Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Har jeg OCD?

Registreringsdato
    May 2005
    Lokation
    Jylland

Standard Har jeg OCD?

Hej alle,

jeg er en pige på 20 år, og har aldrig før følt mig generet af angst eller lignende. Sidste sommer var jeg ude for et voldsomt uheld ude på havet, hvor to af mine nære venner omkom og jeg selv var tæt på at miste livet. Jeg har siden da gået til psykolog i 7-8 mdr, men er stoppet igen.
    Mit problem er, at jeg er blevet panisk angst for ild - hvilket jeg har svært ved at forstå, da min oplevelse jo havde med vand at gøre. Hver aften når jeg skal i seng, chekker jeg alle strømforbundne ting, og gerne flere gange. Jeg chekker alt der kan gå ild i, og hvis jeg ikke gør det kan jeg bare ikke sove. Jeg får en enorm indre uro i min krop, og føler mig lettet når jeg har chekket. Dette varer dog ikke ved særlig længe, og jeg må op igen og chekke det hele. Det kører rundt i hovedet på mig, hvordan jeg finder en vej ud hvis det brænder - specielt slemt er det når jeg er hos min kæreste som bor på 5. sal. Er det OCD eller ren og skær angst affødt af ulykken?
    På forhånd tak
    Tulle

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Kære Tulle
    Jeg er inde på foreningens hjemmeside for første gang og faldt over dit brev. Jeg er en 26 årig pige, der har lidt af angst, depression og OCD siden jeg var 8 år gammel. Jeg er jo ikke ekspert i OCD, men mine symptomer begyndte med, at jeg tjekkede mit vækkeur og alle stikkontakter hele natten igennem. Jeg var panisk for, at der var noget, der skulle antænde om natten, eller at mit vækkeurs batteri skulle løbe tør - eller slå gnist. Det udviklede sig så til, at jeg begyndte at tælle og tjekke alle ting. Jeg tror, at alle oplever, at man lige tjekker tingene en ekstra gang, men jeg tror, at det er vigtigt, at du taler lidt med din kæreste, en veninde eller familie om det. Jeg synes også, du skal nævne det for din læge, for jeg gik alt for lang tid, uden at jeg sagde det til nogen, og derfor gik det helt galt for mig i sommer, hvor jeg fik et stort sammenbrud. Jeg har først turde tale om min OCD- sygdom som 25årig. Indtil da turde jeg kun snakke med psykologer, psykiatere og læger om min angst og depression. Jeg håber meget, at du får det bedre. Og jeg vil sige til dig, at jeg synes, at du er en stærk pige, at du allerede nu lytter til de signaler, din krop sender. Godt du er opmærksom på dem. Håber du kan bruge mit svar til lidt..
    Hilsen
    Victoria

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hei Tulle.
    Jeg vil ikke bare sige "Ja du har OCD", for det kan jeg ikke vide med sikkerhed. Hvis du endnu ikke har fortalt din psykolog om det, så gør det. Jeg vil umiddelbart sige, at du ska få hjælp til det. Og husk ikke hvilken som helst hjælp, og lad ingen undervurdere det.Jeg havde nogle småting lille, men tænkte at det nok bare var hysteri, men hvis jeg havde fået hjælp dengang, var jeg måske ikke kommet så langt ud som jeg har været!! :? Så gør noget ved det før at det udvikler sig. Med venlig hilsen Line :wink:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Lyder meget som OCD...

Hej Tulle!

Gør mig meget ondt med ulykken.

Det lyder som klokkeklar OCD......... "tjekking- OCD" nærmere betegnet. Husk OCD og andre psykiske lidelser meget tit udløses af en eller anden akut eller længerevarende belastning. Som eksempelvis din ulykke.

Skriv endelig hvis du vil vide mere om behandling, information, støtte og hvad der ellers falder dig på hjerte.

Det er vigtigt, du får en diagnose af en professionel, men det lyder MEEEEGEEET som OCD. Endda rigtig meget.

Bedste Hilsen
    Næstformand Kasper Østergaard
    Joakim Kasper Østergaard

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Re: Har jeg OCD?

Citer Oprindeligt indsendt af Tulle
    Hej alle,

jeg er en pige på 20 år, og har aldrig før følt mig generet af angst eller lignende. Sidste sommer var jeg ude for et voldsomt uheld ude på havet, hvor to af mine nære venner omkom og jeg selv var tæt på at miste livet. Jeg har siden da gået til psykolog i 7-8 mdr, men er stoppet igen.
    Mit problem er, at jeg er blevet panisk angst for ild - hvilket jeg har svært ved at forstå, da min oplevelse jo havde med vand at gøre. Hver aften når jeg skal i seng, chekker jeg alle strømforbundne ting, og gerne flere gange. Jeg chekker alt der kan gå ild i, og hvis jeg ikke gør det kan jeg bare ikke sove. Jeg får en enorm indre uro i min krop, og føler mig lettet når jeg har chekket. Dette varer dog ikke ved særlig længe, og jeg må op igen og chekke det hele. Det kører rundt i hovedet på mig, hvordan jeg finder en vej ud hvis det brænder - specielt slemt er det når jeg er hos min kæreste som bor på 5. sal. Er det OCD eller ren og skær angst affødt af ulykken?
    På forhånd tak
    Tulle
    Hej Tulle
    Det er en meget tragisk ulykke du har været ude for og den må have traumatiseret dig voldsomt.

Jeg forstår at du har været i behandling efter ulykken, men behandling nu er ophørt.

Jeg vil foreslå at du henvender dig til Rigshosptalets psykiatrisk afdeling, for at få undersøgt om du er blevet behandlet korrekt og grundigt nok efter ulykken - de har en krise/katastrofe enhed på psykiatrisk afdeling. Endvidere kan du blive behandlet for OCD'en på OCD klikken, der åbnede på samme psykiatriske afd. (OCD klikken er ikke slået op på hjemmesiden og den åbnede for et par måneder siden).

www.psykiatri.rh.dk

Med venlig hilsen

Mads Jensen, administrator

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •