Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Er det her OCD?

Registreringsdato
    Jul 2007

Standard Er det her OCD?

Hej, jeg er en dreng på 17! hvilket også er en alder hvor der helsk skal ske en del i ens liv, hvilket man også selv må gøre noget for!
    well, er næsten lige færdig med et både vellykket og misvellykket efterskolepåhold. - Ikke så langt inde i året, hvor jeg i øvrigt følte situationen uvandt, fordi jeg havde meldt mig til ikke at være på skolen og dermed måtte finde mine ejne steder at opholde mig i denne weekend, som bød på århus festuge! men det gik meget godt, for da vi som skulle hjem at sove hos min daværende værelseskammerat følte trang til at smutte videre i teksten gjorde vi så det. Om natten/morgenen blev der sadt horrorfilm på, havde det lidt mærkelig bagefter men det lettede. Godt og vel en halv måned efter, i en efterårsmåned hvor det var ved at blive mørkt skulle jeg inklusiv noget famillie til jylland og være et sted et par dage, en slags billig ferie! men ligepludselig i bilen kom jeg på en dyster og for mig meget stemningsbetonet melodi som havde sadt sig fast, ja havde nærmest en skizofren effect, og oven i det fik jeg så ubehagelige flashbacks fra en af disse skrækkelige film. Og der startede mine ocd symptomer! i tidsperioden imellem forår og sommer havde jeg det udemærket! lige ind til en dag hvor jeg sad over for en af mine veninder og snakkede, fik ligepludselig et billede af at jeg trykkede øjnene ud på henne. Har selv svært ved at sige det. men prøvede at slå det væk! dette med øjnene fortsatte dog ikke så lang tid, men blev derefter taget over af en ny ubehagelig tvangstanke omhandlende bizare legemsbeskadelser! og den dag idag er jeg stadig mere eller mindre plaget af det, er så blevet bedre til at skuppe det væk. Jeg har en tvangshandling. Og det er at jeg ofte tager mig selv de steder hvor min tvangstanke har fokus! Men ser dog stadig urealismen i at jeg vil gøre folk noget ondt da det ikke kun er mig som optræder upålideligt. Jeg håber virkelig at der er noget som kan give mig noget feedback, som måske har erfaring med lige denne type OCD hvis det er det.
    Tak for jeres tid :)

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Sv: Er det her OCD?

når man høre om ocd, hører man ofte om tælleritualer og andre mere synlige ting. En af de mere 'giftige' sider af OCD'en er de destruktive tanker man kan have, som at stikke sine nærmeste ihjel med knive og andre ubehagelige ting - det kan også komme til udtryk i mentale billeder. Ofte er den del af ocd'en den mest angsprovokerende del fordi den strider mod grundlæggende værdier og overbivisninger i os selv - det er forkerte og forbudte tanker, og derfor også meget vanskeligt at snakke om.

Jeg ved ikke om det er OCD eller andre former for tvangstanker du har. Jeg vil opfordrer dig til at kontakte en psykiater for at få det undersøgt det nærmere. OCD-foreningen kan hjælpe dig med at finde en psykiater i dit område, der har kendskab til bl.a. OCD/tvangstanker. Fordi du primært har tvangstanker og at de er så destruktive vil man nok typisk sætte dig i medicinsk behandling med en af de nyere antidepressiva, da de kan være vanskelige at behandle gennem psykoterapeutisk behandling som kognitiv terapi.
    At du ser indholdet som værende urealistiske, strider mod almen fornuft og forkerte, gør at det ikke er en sindssygdom du har.

Skriv igen hvis du har spørgsmål

Registreringsdato
    Jul 2007

tak for svaret! min læge gør hvad hun kan for at finde en eventuel psykiater!
    nu siger du at du ikke helt er klar over(en selvfølge) at "tvangstankerne" har noget med OCD at gøre? ved du om der også nemt kan indgå tvangstanker i asbergers? hvilke jeg ikke tror jeg har! da folk med asbergers er kendt for at have problemer med de mere følsomme og menneskelige/sociale aspekter ved mennesket. - grunden til at jeg spørger, er at jeg som lille fik konstateret/fejlkonstateret Autisme/asbergers i høj grad!

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Citer Oprindeligt indsendt af Den plagede teenager Se indlæg
    nu siger du at du ikke helt er klar over(en selvfølge) at "tvangstankerne" har noget med OCD at gøre? ved du om der også nemt kan indgå tvangstanker i asbergers?
    Professor Per Hover Thomsen, børne og unge psykiatri, har skrevet en artikel om det: Autismebladet (PDF)

Citer Oprindeligt indsendt af Den plagede teenager Se indlæg
    - grunden til at jeg spørger, er at jeg som lille fik konstateret/fejlkonstateret Autisme/asbergers i høj grad!
    det lyder som lidt af en nedtur at få sådan en diagnose når der ikke er hold i det

Registreringsdato
    Jul 2007
    Lokation
    Danmark / Fyn
    Alder
    35

Der er i princippet ikke en form for OCD der er mere "giftig" end den ene. Kendetegnene er, at folk
    er forpinte over OCD tankerne, impulserne og/eller følelserne. Folk har det slemt med hver deres symptomer. Du må ikke tro, at det du "slås" med er specielt slemt og uhelbredeligt - for det er det ikke. Tror på det.
    Hvad mener du i øvrigt med, at det ikke kun er dig der optræder upålideligt? Den forstår jeg ikke helt - måske du kan uddybe.
    Du lyder som om, at du er bange for, at du ikke vil blive ved med, at syntes, at de destruktive tanker er frastødende. Bare rolig, med det jeg læser dig skrive, så er du jo angst for tankerne og de frastøder dig, den sunde og sande fornuft mister du aldrig (OCD eller ej). OCD er kendetegnet ved bl.a. dysfunktionelle tanker (altså tanker, impulser m.v. som er direkte imod personens etiske holdninger). Sagen er jo den, at hvis tanken, impulserne m.v. var personen tiltalende så ville der jo ikke opstå nogen ubehag og angst. Så gad du ikke bekymre dig det mindste herom.
    Kort sagt, du er helt normal. Du er bare rendt ind i det der sker for mange mennesker som har tendens for at udvikle OCD i en eller anden grad (OCD er faktisk ret normalt - mere end folk går og tror) - og det er, at du er begyndt at blive bange/angst for nogle tanker som faktisk bare skal tolkes som tanker og impulser og ikke mere. De er ikke farlige - de er blot tanker. JA - MEN DE ER UBEHAGELIGE). Det stopper igen stille og roligt med tiden hvis du får de rigtige mentale værktøjer af en korrekt behandler (IKKE EN TILFÆLDIG PSYKOLOG).

Ganske kort fortalt. Så er nøglen til OCD at:

- Acceptere, at man ikke selv er herre over det man tænker. Sådan er det bare - kun de færreste personer er klar over dette.

- Accepter, alt hvad der dukker op i tanke mylderet, tankerne siger INTET om dig som person. Tanker er bare tanker.

- Forstå, at forsøger man at fjerne/bekæmpe angst prægede tanker, så vil de med 100% garanti blive ved med at dukke op.

- Vide, at lidelsen OCD (tvangstanker m.v.) kun har grobund (og kun trives) hos personer som dybest set fejltolker tanker - og gør MODSTAND imod disse. OCD skabes af en persons modstand imod sine tanker, impulser m.v. Uden modstand fandtes OCD ikke.

----------------------------------

De såkaldte lykke piller er okay medicin, men de skal ikke stå alene for ellers udvikler du dig ikke i den rigtige retning. SSRI preparater (lykkepiller) giver dig et løft i en eller anden grad men de løser ikke "problemerne" for dig. Det gør kun en veluddannet OCD terapeut.

Jeg kan varmt anbefale: en klinik i Søborg

Se evt deres hjemmeside: www.angstbehandling.dk

Nu er du ikke så gammel så du er nok nødt til, at få involveret dine forældre mht. det økonomiske.

Skriv hvis der er noget jeg kan hjælpe med.

Venlig Hilsen UCL / Uffe C. Lund

N.b. Du har en stor fordel du er ikke ret gammel og dermed har du ikke "kæmpet" imod dine tanker ret længe, så du ligger lige til højre benet for en god
    terapeut - du skal nok hurtigt komme helt ovenpå.
    Det er værre når folk går ubehandlet rundt i 10-20 år
    så tager det længere tid at filtre at kludderet ud igen.

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •