Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: Hvad handler det om ?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Hvad handler det om ?

Hej med jer...

Jeg er en 33 årig kvinde, der har en depression med mellemrum.
    Det er gået op for mig, at jeg gør nogle underlige ting.

fek.s når jeg er ude og køre bus, eller er passager i en bil, så tæller jeg dæk på biler der kører forbi, eller biler der holder stille - 4 -8 - 12 - 16 o.s.v ... altså 4 tabellen, samtidigt så vrikker jeg med mine tær, hver gang jeg har tilføjet 4 til de øvrige... For lige som at markerer, at der blev lagt 4 til ...
    Jeg tæller også vejstriber, 1 af gangen - men kun hvis jeg ikke kan tælle biler.
    Jeg tæller meget i min dagligdag - når jeg handler ind kan jeg finde på at tælle hvor mange dåser flåede tomater der står på hylden - eller andre vare...
    Det sker dog ikke SÅ ofte som det at tælle bildæk....
    Det er ikke fordi jeg er bange for der skal SKE noget, jeg er bare bange for IKKE at få det gjort... hmm, det lyder underligt...!
    Jeg har altid gjort det, eller ihvertfald så længe jeg kan huske - og det er begyndt at gå mig på - jeg synes jeg er underlig.... Ind imellem bliver jeg sur over at jeg gør det, og skælder mig selv ud i mit indre - fordi det frustrer de ting, jeg ellers forsøger at tænke på..... :(

KAN det være OCD? .....
    Er det normalt at gøre som jeg gør?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

... Jeg glemte at tilføje, at jeg altid tæller når noget går forbi mig, eller hvis jeg går fordi det....
    Hvor mange sko går forbi mig, hvor mange vinduer, og selvfølgelig min favorit.... Bildæk....
    Det sværetse er hvis jeg kører i tog, og et andet tog suser forbi, jeg kan slet ikke nå at tælle vogne, det går alt for stærkt..... Så der plejer jeg at give op, og begynder at tælle mennesker eller sko...

Jeg er virkelig underlig ....

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Mat
    Hvis det er ocd du lider af, hvilket jeg tror det er så er du ikke underlig. Så er du bare som andre med ocd. Hvis det, at du tæller er det eneste problem, vil jeg betegne det som mild grad af ocd. Du skriver det er begyndt at gå dig på, så er det tiden at begynde at få gjort noget ved det, for ocd er ikke til at spøge med, hvis det for alvor tager fat. Jeg håber det bedste for dig. :roll:
    VH LS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej LLS

Tak for dit svar.
    Jeg har i dag siddet og set et program om ODC, på nettv.... Og jeg har det ikke som om, det vil ske frygtelige ting hvis jeg ikke tæller - det tror jeg ihvertfald ikke. Men det der er generende for mig, er at jeg ender i en trance agtig tilstand, og når jeg vågner op, har jeg helt glemt hvor jeg skal hen og hvorfor. Nogle gange er jeg kørt for langt med bussen, eller er gået for langt, fordi jeg er helt væk.
    Jeg har besluttet at gå til lægen, og få en snak .. Så må jeg se hvad hun siger....

kærlige tanker
    Mat

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Mat
    Okay, dit problem er større end jeg lige troede. Når du opsøger din læge er det vigtigt at du fortæller om alle dine symptomer, fordi de fortæller noget om dig og dine problemer. Jeg tillader at stille dig et spørgsmål. Har du problemer i dit liv som gør at du ønsker dig væk fra dem? Din trance tilstand kan være en form for flugt, hvis det er det, skal du for din egen skyld skynde dig at få hjælp. Jeg taler af erfaring. Du kan træne det op, ved at begynde at læse noget for dig selv og bagefter genfortælle det.
    Jeg vil også sige til dig at det kan være svært at give de præcise svar her da jeg ikke har mulighed for at spørge ind til andre ting.
    VH LLS

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Kære LLS ...

For at svare på dit spørgsmål, om der er ting jeg ønsker mig væk fra i mit liv..
    Ja, det er der, der er ting jeg har så dårlig samvittighed over, at jeg ville ønske jeg kunne flå det ud af min mave. De ting handler om det svigt jeg har udsat min datter for, eller den gang jeg stjal nogle penge fra min familie.
    Det er godt nok hendholdsvis over 10 og 20 år siden de her ting er sket, men de sidder i mig, og jeg kan ikke lide mig selv.
    Jeg har været i behandling for desprssion før, men har aldrig talt om min trang til at tælle .... Syntes det var for mærkeligt, til at tale om.

Hvis der er noget du gerne vil spørge mig om, skal du være velkommen her, eller på
    e-mail: farmeren@paradis.dk

Jeg vil, for min egen skykd, svare så ærligt som jeg overhovedet kan..

Kærligst
    Mat

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Re: Hvad handler det om ?

Citer Oprindeligt indsendt af Mat
    Hej med jer...

Jeg er en 33 årig kvinde, der har en depression med mellemrum.
    Det er gået op for mig, at jeg gør nogle underlige ting.

fek.s når jeg er ude og køre bus, eller er passager i en bil, så tæller jeg dæk på biler der kører forbi, eller biler der holder stille - 4 -8 - 12 - 16 o.s.v ... altså 4 tabellen, samtidigt så vrikker jeg med mine tær, hver gang jeg har tilføjet 4 til de øvrige... For lige som at markerer, at der blev lagt 4 til ...
    Jeg tæller også vejstriber, 1 af gangen - men kun hvis jeg ikke kan tælle biler.
    Jeg tæller meget i min dagligdag - når jeg handler ind kan jeg finde på at tælle hvor mange dåser flåede tomater der står på hylden - eller andre vare...
    Det sker dog ikke SÅ ofte som det at tælle bildæk....
    Det er ikke fordi jeg er bange for der skal SKE noget, jeg er bare bange for IKKE at få det gjort... hmm, det lyder underligt...!
    Jeg har altid gjort det, eller ihvertfald så længe jeg kan huske - og det er begyndt at gå mig på - jeg synes jeg er underlig.... Ind imellem bliver jeg sur over at jeg gør det, og skælder mig selv ud i mit indre - fordi det frustrer de ting, jeg ellers forsøger at tænke på..... :(

KAN det være OCD? .....
    Er det normalt at gøre som jeg gør?
    Hej Mat.

Dit tælleri lyder til at være meget belastende for dig. Det lyder som om, det er ved at have taget overhånd :!:
    Jeg er jo ikke læge eller noget, men beskrivelsen af det du gør, tyder på, at du har OCD i en eller anden grad. Jeg vil råde dig til, som du jo også har besluttet dig for, at søge læge. Spørg lægen om hun ved, hvad OCD er, hvis hun ikke gør det, skal hun efter min mening henvise dig til en psykiater. Det er langt fra alle de praktiserende læger, der kender til OCD.
    Til sidst vil jeg sige, at det ikke er altid, man er klar over, hvilke tanker der ligger bag tvangshandlingen. Det kan være svært at få fat i tankerne, hvis man har udført tvangshandlingerne igennem mange år. Man vænner sig til det og tænker, sådan skal jeg bare gøre. Du bliver sikkert utryg, hvis du ikke gør det :?: Din tvangshandling startede sikkert på grund af en tanke. Du har nok haft en grund til det på et tidspunkt. Det er heller ikke altid, man frygter, der sker noget, man kan godt bare have en følelse af, at det skal man altså gøre. OCD er en meget individuel sygdom.

Jeg synes, det er vigtigt, du søger hjælp. Du kan godt få det bedre.

Held og lykke med det. :)

Venlig hilsen
    Lisbeth
    -redaktør-

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Lisbeth..

Tak for dit svar - hvor er det rart at snakke om det.
    Jeg har lige siddet og tænkt på, om jeg bliver utryg hvis jeg ikke tæller.
    Mit svar er lidt tvetydigt, fordi jeg kan ikke rigtig huske hvad der sker, men jeg ved ihvertfald, at jeg føler det det SKAL jeg bare gøre - Og jeg kan desværre heller ikke huske hvilke tanker der udløser min handling :(
    Det hele er så tåget når jeg forsøger at fremkalde det.

Og ja jeg synes det er belastende, fordi jeg jo netop ender i situationer hvor jeg står og glor dumt, midt i et supermarked, så blvier jeg ked af det, og får tårre i øjnene, og det finder jeg ligeså pinligt, som at stå og tælle dåse tomater....

Jeg har mere mod nu, på at snakke med min læge om det, end før - fordi jeg er så heldig at jeg ikke er alene om det.

Jeg har en tid med lægen på mandag, og jeg håber hun ved hvad OCD er, så jeg ikke skal føle mig dum igen..

Kærligst
    Mat

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Mat
    Hej Lisbeth..

Tak for dit svar - hvor er det rart at snakke om det.
    Jeg har lige siddet og tænkt på, om jeg bliver utryg hvis jeg ikke tæller.
    Mit svar er lidt tvetydigt, fordi jeg kan ikke rigtig huske hvad der sker, men jeg ved ihvertfald, at jeg føler det det SKAL jeg bare gøre - Og jeg kan desværre heller ikke huske hvilke tanker der udløser min handling :(
    Det hele er så tåget når jeg forsøger at fremkalde det.

Og ja jeg synes det er belastende, fordi jeg jo netop ender i situationer hvor jeg står og glor dumt, midt i et supermarked, så blvier jeg ked af det, og får tårre i øjnene, og det finder jeg ligeså pinligt, som at stå og tælle dåse tomater....

Jeg har mere mod nu, på at snakke med min læge om det, end før - fordi jeg er så heldig at jeg ikke er alene om det.

Jeg har en tid med lægen på mandag, og jeg håber hun ved hvad OCD er, så jeg ikke skal føle mig dum igen..

Kærligst
    Mat
    Hej Mat.

Ja, første gang man får sat ord på det, der rumsterer i en, føles det meget kraftigt. Man kan nærmest føle det som en hel forløsning, især hvis man oplever, at man bliver forstået.

Jeg er glad for at høre, du allerede skal til læge på mandag. Du må endelig skrive tilbage, hvordan det gik.

KH Lisbeth :wink:
    -redaktør-

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej...
    Jeg er en pige på (kun) 15 år, der lige er blevet diagnoseret til at være psykotisk af en art ( min psykiater ville ikke sætte navn på lidelsen). Min psykiater kaldte det "EARLY PSYCHOSIS". - det har jeg så slået op på nettet, mere eller mindre uheldigtvis. :roll:.
    På en af siderne(der var et forum af en art, for psykiatere) stod der, at denne form for diagnose oftes var en af to følgende psykiske sygdomme, enten skitzofreni eller OCD.
    Ifølge hvad jeg har fundet ud af, virker det mest som om jeg har symptomerne på OCD, men jeg lider ikke af tvangstanker på denne måde som jeg kan høre Mat her gør.
    Mine tanker går mere ud på, at jeg er delt op i to, eller der er en inde i mit hoved, som kommentere mine tanker :?. Der ud over er jeg temmeligt bange for at gå på gaden og er meget usocial.
    min psykiatersiger dog også, at jeg skulle have noget der påvirkede min serotonin optagelse.... så.
    Men jeg synes IKKE dette her lyder som OCD, men ja.... tænkte at i herinde måske vidste mere om det.
    Min opfattelse af OCD/tvangstanker og lign. var noget med at tæller ALT, eller at være bange for bakterier, så jeg er lidt forvirret, da jeg ikke har nogle af de her symptomer i udbredt grad(har det med at ligge ting i rækker eller lign., men lagt fra noget jeg SKAl gøre).

Håber i kan hjælpe mig bare lidt på vej... Emilie.

P.S. er "Ablefy" et af de slags medicin, man også bruger mod OCD?

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

Hej Emilie
    Jeg ved ikke om din læge har ret eller ej. Hvis du er i tvivl kan du evt. kontakte en anden. Du er velkommen til at kontakte OCD-foreningen, der kan hjælpe dig med at finde en.

Indeholdet af tvangstanker kan være mangfoldige og ikke kun som de beskrives her på hjemmesiden. Man kan derfor ikke bestemme ud fra indholdet af tankerne om man har OCD, f.eks. præger mediebilledet en del om det er AIDS, salmolla eller pædofili etc. etc.. Der er selvfølgelig nogle former eller temaer, der mere gennemgående end andre og det er typisk dem du ser beskrevet i litteraturen og her på siden

Grundforskellen mellem OCD og psykose er at tankerne er jeg-fremmmed hos en OCD-ramt, hvilket de ikke er hos en psykotisk. Dvs. at en OCD-ramt oplever tankerne som værende ikke en del af sit normale tankeunivers, men det er tanker, der 'bryder ind' og forstyrre. Man siger også at hos den OCD-ramte er fornuften intakt.

Det medicin du spørger om er vist 'Abilify' (Aripiprazol). Det er et atypisk antipsykotikum, kaldes også de nye antipsykotisk præparater. Det gode ved dem er at de har færre bivirkninger end de gamle.
    Antipsykotisk medicin anvendes også i OCD-behandling og andre angslidelser mv. som angstdæmpende, men der gives det som lav dosis.

Jeg håber det var et svar ellers må du skrive igen.

mvh. mads

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •