Viser resultater 1 til 12 af 12

Emne: Er dette også OCD?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Er dette også OCD?

Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal betragte mig selv som OCD ramt. Sagen er den, at jeg har for vane at læse alle overskrifter i aviser for at se, om det er noget, jeg bør vide mere om eller for at få stillet min nysgerrighed. Jeg læser også en del af artiklerne, ofte også hele artikler. Det er en tilbøjelighed, der tager alt for meget af min tid, så jeg må derfor vælge andre ting fra, jeg har lyst til. Det er sjældent, at jeg ser en film eller læser en bog, selv om jeg gerne ville.

Jeg lider ikke af de sædvanlige tvangshandlinger, der hører under OCD.
    Jeg håber, nogen kan svare på mit spørgsmål. :!: :?:

Venligst

Rosett

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Ocd eller ej?

Hej Rosett
    Jeg syntes at du stiller et meget svært spørgsmål. Hvis jeg skulle svare på det, mangler jeg informationer. Jeg ved feks. ikke om du vælger at læse fordi du keder dig eller om der er en anden intention bag ved din adfærd. Jeg ved heller ikke hvor længe du har haft det sådan, hvornår du har det sådan osv. Jeg vil være meget forsigtig med at svare dig, ud fra de få informationer du giver. Det kunne være begyndende ocd, men det kunne også være at det slet ikke er ocd. Jeg tror generelt, man skal være meget forsigtig med at svare på, hvad det er du fejler, netop fordi mange med ocd jo kender til, ikke at blive forstået eller misfortolket og fejlvurderet. Alligevel vil jeg fortælle dig at dengang jeg led af ocd, kunne intet, overhovedet intet, få mig fra at foretage mine tvangshandlinger. Måske ved du godt selv hvad svaret er, (det ved mange allerede når de stiller spørgsmålet) men har brug for bekræftigelse eller afkræftning? Håber du kan bruge mit svar.
    LLS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Ocd eller ej?

Hej LLS

Tak for dit udførlige svar. Det er bestemt ikke, fordi jeg keder mig, tværtimod har jeg svært ved at få tid til det, jeg gerne vil foretage mig. Jeg har haft den vane i mange år, men da jeg ikke synes, det er helt det samme som f.eks. at vaske hænder hele dagen, er jeg i tvivl, om der er tale om OCD. Der er jo også noget lystbetonet forbundet med min vane.
    Har du oplevet, at der også var noget lystbetonet ved din OCD?

Venligst

Rosett

Citer Oprindeligt indsendt af Anonymous
    Hej Rosett
    Jeg syntes at du stiller et meget svært spørgsmål. Hvis jeg skulle svare på det, mangler jeg informationer. Jeg ved feks. ikke om du vælger at læse fordi du keder dig eller om der er en anden intention bag ved din adfærd. Jeg ved heller ikke hvor længe du har haft det sådan, hvornår du har det sådan osv. Jeg vil være meget forsigtig med at svare dig, ud fra de få informationer du giver. Det kunne være begyndende ocd, men det kunne også være at det slet ikke er ocd. Jeg tror generelt, man skal være meget forsigtig med at svare på, hvad det er du fejler, netop fordi mange med ocd jo kender til, ikke at blive forstået eller misfortolket og fejlvurderet. Alligevel vil jeg fortælle dig at dengang jeg led af ocd, kunne intet, overhovedet intet, få mig fra at foretage mine tvangshandlinger. Måske ved du godt selv hvad svaret er, (det ved mange allerede når de stiller spørgsmålet) men har brug for bekræftigelse eller afkræftning? Håber du kan bruge mit svar.
    LLS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej igen Rosett
    Du spørger om jeg har oplevet min ocd som lyst betonet. Det er igen svært at svare på, dels fordi jeg har lidt af flere slags tvangshandlinger dels fordi at min ocd har været en rejse på ca 30 år som gradvist blev bygget op.
    Jeg vil svare dig på følgende måde; En af mine værste handlinger var rengøringsvanvid, det var paradoksalt sådan at jeg både kunne lide at gøre rent og samtidig hadede jeg det, men ikke på samme tid. Man kan jo sige at de gange hvor jeg kunne lide det, var det ikke et problem. Det er netop her du kan prøve at vurderer din egen situation, nemlig ved at stille dig selv følgende spørgsmål; På hvilken måde er det et problem? lider du under det og kan du, hvis du vil, lade være med at udføre din handling?
    Det jeg skrev om at kede sig, skulle ses som et eksempel på et muligt svar / løsning på en handling, uden det på nogen måde behøves at have med dig at gøre. Også for at vise hvor nemt man kan ramme ved siden af, hvis man ikke har alle nødvendige svar, før man giver en endegyldigt mærkat!
    Jeg kunne feks også sige til dig nu, at hvis du ikke kan nå alt det du gerne vil, kan dine handlinger være en ubevidst handling for at få en pause og ikke miste overblikket! Her kan jeg igen tage rigtig meget fejl, det er derfor jeg ikke vil give dig en mærkat. Det vigtige er vel også at du finder ud af, om du selv kan løse dit problem eller du skal have en anden til at hjælpe dig! Prøv om du kan stoppe handlingen, næste gang det viser sig! Hvis ikke, så ville jeg søge hjælp. Hvis du vælger at søge hjælp, så pas på, det er en jungle, hvor noget kan være direkte skadeligt, spørg evt. andre som er kommet ud af deres ocd, hvor og hvilken hjælp de har fået, men du kan jo også spørge foreningen.
    Venlig hilsen LLS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Er dette også OCD?

Citer Oprindeligt indsendt af Rosett
    Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal betragte mig selv som OCD ramt. Sagen er den, at jeg har for vane at læse alle overskrifter i aviser for at se, om det er noget, jeg bør vide mere om eller for at få stillet min nysgerrighed. Jeg læser også en del af artiklerne, ofte også hele artikler. Det er en tilbøjelighed, der tager alt for meget af min tid, så jeg må derfor vælge andre ting fra, jeg har lyst til. Det er sjældent, at jeg ser en film eller læser en bog, selv om jeg gerne ville.

Venligst

Rosett
    Hvis du læser dem fordi det er noget du har en følelse af at du bør som du nævner så er det jo en form for tvangshandling. Og så tror jeg det kan være du har odc i mild grad. Har selv haft odc igennem de sidste 24 år. Det er ikke noget du skal være bange for. Du er bestemt ikke sindsyg eller lignende, da jeg fik ocd var det i begyndelsen af 80 erne hvor man ikke rigitg kendte til det, og man gav mig alle mulig diagnoser, så jeg efterhånden var totalt ude af den og troede jeg var sindsyg, men det er hverken du eller jeg.
    Håber detter kan hjælpe dig
    Kram
    Ocd ramt

Registreringsdato
    Feb 2005

Citer Oprindeligt indsendt af Gæst

Venligst

Rosett
    Hvis du læser dem fordi det er noget du har en følelse af at du bør som du nævner så er det jo en form for tvangshandling. Og så tror jeg det kan være du har odc i mild grad. Har selv haft odc igennem de sidste 24 år. Det er ikke noget du skal være bange for. Du er bestemt ikke sindsyg eller lignende, da jeg fik ocd var det i begyndelsen af 80 erne hvor man ikke rigitg kendte til det, og man gav mig alle mulig diagnoser, så jeg efterhånden var totalt ude af den og troede jeg var sindsyg, men det er hverken du eller jeg.
    Kram
    Ocd ramt

Hej i to
    Jeg føler trang til at svare jer begge, af to grunde. Dels læser jeg ikke dit brev Rosett, som du læser det gæst. Jeg læser at Rosett skriver;" for at se, om det er noget jeg bør vide mere om eller for at få stillet min nysgerrighed." Rosett giver dermed selv svarene på sit spørgsmål. Den anden grund er, at alene ud fra det Rosett skriver, så er hun fuldstændig normal. Det er nemlig sådan at de fleste reagerer, vi kan ikke nå alt det vi gerne vil, uden det er på bekostning af noget andet. Derfor syntes jeg også at man skal passe på med at give dom over hvad Rosett fejler. Men selvfølgelig kan Du, Rosett have ocd. (Hvorfor går du ellers ind på ocd`s hjemmeside? er der en anden grund?) Dermed ikke sagt at du har det, jeg mener stadig at der mangler spørgsmål, som skal besvares!! Forstår I hvad jeg mener?

VH LLS

Registreringsdato
    Feb 2005

Jeg har vist ikke forklaret mig tilstrækkeligt i mit første indlæg, så nu prøver jeg igen: Min vane med at læse avisen fylder så meget i min hverdag, at jeg ikke får ordnet min post og mine pengesager, til trods for at jeg har behov for at have orden i sagerne. Oprydningen og rengøringen får også lov til at ligge, indtil det bliver for uudholdeligt at se på. Og jeg er endda perfektionistisk indstillet.

Før i tiden kunne jeg få tid til det hele. Af flere grunde er de praktiske ting, jeg skal tage mig af, blevet forøget i de senere år, men jeg kan ikke finde ud af at prioritere opgaverne. Derfor er jeg i tvivl om det hører under OCD. Da mit humør er relativt godt og stabilt, er der ikke tale om depression. Men jeg vil altså ikke diskutere, om det er sindssyge!

Jeg håber, at jeg bliver forstået bedre denne gang, for jeg har tit været ked af, at jeg ikke bliver forstået af andre.

Venligst

Rosett

Citer Oprindeligt indsendt af Gæst

Venligst

Rosett
    Kram
    Ocd ramt

Hej i to
    Jeg føler trang til at svare jer begge, af to grunde. Dels læser jeg ikke dit brev Rosett, som du læser det gæst. Jeg læser at Rosett skriver;" for at se, om det er noget jeg bør vide mere om eller for at få stillet min nysgerrighed." Rosett giver dermed selv svarene på sit spørgsmål. Den anden grund er, at alene ud fra det Rosett skriver, så er hun fuldstændig normal. Det er nemlig sådan at de fleste reagerer, vi kan ikke nå alt det vi gerne vil, uden det er på bekostning af noget andet. Derfor syntes jeg også at man skal passe på med at give dom over hvad Rosett fejler. Men selvfølgelig kan Du, Rosett have ocd. (Hvorfor går du ellers ind på ocd`s hjemmeside? er der en anden grund?) Dermed ikke sagt at du har det, jeg mener stadig at der mangler spørgsmål, som skal besvares!! Forstår I hvad jeg mener?

VH LLS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej igen Rosett
    Jeg vil ikke ud fra det du skriver, mene at du lider af ocd.
    Men jeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej, hvis jeg kan! og du kan måske blive opmærksom på hvad der gemmer sig bag dine problemer?
    Hvad forhindrer dig i at prioriterer dine opgaver?
    Hvordan bærer du dig af med ikke at kunne prioritere?
    Hvordan bærer du dig af med at prioriterer, at læse feks?
    Når du ikke for ordnet dine pengesager og post, hvad opnår du så?
    Hvorfor er det vigtigt?
    Hvis du skulle opnå noget, hvad kunne du så opnå ved ikke at blive forstået?
    Jeg syntes iøvrigt at du forklar dig udmærket! Det er selvfølgelig ikke sikker at du får de tilbagesvar du ønsker. Men så kan det være at vi mangler oplysninger.
    Der er en ting som får mig til at stoppe lidt op, og det behøver du ikke kommenterer hvis du ikke har lyst. Citat "Men jeg vil altså ikke diskuterer om det er sindsyge"
    Du virker på mig, som en normal person, som bare er overbebyrdet. Men ud fra et terapeutisk synspunkt kunne jeg godt tro at der lå noget gemt her.(det er ikke sikkert)
    Håber du kan bruge noget af det ellers er du velkommen igen.
    VH LLS[/quote] :P :wink:

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Svar til Rosett...

Hej Rosett.

Jeg har indtil nu fulgt passivt med i denne debat, mens jeg har overvejet, om jeg skulle blande mig. Jeg synes, du virker meget desperat efter et råd, så nu vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt på vej. Jeg vil dog lige gøre dig klart, at jeg kun taler ud fra egen erfarring. Jeg har haft OCD i 11 år - halvdelen af mit liv.

Jeg har svært ved at svare på, om du lider af OCD. Jeg har bidt mærke i, at du skriver, at når du føler dig nødt til at læse overskrifterne og nogle af artiklerne, gør det, at du f.eks ikke får gjort rent, selvom dette også er tiltrængt. Er det rigtig forstået :?: Noget andet er, at du næsten aldrig når at gøre de ting, som du egentlig har lyst til f.eks at læse en bog... Det virker som om, at det med at læse avisen er meget tvangspræget. Forskellen på en vane og tvangshandling er vel til dels, at en tvangshandling forhindrer dig i at gøre noget, du ellers skulle have gjort, fordi du føler dig tvunget til at gøre handlingen. Hvis det bare er en dårlig vane, bør du kunne lade være med at læse overskrifterne. Jeg synes, det lyder som om, at det er meget plagsomt for dig at læse overskrifterne og artiklerne. Er det rigtigt :?: Hvis det er, tror jeg, det er en tvangshandling.

Du har også skrevet, at du aldrig har hørt din handling omtalt som en tvangshandling. Det er der en meget enkel forklaring på. Det er umuligt at skrive en bog om OCD, hvor alle tvangstanker og handlinger står beskrevet, det er der alt for mange til. Mange af mine tvangshandlinger har jeg heller aldrig hørt omtalt af andre. I pressen og bøgerne fokuserer man på de mest kendte handlinger og tanker, for at flest mulig kan genkende sig selv. Det er også fordi, at en handling som at vaske hænder er en af de mest udbredte, ligesom angsten for bakterier og sygdom er det. Du kan derfor ikke afgøre, om det er en tvangshandling, du har, ved at fokusere på, hvad du har hørt omtalt.

Jeg synes, du skal kontakte din egen læge, en psykiater eller psykolog, da de er bedst rustet til at svare dig på dit spørgsmål.

Jeg håber, mit forsøg på at hjælpe dig har været til lidt gavn. Held og lykke.

MVH Lisbeth :wink:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej LLS

Tak for dine spørgsmål, som har givet mig stof til eftertanke! Det er rigtigt, at jeg er overbebyrdet. Gennem længere tid har jeg også påtaget mig ansvar for flere problemer i min familie. Det skyldes en overdreven pligtfølelse og trang til at have kontrol over tingeres tilstand. Der er kommet løsninger på et par problemer, og jeg kan nu bedre arbejde med at få styr på mit eget liv.

Venligst

Rosett

Hej igen Rosett
    Jeg vil ikke ud fra det du skriver, mene at du lider af ocd.
    Men jeg vil gerne hjælpe dig lidt på vej, hvis jeg kan! og du kan måske blive opmærksom på hvad der gemmer sig bag dine problemer?
    Hvad forhindrer dig i at prioriterer dine opgaver?
    Hvordan bærer du dig af med ikke at kunne prioritere?
    Hvordan bærer du dig af med at prioriterer, at læse feks?
    Når du ikke for ordnet dine pengesager og post, hvad opnår du så?
    Hvorfor er det vigtigt?
    Hvis du skulle opnå noget, hvad kunne du så opnå ved ikke at blive forstået?
    Jeg syntes iøvrigt at du forklar dig udmærket! Det er selvfølgelig ikke sikker at du får de tilbagesvar du ønsker. Men så kan det være at vi mangler oplysninger.
    Der er en ting som får mig til at stoppe lidt op, og det behøver du ikke kommenterer hvis du ikke har lyst. Citat "Men jeg vil altså ikke diskuterer om det er sindsyge"
    Du virker på mig, som en normal person, som bare er overbebyrdet. Men ud fra et terapeutisk synspunkt kunne jeg godt tro at der lå noget gemt her.(det er ikke sikkert)
    Håber du kan bruge noget af det ellers er du velkommen igen.
    VH LLS
    :P :wink:[/quote]

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Svar til Rosett...

Hej Lisbeth

Tak for dit svar. Jeg føler ikke, at det er plagsomt for mig at læse avisen, det er både en tvang og en lyst, der er blandet sammen. Jeg slapper faktisk af, mens jeg sidder og læser.

Jeg har haft kontakt med en psykiater, da jeg også har angstsymptomer. Men jeg syntes, det var for pinligt at tale med hende om dette problem. Jeg tror også, at jeg ikke har nok vilje til at ændre på min vane!

Venligst

Rosett

Citer Oprindeligt indsendt af Lisbeth
    Hej Rosett.

Jeg har indtil nu fulgt passivt med i denne debat, mens jeg har overvejet, om jeg skulle blande mig. Jeg synes, du virker meget desperat efter et råd, så nu vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt på vej. Jeg vil dog lige gøre dig klart, at jeg kun taler ud fra egen erfarring. Jeg har haft OCD i 11 år - halvdelen af mit liv.

Jeg har svært ved at svare på, om du lider af OCD. Jeg har bidt mærke i, at du skriver, at når du føler dig nødt til at læse overskrifterne og nogle af artiklerne, gør det, at du f.eks ikke får gjort rent, selvom dette også er tiltrængt. Er det rigtig forstået :?: Noget andet er, at du næsten aldrig når at gøre de ting, som du egentlig har lyst til f.eks at læse en bog... Det virker som om, at det med at læse avisen er meget tvangspræget. Forskellen på en vane og tvangshandling er vel til dels, at en tvangshandling forhindrer dig i at gøre noget, du ellers skulle have gjort, fordi du føler dig tvunget til at gøre handlingen. Hvis det bare er en dårlig vane, bør du kunne lade være med at læse overskrifterne. Jeg synes, det lyder som om, at det er meget plagsomt for dig at læse overskrifterne og artiklerne. Er det rigtigt :?: Hvis det er, tror jeg, det er en tvangshandling.

Du har også skrevet, at du aldrig har hørt din handling omtalt som en tvangshandling. Det er der en meget enkel forklaring på. Det er umuligt at skrive en bog om OCD, hvor alle tvangstanker og handlinger står beskrevet, det er der alt for mange til. Mange af mine tvangshandlinger har jeg heller aldrig hørt omtalt af andre. I pressen og bøgerne fokuserer man på de mest kendte handlinger og tanker, for at flest mulig kan genkende sig selv. Det er også fordi, at en handling som at vaske hænder er en af de mest udbredte, ligesom angsten for bakterier og sygdom er det. Du kan derfor ikke afgøre, om det er en tvangshandling, du har, ved at fokusere på, hvad du har hørt omtalt.

Jeg synes, du skal kontakte din egen læge, en psykiater eller psykolog, da de er bedst rustet til at svare dig på dit spørgsmål.

Jeg håber, mit forsøg på at hjælpe dig har været til lidt gavn. Held og lykke.

MVH Lisbeth :wink:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Rosett
    Efterhånden som du åbner mere op, syntes jeg nu det begynder at ligne ocd. Din kontrol og din angst er det som leder mig hen på det!
    Så er der lige det med viljen også; Du skriver at du tror, at du ikke har viljen til at ændre din vane. For mig var det sådan at jeg havde viljen, men jeg var bange og jeg manglede løsningen.
    Hvad er det som gør det pinligt at tale med psykiateren om angsten, har du tænkt på det? Når du nu er begyndt at åbne mere op, tror jeg det er fordi du forsigtigt prøver dig frem, men jeg er ikke helt med på hvad du egentlig ønsker af os her i forrummet? Derfor vil jeg nøjes med at kommenter lidt omkring angst inden jeg slutter for denne gang.
    Ved du at man kun kan frygte fremtiden? Man frygter feks ikke fortiden!
    Har du tænkt på alle de gange før i tiden hvor du var bange! Var der grund til at være det? Du har ihverfald overlevet hvergang!!
    Hej fra mig. LS

Lignende emner

1. Har i det også på den måde?..
    By S.Jacobsen in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 9. October 2007, 13:48
  2. Nogen der kender til dette?
    By Tamborin in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 23. November 2006, 17:30
  3. Dette gør jeg :(
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger