Viser resultater 1 til 9 af 9

Emne: Angst for at gøre mig selv fortræd

Registreringsdato
    Sep 2007

Standard Angst for svigt og for at gøre mig selv fortræd?! Er der andre der kender til det???

Jeg har i mange år (så længe jeg kan huske tilbage), haft angst, tvangstanker og tvangshandlinger.

Jeg har nogle af de mere typiske symptomer på OCD, men de tanker der fylder mest i min hverdag, er jeg i tvivl, om har noget med OCD at gøre, eller om det bare er mig der er tosset...?!?!?

Er der andre end mig der kender til dette.....??:
    (eller bare har hørt om nogen der har det sådan?)

De fleste skriver at de er bange for at gøre andre fortræd. Jeg har det lige omvendt. Jeg får ofte følelsen af at være bange for at gøre mig selv fortræd. Jeg er bange for knive, for tænk nu hvis jeg kunne finde på at skære i mig selv. jeg er bange for at gå for tæt på et gelænder eller en skrænt, for tænk nu hvis jeg kunne finde på at "falde"/hoppe ud over.

Derudover har jeg en enorm frygt for at blive svigtet. jeg er nødt til at tjekke min kæreste, veninder og familie i hoved og r.., fordi jeg føler at de svigter mig, og at der er ting de ikke fortæller mig. Jeg føler at jeg ikke duer til noget, og at de går bag min ryg. "min kæreste ser sikkert andre", og "min familie ses sikkert uden mig, fordi de ikke gider mig". Min fornuft ved godt at tingene ikke hænger sådan sammen, men jeg får alligevel denne enormt ovetagende følelse.
    "Hvis min kæreste en enkelt aften vil ses med vennerne, så er det nok fordi jeg ikke duer til noget og han ikke holder af mig". Disse tanker er nogle af dem der fylder mest - SVIGT...

Jeg lider også af en frygt for at blive "afsløret". Jeg har f.eks. altid min mobiltelefon på mig, uanset om jeg bare skal en tur i køkkendet, eller på toilettet. For tænk nu hvis der er nogen der kigger i den. Min fornuft ved godt at jeg ikke har noget at skjule, men... Min conputer skal også altid gemmes væk, når jeg ikke sidder ved den, for tænk nu hvis der er nogen, der tjekker hvilke internet sider jeg har været inde på, og tænk nu hvis jeg ved en fejl har været inde på noget "forkert".

Jeg har også en enorm angst for mørke, og at bliver overfaldet, og forfulgt. Jeg kan ikke gå alene i min kælder, eller på gaden om aftenen. Jeg kigger altid under min seng, og bag døre, inden jeg slukker lyset om aftenen. Og mine fødder må ikke stikke ud under dynen, for så er de i fare.

Jeg kunne blive ved med an skrive, men tror at I har fået et lille indblik i hvad det er jeg går og tænker på.

Er det OCD, eller er jeg bare angst eller???

(det skal lige siges at jeg også har nogle lidt mere typiske OCD symptomer, som at tjekke at jeg har slukket forskellige ting eller lukket min hoveddør. Og hvis jeg går rundt om f.eks. en lygtepæl, skal jeg helst gå samme vej tilbage, for ellers bliver den "usynlige elastik" bag mig viklet ind, og hvis jeg f.eks. går sammen med min kæreste, skal vi helst gå samme vej om f.eks. en parkeret bil, for ellers kan det betyde at vi "skilles" eller går fra hinanden (ulykke). Jeg kan ikke smide ting ud. Tænk nu hvis jeg fortryder eller for brug for det. Det kan være alt fra møbler til et lille stykke sløjfe. Og jeg kan slet ikke smide f.eks. et dårligt foto ud. Det betyder sikkert ulykke for den person der er på billedet, hvis jeg smider det ud.)

Jeg er meget ny i det her, og ved ikke særlig meget om det.

Håber I kan hjælpe mig.
    Sidst redigeret af Maja : 5. September 2007 kl. 13:49

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Angst for at gøre mig selv fortræd

Hej Maja.

Det er ikke dig, der er tosset. Kun hvis du ser alle med OCD som tossede, hvilket vi jo nok egentlig er

Men, det du skriver lyder som meget typisk OCD.
    Jeg har i mange år haft det på samme måde som dig, hvor jeg var sikker på, at min kæreste og familie ikke gad mig, hvis jeg ikke hele tiden var med.
    Frygten for at folk tjekker min mobil og pc, kender jeg også til. Men det var kun, da jeg var teenager, så det er gået over.
    Desuden tror jeg, at mange er bange for mørke. Jeg tjekker fx. altid bag bruseforhænget, når jeg kommer hjem, og igen inden jeg går i seng, selv om min dør har været låst. Jeg sidder heller aldrig med ryggen mod et vindue eller dør, for tænk hvis der kom en ind. Jeg kan også sagtens føle angst, når jeg går ude om aftenen, og der dukker nemt et skrækscenarie op i mine tanker, hvor jeg bliver voldtaget og torturet m.m.
    Dette tror jeg imidlertid er meget normalt, nok især for teenagere. Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men det er blevet mildere med mig, efter jeg er blevet ældre.

Men uanset hvad, så vil jeg anbefale dig at søge profesionel hjælp. Jeg er jo blot en almindelig OCD-ramt, som ikke kan og vil stille diagnoser
    Du kan i første omgang gå til din læge og fortælle ham din situation, så kan han sende dig videre i systemet.
    Du skal nok forberede dig på, at det bliver en lang og sej kamp, men husk, at du aldrig er alene.

Med venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Sep 2007

Hej Sofie

Tak for dit svar. Det er rart at høre at der er andre der går med samme tanker.

Jeg fik ikke lige skrevet hvor gammel jeg er... Jeg er 24 år, så teenager er jeg ikke helt mere

Med hensyn til at være bange for mørke, synes jeg ikke at det bare er en helt normal "lille" angst for mørke. Hvis jeg f.eks. skal ned i min kælder, går jeg altid med min mobiltelefon i hånden, hvor jeg allerede i forvejen, har indtastet et telefonnummer på min søster eller kæreste, så jeg hurtigt kan ringe op hvis der skulle ske noget. I den anden hånd har jeg mine nøgler, og går konstant med en tanke om hvordan jeg skal slå fra mig med nøglerne hvis der skulle komme nogen efter mig. Mit hjerte begynder virkeligat gallopere. Jeg føler det virkelig som et problem, og ikke som en almindelig lille frygt for mørke.

Du har ret, jeg burde nok gå til min læge, men jeg føler det virkelig som et stort spring, at skulle snakke om det.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Maja.

Jeg er ked af at høre, der er en mere med denne livsindskrænkende lidelse, for jeg tror også, du har OCD, men ligesom Sofie er jeg "bare" en OCD-ramt.

Da jeg et par år tilbage boede i ungdomsbolig og skulle ned i mit depotrum i kælderen om aftenen, havde jeg også altid min mobil med mig. Andre gange havde jeg min far i røret på vej derned. Jeg var også bange for mørke - bange for det, man ikke kunne se. Jeg er 24 år i dag.

Jeg synes også du skal konsultere din læge. Hvis det er for svært at tale om, kan du tage dit indlæg her fra debatten med. Det beskriver dit problem meget tydeligt. Desuden vil jeg fortælle dig, at det, du ikke mener er almindelige OCD symptomer, lyder som tvangstanker. Jeg kender til nogle af dem, så du er ikke alene. Nu skal du blot samle mod til at søge hjælp. Du kan få støtte her i forummet, men vi kan ikke gøre dig rask.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Sep 2007

Hej Lisbeth

Det er virkelig rart at der er så mange der er søde til at skrive til en herinde. Det får virkelig en til at føle at man ikke er alene.

Jeg synes det er rigtig svært, men har nu fået en tid hos min læge imorgen.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Maja.

Held og lykke med turen til lægen i morgen.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Held og lykke i morgen fra mig også
    Og som Lisbeth siger, så kan du altid hente støtte her inde.

Med venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Sep 2007

Hvor er I søde

Registreringsdato
    Jul 2007
    Lokation
    Danmark / Fyn
    Alder
    35

Hej Maja

Jeg er ked af at høre, at du lider som du gør.

Med det du skriver, ja det er OCD og generaliseret angst i en god blanding (følges altid som tæt ærtehalm).

Men - se alligevel det positive i situationen.

Du er nu klar over hvad du er "oppe" imod (OCD).
    Erkendelse er vigtigt.
    OCD er en psykisk lidelse.
    OCD kan behandles RIGTIGT effektivt.
    OCD kan elimineres med viden. Viden om OCD og forståelse og accept af hvad tanker egentlig er.

Tro mig, jeg har selv været der (i helvedes OCD gård).
    Der er en vej ud det lover jeg - helt ud.

Sørg for din læge henviser dig til en psykolog der virkelig har kendskab og uddannelse indenfor OCD og angst - ellers er jeg bange for, at det ikke vil hjælpe meget. Det er virkeligt vigtigt. Personligt kan jeg anbefale OCD og angst klinikken i Søborg - de er virkelig dygtige.

Jeg ønsker dig alt held og lykke. Skriv endelig tilbage.

Her tilsidst lige et par sande linjer til at "tænke" over:

- Du er IKKE dine tanker (tro mig det er sandt).
    - Tanker er bare tanker.
    - Du er ikke selv herre over hvad du tænker.
    - Tanker har aldrig givet dig noget stort.
    - Tanker har aldrig givet dig andet en flere tanker.
    - OCD er ikke tanken - men selve tolkningen af denne.
    - Tanken er kun handlingens tjener - OCD defineres
    hvis tanken er herre.

K.H. UCL / Uffe

Lignende emner

1. At pille i sig selv/i sår
    By FieTüchsen in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 14. May 2009, 21:29
  2. Tør man stole på sig selv, med OCD i bagagen?
    By Simone in forum At leve med OCD
    Svar: 8
    Nyeste indlæg: 25. October 2008, 10:58
  3. Hvor meget skal/må man gøre?
    By K1978 in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 20. October 2008, 17:59
  4. Håndvask -noget man selv kan gøre ved det??
    By Gry in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. September 2007, 21:49
  5. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
    By Mand til en med OCD in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 29. May 2006, 17:27

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg