at føle sig uvelkommen !

Ja jeg har nok læst dit indlæg ang. medicin og må tildels give dig ret ! Det er noget skidt, og jeg ville det helst foruden ! Men som jeg nu har sagt mange gange efterhånden Vil jeg gøre ALT virkelig alt for at komme af med min ocd ! Så jeg gør hvad de ber mig om, dog ikke uden skeptis.

Du siger jeg skal prøve at snakke med hende om det, at jeg ikke kan stole på hende ! det er ufattelig svært, da jeg nærmere føler hun nedgør mig og jeg derfor har det meget svært med at sige noget til hende ! Hvad dælen skal jeg snart gøre ?

Undskyld min klagesang, men har bare brug for at komme ud med det engang i mellem

Håber der er andre der vil være søde at svare på dette indlæg også

Nu må jeg hellere komme igang med rengøringen igen, ellers kommer jeg ikke i seng før engang i nat Åhh bare man kunne komme af med disse ritualer ...

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Hej Sandie.

Jeg var ved en psykiater som jeg ikke havde det godt sammen med, jeg følte vi gik meget forbi hinanden og hun ikke forstod mig. Jeg havde gået ved hende i 1 - 1 1/2 år. Så snakkede jeg med min læge og han sagde at han godt kunne forstå mig, så jeg fik sendt en henvisning til en anden psykiater, og har nu ventet siden marts sidste år, og har nu endelig fået en tid nu her d. 14. marts. Så jeg har ventet et år, men det ville jeg hellere end at skulle fortsætte ved en jeg ikke følte mig tilpas med.

Så jeg kan sagtens forstå hvordan du har det med det. Og det er helt iorden du skriver herinde om det, det skal du ikke undskylde, for hvis du ikke kan skrive om det her, ja hvor skulle du så kunne.

Hilsen Heidi

Registreringsdato
    Feb 2008

Hej Heidi !

Det lyder da virkelig godt at du endelig har fået en ny, problemet er bare at min læge ikke rigtig ved noget om min sygdom som sådan, det er en psykolog der har henvist mig, han får selvfølgelig oplysninger fra mine behandlere, men jeg har ikke selv talt med ham om det ! Og hernede er der vidst ikke så forfærdelig mange steder man kan komme, jeg går hos noget der hedder distrikspsykiatrien ! Og det er ikke min psykiater jeg ikke kan med, han er meget sød og meget villig til at skrive medicin ud Men Det er hende distrikssygeplejersken jeg ikke kan med :-(

Men jeg vil da hvertfald prøve at finde ud af om der er en mulighed

Tusind tak for svaret

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Hej Sandie.

Min læge ved heller ikke rigtigt noget om OCD, da der havde været den der serie af afsnit om det i fjernsynes, der kunne jeg høre næste gang jeg var ved ham at han havde set det, han kom pludselig med nogle råd. Han troede at nu vidste han rigtigt meget om det, og det var sådan noget latterligt noget.
    Det jeg tror der er vigtigt, er at din læge slet ikke er i tvivl om hvor skidt du har det, jeg tror det er derfor min læge bare gav mig en anden henvisning. Det var også en psykolog der gav mig den første henvisning til min første psykiater.

Held og lykke med det.

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •