Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: Lider min mor af OCD?

Registreringsdato
    Dec 2007

Standard Lider min mor af OCD?

Hejsa.

Igennem hele min barndom har min mor været fuldstændig besat af bakterier, men dengang kendte jeg naturligvis ikke til OCD. Nu hvor jeg er blevet det ældre er jeg begyndt at tænke over om der måske af noget galt med hende....

1. Hun har fornylig fortalt mig at hver gang hun har givet en hånden, tænker hun KUN på at hun skal have vasket sine hænder, for hvor har den andens hånd mon været sidst.

2. En anden ting som jeg ikke tolker som "normalt" er når vi er til koncerter, hos venner eller lign. drikker hun ikke, så hun ikke skal tisse, fordi hun ikke vil bruge andres toilet, da hun mener det er uhygiejnisk.

3. En tjedje ting er når vi er på ferie går hun rundt med desinfiserende væske i sin taske for så at bruge det på sine hænder hver gang hun har rørt noget.

4. Hvis hun skal gå ned ad en trappe kunne hun aldrig få sig selv til at røre gelænderet uden at have handsker på.

Jeg kunne komme med mange flere ting, men dette er lige dem jeg kunne komme på nu.

Det skal måske også nævnes at hun har selvmordstanker og aller helst vil isolere sig fra hele verden.
    Hun lider samtidig af en depression som hun er i behandling for, så jeg ved ikke hvilke symtomer der stammer fra hvad.

Håber I kan hjælpe mig med at finde ud af om jeg skal råde hende til at søge hjælp. Jeg vil hende jo kun det bedste.

De kærligste julehilsner
    Kalel.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: Lider min mor af OCD?

Hej Kalel.

De ting ,du skriver om din mor, er nogle ret typiske tvangstanker og tvangshandlinger, så jeg synes, det lyder som om, hun godt kan være ved at lide af OCD.
    Er hun i psykologisk behandling for sin depression? Hvis hun har fortalt sin behandler eller læge om de ting, du har skrevet her i forummet, og vedkommende ikke har nævnt OCD, vil jeg mene, hun bør søge hjælp et andet sted også. Om ikke andet så for at finde ud af, om hun har OCD.

Det kan være meget svært at vide, hvad der kom først. Hvis hun har haft disse tanker i mange år, kan det godt tyde på, hun har haft OCD først. OCD kan godt føre til depression som en sekundær lidelse.

Jeg synes, du skal opfordre din mor til at søge yderligere hjælp. Jeg er blot en OCD-ramt, så jeg har ikke kompetence til at stille diagnoser. Jeg har kun mine personlige erfaringer i rygsækken...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Lignende emner

1. Lider jeg af OCD?
    By xanjax in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 17. July 2010, 11:42
  2. Hvordan finder man ud af om ens barn lider af OCD
    By Latoya123 in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 24. October 2008, 14:10
  3. min mor lider af OCD
    By havenoname in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte