-
13. November 2007, 21:30
Lyde fra vejrtrækning
Hej
Jeg er helt ny i dette forum, og vil gerne høre jeres mening om det er en form for OCD jeg måtte have, og meget gerne hvordan jeg evt. kan hjælpes.
Jeg irriteres meget let af lyden fra andres åndedræt fra næse eller mund. Det kan gøre helt ondt i maven på mig nogle gange, og jeg forsøger at undgå situationer med folk der har særlig tendens til at irritere mig.
Problemet er særligt udtalt når jeg bliver træt, og jeg kan f.eks. ikke sove sammen med min kæreste uden at bruge ørepropper, og så hjælper det alligevel ikke altid, fordi jeg bare ligger og lytter efter om jeg nu alligevel skulle høre nogle lyde.
Jeg kan godt selv se hvor åndssvagt det er, men jeg kan ikke se mig ud af problemet, og jeg kan ikke "bare" overhøre lydene.
Jeg har haft det sådan i adskillige år, og det bliver bare værre og værre
Er jeg havnet i rette forum, og kan jeg hjælpes
-
20. November 2007, 14:59
Sv: Lyde fra vejrtrækning
Kære Lasse
Jeg vil anbefale, at du i første omgang kontakter din egen læge.
Overfølsomhed overfor lyde kan også være stressudløst.
Held og lykke
-
20. November 2007, 17:45
Hej MorLena
Tak for dit svar.
Jeg har tidligere talt med min læge om det, og hun konsulterede et par af hendes kolleger, men deres udmelding var at jeg bare kunne få nogle lykkepiller, og i øvrigt ikke var berettiget til nogen form for økonomisk støtte med henblik på psykolog konsultation.
Jeg ville være ked af at gå på lykkepiller uden nogen nærmere diagnose.
Lasse
-
20. November 2007, 19:45
Kære Lasse
Det kan din læge ikke være bekendt, det er jo uvidenhed omkring eks. OCD. Det er så nemt for egen læge at udskrive lykkepiller. Det hele handler jo om kemi i hjernen.
Min umiddelbare anbefaling må være, at du opsøger en psykolog med OCD-erfaring (hvor i landet bor du, kontakt evt. OCD-foreningen for psykolog anbefalinger). En psykolog vil hurtigt kunne pejle sig ind på hvad problematikken er, både ved hjælp af samtale og eventuelle tests.
Jeg nævnte det med stress, fordi jeg ved at f.eks. stress kan give sig udslag i lydoverfølsomhed, men der kan som sagt være andre faktorer.
Du skal søge professionel hjælp, da det åbenbart fylder for meget i dit liv.
Held og Lykke
-
20. November 2007, 22:38
jeg ville også umiddelbart tro at det er stress relateret - når man bliver så lydfølsom. Det lyder ikke som ocd. Men jeg er ikke den rette til at sige hvad det er. Men jeg bliver nødt til at spørge dig: Har du nogle fysiske smerter?
Jeg synes du skal skifte læge - for med sådan en kemi med sin læge - er det heller ikke en der er værd at beholde på længere sigt.
Venlig hilsen
Deanne
-
27. November 2007, 20:31
Hej igen
Jeg vil meget gerne prøve at opsøge en psykolog med OCD-erfaring. Bor på midtsjælland, men kører gerne for at få den rette behandling.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogle henvisninger til specifikke psykologer på foreningens hjemmeside.
Hvem i forennigen kan jeg kontakte?
Tak for den venlige vejledning.
Mvh. Lasse
-
27. November 2007, 23:42
ring til foreningens tlf: 7020-3091 - de har lister med psykoer
-
28. November 2007, 15:57
Hej Lasse
Du skriver ikke rigtigt noget om hvordan du har det
med lyden af din egen vejrtrækning - den må da være
noget højere at høre/føle end f.x. din kærestes!!!
Skal det forstås, at du ikke har de store problemer med, at lytte til vejrtrækningen af andre når du er frisk (og ikke træt)!!!
En måde du kan behandle dig selv med (hvis du har mod på det), for at reducere din "frustration" for andres vejrtrækningsøvelser er, at optage f.x. 5-10 minutter (f.x. på en lille mp3 afspiller) hvor din kæreste ligger og "larmer og støjer" med sin vejrtrækning.
Lyt f.x. 5 gange dagligt af 10-15 minutter til "lydene" - stå det igennem selv om det ikke er behageligt - vær hård. Vænd dig til lyden - accepter lyden - prøv at lade være med at tage stilling til lyden - lad være at døm den - den er der bare og må gerne være der (den er ikke farlig). Stille og roligt vil du opleve en afsensibilitering og en accept af disse lyde.
Du kan jo selv vælge intervallerne (antal minutter om dagen pr. gang). Og skulle du kyle højtalerne af h...... til en gang eller to - så lad være med at tro det ikke kan lade sig gøre. Bare arbejd stille og roligt videre lidt senere på dagen. Det tager tid - for du har opbygget mange frustrationer (indre modstand) op imod disse ganske normale yde.
Husk at sætte mp3 afspilleren på repeat så den bare kværner løs.
God fornøjelse hvis du vælger at forsøge. Men husk ROM blev ikke bygget på en dag.
Vh. UCL /Uffe C. Lund
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke indsende vedhæftninger
- Du kan ikke rette dine indlæg
-
Forum regler