Oprindeligt indsendt af
Lisbeth
Hej Rosett.
Jeg har indtil nu fulgt passivt med i denne debat, mens jeg har overvejet, om jeg skulle blande mig. Jeg synes, du virker meget desperat efter et råd, så nu vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt på vej. Jeg vil dog lige gøre dig klart, at jeg kun taler ud fra egen erfarring. Jeg har haft OCD i 11 år - halvdelen af mit liv.
Jeg har svært ved at svare på, om du lider af OCD. Jeg har bidt mærke i, at du skriver, at når du føler dig nødt til at læse overskrifterne og nogle af artiklerne, gør det, at du f.eks ikke får gjort rent, selvom dette også er tiltrængt. Er det rigtig forstået :?: Noget andet er, at du næsten aldrig når at gøre de ting, som du egentlig har lyst til f.eks at læse en bog... Det virker som om, at det med at læse avisen er meget tvangspræget. Forskellen på en vane og tvangshandling er vel til dels, at en tvangshandling forhindrer dig i at gøre noget, du ellers skulle have gjort, fordi du føler dig tvunget til at gøre handlingen. Hvis det bare er en dårlig vane, bør du kunne lade være med at læse overskrifterne. Jeg synes, det lyder som om, at det er meget plagsomt for dig at læse overskrifterne og artiklerne. Er det rigtigt :?: Hvis det er, tror jeg, det er en tvangshandling.
Du har også skrevet, at du aldrig har hørt din handling omtalt som en tvangshandling. Det er der en meget enkel forklaring på. Det er umuligt at skrive en bog om OCD, hvor alle tvangstanker og handlinger står beskrevet, det er der alt for mange til. Mange af mine tvangshandlinger har jeg heller aldrig hørt omtalt af andre. I pressen og bøgerne fokuserer man på de mest kendte handlinger og tanker, for at flest mulig kan genkende sig selv. Det er også fordi, at en handling som at vaske hænder er en af de mest udbredte, ligesom angsten for bakterier og sygdom er det. Du kan derfor ikke afgøre, om det er en tvangshandling, du har, ved at fokusere på, hvad du har hørt omtalt.
Jeg synes, du skal kontakte din egen læge, en psykiater eller psykolog, da de er bedst rustet til at svare dig på dit spørgsmål.
Jeg håber, mit forsøg på at hjælpe dig har været til lidt gavn. Held og lykke.
MVH Lisbeth :wink: