Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Hvordan bader I? Hjælp

Registreringsdato
    Oct 2007

Standard Hvordan bader I? Hjælp

Hej.

Det lyder lidt mærkeligt, men jeg har OCD og har problemer med at bade. Det tager for lang tid fordi jeg er kommet ind i en masse ritualer som jeg skal igennem hver gang.

For ligesom at komme videre tror jeg det vil hjælpe hvis jeg fik at vide hvordan I bader.

Det er især afføring jeg ikke har det godt med og derfor tager det lang tid at vaske mig bagi (:

Jeg håber ikke i vil holde jer tilbage med at skrive hvordan I bader. Helst en meget klar beskrivelse og nærmest sådan en step by step.

Takker mange mange gange på forhånd.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Hvordan bader I? Hjælp

Hej med dig.

Synes det er lidt synd, at ingen har skrevet, men det er godt nok også en intim ting du spørger om ;-)
    Men et enkelt svar skal du dog have

Jeg er meget umage med at vaske mig i mine nedre regioner, også når jeg har været på toilettet.
    Det er ikke ritualer som sådan, men jeg føler mig meget beskidt, hvis jeg kun bruger papir efter toiletbesøg.
    Jeg vil helst i bad, også selvom jeg kun har tisset, men når jeg er uden for huset har jeg altid vådservietter med. De kan lige tage lidt mere end papir kan
    Men jeg føler også, at jeg lugter af tis og afføring, hvis jeg kun bruger papir og ikke kommer i bad.

Så det tager lang tid bare at gå ud og tisse...
    Håber det hjalp lidt, selvom jeg ikke har gået så meget i detaljer

Hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Apr 2007

Hejsa, ja jeg har ikke skrevet siden april måned, hvor jeg var usikker på om jeg havde OCD. Men nu har jeg da fået det konstateret

Jeg har det næsten omvendt med badning. Jeg kommer bare alt for lidt i bad og har det egentlig ret skidt med det. - Men tit får jeg brugt dagen på alt muligt andet ligegyldige ting, jeg bare bliver NØD til at gøre først. Så sidst på dagen har jeg bare ikke nået en pind... og slet ikke at gå i bad. Først når jeg virkelig føler mig pinligt berørt over mit fedtede hår og føler mig tilpas ulækker kan jeg beslutte mig til at få det overstået. Jeg hader virkelig mig selv for at være så ulækker og forbander mine tvangshandlinger langt væk.

Så et bad er for mig at skulle bryde mine mønstre. Gudskelov tager det så ikke lang tid, da jeg har 2 slags badninger at vælge imellem. Den lange og korte. Den korte er bare hårvask med balsam og vask af kroppen fra toppen og ned.
    Den lange er mere kompliceret og den vælger jeg kun hvis jeg har tid. Men så er det efter systemet at jeg skal begynde med toppen først. Altså håret. Derefter vaske ansigt, ører, hals osv. og så slutte med fødderne. Og så skal jeg bruge samtlige baderemedier, sæber, cremer, skrubbebørster osv. Efter badet skal jeg så anvende alt til kroppen der står på hylderne, begyndende fra toppen og til venstre. (altså i forhold til placeringen af brusenichen) - Et noget kompliceret system der er svært at beskrive. Men bare jeg ikke springer en ting over i rækkefølgen.

Så er jeg osse total ren og nypudset indtil næste gang jeg får taget mig sammen til at komme i bad...

Registreringsdato
    Oct 2007

Citer Oprindeligt indsendt af Sofie Se indlæg
    Hej med dig.

Synes det er lidt synd, at ingen har skrevet, men det er godt nok også en intim ting du spørger om ;-)
    Men et enkelt svar skal du dog have

Jeg er meget umage med at vaske mig i mine nedre regioner, også når jeg har været på toilettet.
    Det er ikke ritualer som sådan, men jeg føler mig meget beskidt, hvis jeg kun bruger papir efter toiletbesøg.
    Jeg vil helst i bad, også selvom jeg kun har tisset, men når jeg er uden for huset har jeg altid vådservietter med. De kan lige tage lidt mere end papir kan
    Men jeg føler også, at jeg lugter af tis og afføring, hvis jeg kun bruger papir og ikke kommer i bad.

Så det tager lang tid bare at gå ud og tisse...
    Håber det hjalp lidt, selvom jeg ikke har gået så meget i detaljer

Hilsen Sofie.
    Hej Sofie.

Jeg kan godt følge din tankegang med at man føler sig beskidt efter toiletbesøg - jeg synes bare ikke man er ren hvis man kun bruger papir (og det er man altså heller ikke !) - gid jeg ikke mente det for så var jeg ikke nød til at bruge den ekstra tid på de ting jeg gør. Men tror jeg skal arbejde med det og så kommer det nok lige så stille. Men kan ikke forstå at du synes du er beskidt bare efter du har tisset - det mener jeg ikke er så galt. Kan huske det hjalp mig engang at læse at tis det er 100 % bakteriefrit, og så tænkte jeg på det og så hjalp det faktisk :) Prøv at tænk på det - måske vil det hjælpe. Men noget du helt sikkert skal gøre er at bare gøre det du egentlig er bange for - starte med en lillebitte ting og så og så ros dig selv. Det hjalp ved mig. Jeg havde det meget værere for bare et år siden til faktisk almost at værerask. Bortset fra problemet med afføring - det er det største problem.

Registreringsdato
    Oct 2007

Citer Oprindeligt indsendt af VOF Se indlæg
    Hejsa, ja jeg har ikke skrevet siden april måned, hvor jeg var usikker på om jeg havde OCD. Men nu har jeg da fået det konstateret

Jeg har det næsten omvendt med badning. Jeg kommer bare alt for lidt i bad og har det egentlig ret skidt med det. - Men tit får jeg brugt dagen på alt muligt andet ligegyldige ting, jeg bare bliver NØD til at gøre først. Så sidst på dagen har jeg bare ikke nået en pind... og slet ikke at gå i bad. Først når jeg virkelig føler mig pinligt berørt over mit fedtede hår og føler mig tilpas ulækker kan jeg beslutte mig til at få det overstået. Jeg hader virkelig mig selv for at være så ulækker og forbander mine tvangshandlinger langt væk.

Så et bad er for mig at skulle bryde mine mønstre. Gudskelov tager det så ikke lang tid, da jeg har 2 slags badninger at vælge imellem. Den lange og korte. Den korte er bare hårvask med balsam og vask af kroppen fra toppen og ned.
    Den lange er mere kompliceret og den vælger jeg kun hvis jeg har tid. Men så er det efter systemet at jeg skal begynde med toppen først. Altså håret. Derefter vaske ansigt, ører, hals osv. og så slutte med fødderne. Og så skal jeg bruge samtlige baderemedier, sæber, cremer, skrubbebørster osv. Efter badet skal jeg så anvende alt til kroppen der står på hylderne, begyndende fra toppen og til venstre. (altså i forhold til placeringen af brusenichen) - Et noget kompliceret system der er svært at beskrive. Men bare jeg ikke springer en ting over i rækkefølgen.

Så er jeg osse total ren og nypudset indtil næste gang jeg får taget mig sammen til at komme i bad...
    Hej VOF

Jeg må indrømme at jeg har haft det på samme måde som dig. Ingen bad pga andre ting og det var ikke ting jeg havde lyst til. Det var ritualer som en som ikke var mig der bestemte.

For ikke længere siden end et år da var mit ocd-forløb noget sit klimaks og det var helvede til tider, men nu efter at have gået til psykolog et jeg tæt på rask. Jeg er nemlig holdt med at gå til psykolog og jeg kan godt klare resten selv :)

Nå men tilbage til dit og mit tidligere problem. Jeg gik heller ikke i bad førhen - jeg udskød det og spiste ikke specielt meget mad og jeg kunne klare mig uden at gøre på toilet og have afføring i op til 5 dage. For så kunne jeg slippe for at gå i bad, hvilket jeg absolut skulle efter hver gang jeg havde haft afføring.

Nu gør jeg det cirka hver anden dag og alt i alt tager det 15-20 min på toilettet, fordi jeg bruger engangsvaskeklude og sådan og så badet i cirka 25-30 min.

Men for lige at hjælpe dig lidt så ligesom jeg skrev til Sofie så gør det du normalt ikke vil gøre. Gå imod dine ritualer. Ved godt at det er træls at høre: "du skal da bare lade være med at gøre det" som folk siger - det har selv drevet mig selv til vanvid for jeg VED hvor SVÆRT det er. Det er næsten umuligt. Men tag de MINDSTE ting som man normalt ikke ville gøre. Tænk hele tiden om det er nødvendigt og om det ikke ville være dejligt at slippe fri fra denne ting som du laver i nogle bestemte situationer. Prøv at gå imod dem, ros dig selv, og hvis du bare har taget lidt fra ocd'en og den enkelteting så skal du blive ved med det. Du kan hurtigt vende hjernen til hvad der er rigtigt og forkert hvis det bare gør det samme igen og igen uden at tænke over det. Så i de situationer hvor ocd'en kommer ind - VEND DET. Og det gør du hver gang endtil du ikke tænker over det mere og tro mig det bliver lettere og lettere at lade vær for hver eneste gang - har selv prøvet det. Bliv ved og bliv ved, selvom det virker sådan forbandet svært. Start med de mindste ting.

Håber du kan bruge det til noget og selvfølgelig også de andre som sidder herinde og er uheldigt ramt af denne sygdom.

Mange gange held og lykke til allesammen - I skal nok komme igen og vinde over den

Lignende emner

1. Hjælp, hvordan griber jeg det an? OCD???
    By Plys in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 14. February 2009, 20:01

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •