-
9. November 2007, 17:17
Har jeg OCD?
Hej,
Jeg skriver for at få forskellige meninger omkring mit problem.
Jeg har haft en kæreste gennem snart 3 år, før ham havde jeg en anden kæreste i halvandet år, før ham en anden kæreste gennem 13 måneder. Når jeg når et vist punkt i forholdet omkring et halvt år inde, begynder jeg at synes hans spyt er det klammeste der kan røre min krop. Jeg tørrer altid kys af, for jeg vil ikke have at lugtende spyt sidder fast på min hud og spyttet bliver tørt. Jeg ved godt jeg ikke bliver syg, og at der ikke sker noget ved det, men jeg frastødes bare af spyt, og det er synd for både min kæreste og mig selv, da han har svært ved at udtrykke hans følelser over for mig, og jeg selv vil ikke have han skal tro at jeg frastødes af ham.
Jeg har en del mærkelige vaner også. Noget med at jeg skal sidde og lave små boble-lyde med mine læber, så luften bliver fordelt ligeligt over det hele på mine læber. Det er kun en ganske lille mængde luft, som kan gemme sig bag en tand, som jeg "bobler" ud. Det tager ikke særlig meget af min hverdag - det er nærmest bare en dårlig vane, hvis jeg keder mig eller ser fjernsyn.
En anden ting jeg dog gør hele tiden, er at sidde og klø mig selv i hovedbunden, selvom det slet ikke klør. Det har ført til få og ganske små "sår" i min hovedbund... jeg tror man vil kalde det irriteret hovedbund. Når jeg så har kløet i min hovedbund har jeg det med at mine negle skal være helt rene bagefter. Der må ikke sidde spor af hud under mine negle - og ISÆR ikke andres (som fx hvis jeg skal klø min kæreste på ryggen). Jeg nægter konsekvent at klø min kæreste, for der må ikke komme noget op under mine negle. Igen ved jeg godt der ikke sker noget ved det, men det er træls at skulle begrænses af, at jeg ikke må få noget op under neglene. Det klammeste ville være at røre ved en andens bums med neglen, men mine fingerflader tænker jeg, at dem kan jeg bare vaske. Det gør faktisk en smule ondt at skulle rense negle med mine egne negle hele tiden, og min hovedbund er også ret øm.
Mit spørgsmål er altså:
Er det bare dårlige vaner, eller har jeg en mild grad af OCD? Spyttet gælder for det meste kun min kæreste. Jeg kan fx godt klare det, hvis en veninde kysser mig, eller min mor, men bare ikke min kæreste.
Mvh. Signe.
-
9. November 2007, 18:55
Sv: Har jeg OCD?
Hej Signe.
Uden jeg kan sige det med sikkerhed, da jeg blot er "en i mængden", vil jeg mene, at det er en mild form for OCD. Det farlige ved ikke at modtage behandling for det er, at det kan blive forværret. Som jeg hører det, føler du dig også lidt generet af det, derfor tror jeg, det er mild OCD.
Med venlig hilsen
Lisbeth
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
-
9. November 2007, 22:52
Hejsa!
Jeg er eig med Lisbeth i at det godt kunne være OCD i en mild grad. Har du prøvet at tænke over hvad det egentlig ville gøre ved dig hvis du var tvunget til at gøre de ting du nævner eller fx når du får et kys af din kæreste? For en OCD-ramt vil det ofte være forbundet med en meget stor angst efter episoden hvor tankerne konstant kredsr om det der er sket og om det får nogle konsekvenser. Det er en angst der blokerer for andre tanker og for at man kan koncentrere sig om vigtige ting.
For mig har det været en stor hjælp at prøve at systematisere og gøre rede for de tvangstanker og hadlinger jeg har for bedre at kunne danne mig et overblik. Måske kunne du skrive det ned til dig selv og så spørge din læge til råds? Det har jeg gjort nogle gange og det har hjulpet en del, men det kommer selvfølgelig an på forholdet til ens læge.
MVH N.J.
-
10. November 2007, 00:58
Hej Signe!
Ja, - uden at være psykolog, - vil jeg sige du har OCD. Jeg vil råde dig til at søge hjælp, - for som Lisbeth så rigtig siger "uden hjælp kan det forværres". Kommer du ud i en krise eller en voldsom begivenhed i dit liv, - kan det udvikle sig i den gale retning. Så tal med din læge om at blive henvist til enten angtsklinikken på Rigshospitalet eller Stolpegård. Bare nogle forslag. Har ikke lagt mærke til hvor i landet du bor. Ønsker dig HELD OG LYKKE fremover, - og mod til at søge hjælp! LilleMy
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke indsende vedhæftninger
- Du kan ikke rette dine indlæg
-
Forum regler