Viser resultater 1 til 14 af 14

Emne: Bivirkninger ved øget dosis?

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Bivirkninger ved øget dosis?

Hejsa.

Jeg overvejer i samråd med min psykolog og læge at øge min medicindosis.
    Jeg tager nu 10 mg Cipralex og har gjort det i godt et år. Min læge anbefaler mig at komme op på 20 mg.
    Jeg har bivirkninger som øget svedproduktion, uren hud, og jeg har taget 20 kg på. Kiloene er nok ikke kun bivirkninger fra Cipralex, men jeg er sikker på, at medicinen har haft indflydelse på min vægt.
    Men jeg har absolut ikke lyst til at tage mere på, få flere bumser og svede mere! Så hellere blive på min nuværende dosis.

Men hvad er Jeres erfaringer med øget medicindosis og bivirkninger?

Med venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Standard Sv: Bivirkninger ved øget dosis?

Hej...

Jeg kender ikke den medicin du spørger om selv, så kan desværre ikke hjælpe.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hejsa.

Har du erfaringer med øgning af dosis ved en anden slags end Cipralex?

-Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Ja det har jeg, flere forskellige slags.

Men jeg tænker bare at er dine bivirkninger generende stadigvæk, og du har taget den samme mængde medicin i et år, så ville jeg passe på med at gå op i øget dosis, hvis jeg var dig.
    Man siger som regelt at det er i starten at bivirkningerne er værst, så hvis de stadig genere meget, synes jeg ikke du skulle.

Men du kan selvfølgelig prøve at gøre det i et par måneder, selvfølgelig i samråd med lægen. Den eneste bivirkning der er svær at "komme af med" er de ekstra kilo som du kan risikere at få. Jeg kender udmærket til de bivirkninger du skriver om, men noget som ud over det har været slemt, har været min træthed. Men noget af det medicin jeg har fået har jeg på en slags sovet 2-3 dage i træk, nærmest. Men andet slags som jeg var på i længere tid, har gjort at jeg bare generalt har været meget træt. Jeg har kunne sove fra om aftenen når vi gik i seng og så til min kæreste kom hjem fra arbejde klokken 17, men det er heldigvis sådan en bivirkning der stopper, når du stopper med medicinen

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Min vægt har stået stille siden i sommers, heldigvis!
    De bivirkninger jeg stadig har problemer med er sved og akne.

Det er egentlig lidt sjovt, at du nævner det med træthed.
    Jeg har det bedst hvis jeg kan sove 14 timer i døgnet hehe. Men troede egentligt ikke, at det havde med medicinen at gøre, men når jeg tænker tilbage, så startede trætheden vist, da jeg kom på medicin.

Jeg har aller mest lyst til helt at trappe helt ud, for jeg er sikker på, at jeg ville få det bedre, hvis jeg kunne tabe mig og få min pæne hud tilbage. Det tror jeg, ville give mig mere, end hvis jeg bliver sat op i dosis, og bivirkningerne øges.

-Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Hej Sofie.

Ja, jeg har selv taget ret meget medicin, og besluttede mig for at det ville jeg ikke mere, jeg synes ikke det hjalp mig.
    Først snakkede jeg med lægen, og han hjalp mig først over på noget medicin som var noget som vidst var ret mildt, citalopram. Og så her for 2 måneder siden ca, er jeg selv trappet ud af det, men jeg vil anbefale dig at snakke med lægen om hvordan du skal gøre, for jeg gjorde det helt klart ikke langsomt nok, jeg blev SÅ syg, virkelig ubehageligt, jeg kunne ingen ting, havde det som om jeg skulle dø, og det er faktisk ikke overdrevet.

Nu her efter jeg er stoppet, kan jeg mærke jeg er blevet mere følsom, det er den eneste forskel jeg kan mærke, der skal næsten ikke noget til før jeg græder. Bare jeg ser skrot til slot og de bliver glade for deres nye rum, så græder jeg. Altså der skal ingen ting til. Men det er faktisk også rart på en måde at kunne mærke hvordan jeg har det, selvfølgelig er det jo så også nemmere at mærke når jeg bliver lidt mere trist, men det er jo bare noget der skal arbejdes med.

Jeg synes aldrig medicinen har hjulpet på min sygdom, så derfor havde jeg ikke lyst til at fortsætte.

Men snak hellere med din læge eller psykiater først.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej igen.

Tak for din respons.

Tror jeg vil bestille en tid ved lægen til en grundig samtale.
    Jeg har jævnligt gået ved psykolog, mens jeg har taget medicin, og jeg tror, at det er pskologen, der hjælper i modsætning til medicinen. Jeg tager jo også kun 10 mg, så det er jo næsten ingenting
    Men jeg vil helt sikkert have min læges hjælp, hvis jeg skal trappes ud

Tusind tak for hjælpen

Venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2007
    Lokation
    Odense
    Alder
    28

Det var da så lidt. Hvis du har lyst må du gerne skrive hvordan det er gået ved lægen...

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Sofie og Heidi.

Det er lidt spøjst, at I har fået akne, da I begyndte på medicin. Jeg startede på medicin, da jeg var 15 år. Jeg fik de høje doser, som man anbefaler til OCD ramte. Jeg trappede ud af medicinen, da jeg var 22 år. Da jeg begyndte på det, fik jeg uren hud og allergi! Lidt spøjst.

Jeg tog også mange kilo på (17), da jeg fik en bestemt slags medicin. Som en trøst til Jer, vil jeg sige, at jeg smed ca. 23 kg i løbet af lidt mindre end et halvt år, da jeg var blevet medicinfri.
    Sidst redigeret af Lisbeth : 25. January 2008 kl. 23:01
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Lisbeth.

Det er vildt flot, at du tabte dig så meget.
    For mig ville det være så lækkert at tabe mig. Jeg har taget 22 kg på på knap et år. Det er fuldstændigt vanvittigt.
    Jeg stoppede med at ryge 6 mdr. inden jeg kom på medicin, og der tog jeg 4 kg på på 3 mdr. Min vægt stod stille, og det var acceptabelt. Men da jeg så kom på medicin 3 mdr. senere kom min vægt helt ud af kontrol, selvom jeg motionerede og spiste som jeg altid har gjort.

At tabe sig burde ikke være grund til at trappe ud af medicin, men jeg føler mig godt nok splittet. Hvis jeg kunne tabe mig, bare lidt, så ville jeg få det meget bedre, er jeg sikker på. Det er så deprimerende, at tallet på vægten bliver højere, hver gang man står op på den, selvom man lever fornuftigt.

-Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Sofie.

Tak skal du have.

Det er et stort dilemma at stå i, hvis dit valg står mellem medicin som virker og at tabe nogle kilo. Man bliver jo deprimeret, når man bliver ved med at tage på.

Mit valg var nok lidt lettere. Medicinen hjalp mig ikke. Jeg var endt hos en psykiater, der forstod det/kunne se det, så han lod mig trappe ud. Jeg har ikke fået det værre af det - snarere tværtimod. Min engergi er også blevet større igen, hvilket er en fordel, da OCD i sig selv trætter...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Hej Sofie

jeg får også cipralex og jeg har ikke oplevet det med at tage på. jeg tog godt nok på første gang jeg fik det, men det var pga af depressionen og det var kun 5-6 kilo. de bivirkninger jeg har haft er træthed, også svedture og lidt kvalme. men det er svært at sige for mig, da jeg startede på tre slags medicin på en gang. jeg ved bare at det var hvad jeg havde første gang jeg fik det for nogle år siden.
    jeg forstår godt hvis du ikke vil have mere medicin der har vægtøgning som bivirkning. det har været mig krav til min psykiater, at jeg ikke vil ha medicin der øger min vægt. det vil jeg slet ike kunne klare. jeg har fået efexor som skulle hjælpe på depression og ocd og angst. det hjalp mig indtil jeg gik ned i dosis og op igen. virkningen kom ikke tilbage hos mig. men det tar man ikke på af. du kan jo forhøre dig om det hos din læge.
    skriv bar hvis du vil vide mere held og lykke

Hilsen Akka

Registreringsdato
    Oct 2006
    Lokation
    jylland

hej akka-jeg får også effexor-hvormeget får du! jeg får 275 mg-så MEGET og det gør mig død træt-men ingen vægt ændring-nærmere omvendt ...tabt mig! jeg kan også have svært ved at mærke glæde,følelser og tænke klart med efexxor...
    vil helst bare tage nul og ingenting!
    nu har jeg læst at fiskeolie skulle kunne give en god effekt ....men ja ved det ikke-det er dem der hedder bio sport-
    men man læser så meget-og jeg har pt ikke overskud til at lege forsøgs kanin
    bliver vinderen i dit liv

Registreringsdato
    Jan 2008
    Lokation
    Østjylland

Hej Pepper. Jeg får ikke efexor mere da jeg fik nogle bivirkninger, som ik var så behagelige. Jeg havde krampetrækninger i kroppen, og jeg kunne ikke kontrollere det. producenten sagde at sådan skulle jeg ikke ha det, så jeg stoppede med det lige før jul. jeg fik 225 mg og i starten gik det godt. men så fik jeg de der kramper og jeg gik ned på 150 og så holdt virkningen op. ogs selvom jeg gik op på 225 igen. min mor har ogs prøvet at stoppe mig med fiskeolie, men det gider jeg ikke. de smager ik godt.
    jeg kan var ogs en del træt og svedte rigtig meget da jeg startede på efexor. ellers kan jeg ik rigtig huske hvordan det var at ta dem. men hader ogs at ta piller, vil helt klart helst være fri.

Lignende emner

1. Medicin og bivirkninger
    By angel in forum Behandling af OCD
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 7. May 2012, 00:15
  2. bivirkninger ved medicin
    By sbt in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 9
    Nyeste indlæg: 23. January 2008, 16:02
  3. citaham bivirkninger
    By soft in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1