Viser resultater 1 til 10 af 10

Emne: Handicaptillæg til SU?

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Handicaptillæg til SU?

Hejsa.
    Jeg har søgt ind på Århus Universitet til september.
    Lige nu er jeg ved at tage en HF, og jeg får huen på i næste uge.
    Jeg er nu på revalidering, men kommunen vil ikke give mig revalidering under et forløb på universitetet, da jeg vil overskride grænsen på 5 års revalidering, som jeg fik bevilget.
    Jeg er 23 år, og revalideringen er derfor den lave sats.

Er der nogle, der har erfaringer med at søge handicaptillæg til SU, når man har OCD?
    Synes absolut ikke, at jeg kan overskue at skulle tilbage på SU og kun få ca. 4000 kr. udbetalt, som skal dække både medicin- og psykologudgifter.
    Det ville betyde, at jeg skulle have et fritidsarbejde ved siden af mine studier, men så er jeg sikker på, at jeg ville få alt for meget stress, og min OCD ville højest sandsynligt forværres yderligere.
    Håber virkeligt, at det er muligt at få bevilget handicaptillæg, og håber, at her er nogle med disse erfaringer.

Med venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Standard Sv: Handicaptillæg til SU?

Hej Sofie

Du kan sagtens søge handicaptillæg når du har OCD. Min datter får handicaptillæg pga. sin OCD. Du skal søge det i SU-styrelsen. Be´ om at få tilsendt et ansøgningsskema.

Mange hilsner og held og lykke med det...

Anette
    Anette

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Anette.
    Tusind tak for det, det er altid rart at vide, at andre er i samme situation som en selv.
    Hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Apr 2006

Hvilket beløb består handicap-tillægget af...?

Held og lykke med din ansøgning.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Hejsa..

Beløbet svarer til det man højest må tjene ved siden af sin su...i øjeblikket er beløbet 6172,- kr pr mdr. og det følger su´en.

Mange hilsner fra Anette
    Anette

Registreringsdato
    Dec 2006

Jeg har forstået at det skulle (eller i hvert fald burde) være en smal sag at få godkendt tillægsansøgningen hvis du kan dokumentere din OCD. Du skal dog være opmærksom på at ansøgningen skal behandles af SU-styrelsens jurister og ilfg min kontaktperson betyder det en behandlingstid på minimum otte uger. De otte uger er for mig gået ved udgangen af denne måned.. så jeg er spændt

Derudover fik jeg lige at vide i dag at man er stoppet med at udbetale offentlige ydelser fra den dag man søger, men i stedet er begyndt at udbetale fra den dag man får det godkendt.. Nogen der kan bekræfte dette?

Registreringsdato
    Apr 2006

Tak for svar.

Nogen der ved om man også kan få det, hvis man får enlig forsørger-tillægget...?

Kan godt selv undersøge det, beklager jeg er lidt doven, men kunne jo være nogen herinde vidste det... vil selvfølgeligt selv følge op på det.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej moonlight.

Jeg har forsøgt at finde ud af, hvordan ens økonomiske situation er, hvis man får handicaptillæg samtidig med, at man er forsørger, men jeg har ikke kunnet finde noget på nettet, og min studievejleder ved heller ikke noget.. Hun mener, at man ikke kan få både forsørgertillæg og handicaptillæg, men du må ikke hænge mig op på det.
    Men håber også, at andre ved noget om dette?

Hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Aug 2007
    Lokation
    Omkring Aalborg
    Alder
    34

Jeg er en pige på 29 år, og har søgt revalidering til læreruddannelsen, men har endnu ikke fået svar. Jeg blev bevilliget revalidering i 2004, men fik senere afslag på, at det skulle være læreruddannelsen af kommunen på trods af, at min læge, min psykolog, en overlæge i psykiatri, samt kommunens egen psykiatrikonsulent alle fire uafhængigt af hinanden vurderede, at jeg godt ville kunne gennemføre uddannelsen sideløbende med behandlingen.
    Jeg er idag overvejende symptomfri (De blusser op i stressede eller pressede situationer, men i langt mildere grad takket være min medicin), og har endnu engang søgt revalidering til læreruddannelsen, og går nu og venter på en afgørelse.

Mit spørgsmål er så, hvad er differencen mellem revalideringsydelse + mit §34 tillæg på knap 1700,- og SU med handicaptillæg + studielån? For jeg tør næsten ikke nævne det for min sagsbehandler af frygt for, at det vil have indflydelse på revalideringsafgørelsen.

Mvh.
    Kaela
    Sidst redigeret af Kaela : 1. August 2007 kl. 17:03

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej med dig.

Jeg ville helt klart vælge revalidering, hvis jeg var dig.
    Disse tal er kun cirka tal, men passer nogenlunde.

Revalidering: 14500,- før skat + 1700,- i tillæg, og kommunen betaler ting som transport, bøger, medicin og andre hjælpemidler.

SU: 4800,- + 6000,- i handicaptillægtillæg (begge er før skat) + 2200,- i SU lån.

Alt afhængig af din skattetræksprocent og personlige fradrag vil tallene selvfølgelig ændre sig, men jeg er sikker på, at det bedst kan betale sig for dig at være på revalidering.
    Og hvis du skal have SU lån, skal du jo betale dem tilbage

Håber det hjælper dig?

Hilsen Sofie.

Lignende emner

1. Mine chancer for handicaptillæg?
    By Fricke85 in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 10
    Nyeste indlæg: 15. November 2010, 09:27
  2. Tilskud til medicin og handicaptillæg til SU
    By Amalie in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 30. January 2009, 10:20