Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: øhhh lidt af hvert

Registreringsdato
    Oct 2006

Standard øhhh lidt af hvert

Hej alle sammen, jeg ved ikke rigtigt hvor jeg ville hen med dette, men nu skriver jeg bare.

Jeg har fået konstateret OCD og hvar været i behandling. Jeg har haft OCD siden jeg var ca. 4 år, og på trods af adskillige psykolog besøg gennem barndommen "opdagede" jeg det først selv for nogle år siden. Ingen af mine tvangstanker er "almindelige" og derfor føler jeg mig meget ualmindelig... hvis i forstår. Ofte tænker jeg at jeg ikke har OCD selvom at det rent faktisk invalidere mit liv. Jeg har gået i kognitiv adfærdsterapi ugentlig i et ½ år. men der er ikke sket det store og så er jeg sgu for nærrig til at give 900 kr. pr. gang (er på SU). Jeg har en evig søgen efter at finde nogen som har det som mig - som ikke tjekker eller vasker hænder. Jeg vil lige nævne nogel af min tvangstanker...eller hvad det nu er?

Når jeg er inde i en dårlig periode så kan jeg ikke beslutte havd jeg skal have på af tøj om morgen, selvom jeg har lagt tøj frem. Jeg kan prøve 10 forskellige sæt foran spejlet og alt føles forkert. Nogen gange bryder jeg grædende sammen andre dage tager jeg bare i skole og føler mig elendigt tilpas. Jeg har generalt svært ved at tage beslutninger... skal jeg købe denne dåse majs eller den anden?...uha den er svær! Er dette OCD'en eller?

Når jeg kører i bil er jeg ved at dø af skræk hver gang jeg nærmer mig et lyskryds... tænk nu hvis der blev gult? Jeg er dødsens bange for at kører over for gult! Jeg kæmper for ikke at kører lange omveje uden lyskryds... Jeg siger ofte til mig selv at jeg må se min skræk i øjnene og lige lidt hjælper det.
    Når jeg skal svinge til højre er jeg også meget bange for at ramme en cyklist jeg ikke har set. Jeg kan aldrig tjekke nok i speje og vende mig om. Det ender altid med at jeg må sige til mig selv... så må du bare kører den cyklist ned, for ellers kommer jeg aldrig om hjørnet... det er som om jeg ikke stoler på mig selv.

Jeg er bange for at gå ud af butikker... tænk nu hvis tyveri alamen skulle begynde... gys!!

Jeg kan ikke skrive imens nogen kigger, så går jeg helt i panik... tænk nu hvis jeg kom til at stave forkert (Lige nu har jeg også en enorm trang til at undskylde for alle mine stave fejl)

Jeg har dødsangst i øjeblikket er jeg bange for at få en hjerneblødning, især når jeg er i bad? Så jeg går ikke alene i bad - tør ikke.

Jeg har svært ved at spise ude for jeg er sååå bange for at personalet skal putte noget i min mad for at være onde, måske fordi jeg ikke smilte og lign.

Jeg kan ikke spise hos andre mennesker. Jeg syntes det er ulækkert. Jeg har flere familie medlemmer som er blevet "black listet" selvom de ikke fortjener det og laver dejlig mad.

Jeg er enormt bange for ikke at være HELT ren når jeg skal have sex og af samme grund undgår jeg det ofte.

Så er der selvfølgelig også det med at jeg kun kan spise med nogle bestemt knive og gafler og andet service. Som igen variere alt efter hvem jeg er hjemme hos. f.eks kan jeg hos min mor spise af næsten alt (undtagen glasene med det blå logo) og hos min mormor kan jeg næsten ikke spise af noget.

Så har jeg også sidste år begyndt på en ny ting med at jeg er bange for at hoppe ud steder hvor der er langt ned. Det ender altid med jeg sidder og klamre mig til et eller andet for at jeg ikke skal komme til at hoppe. Jeg føler også jeg bliver draget mod kanten... uha det er ubehageligt, nøj hvor jeg bliver bange. Det føles meget voldsomt.

Så er jeg selvfølgelig oså lidt bange for begå overgreb på mit barn, men det er blevet bedre nu han ikke er baby mere.

Så har jeg også noget med vinduer... jeg er bange for at blive skudt e.lign. Så når mørket falder på sidder jeg og skæver lidt mod vinduet.

Og jeg kunne blive ved, det er som om jeg ikke rigtigt kan overskue det hele (OCD'en) der er så meget, og jeg fået nye "ideer" hele tiden. Derud over har jeg et par "store" tvangstanker Som har flydt meget/det meste i mit liv, i de sidste 7 år og det er dem jeg især har prøvet at arbejde med under behandlingen, men det fylder stadig så meget i mit liv at jeg ikke lige kan overskue at redegør for dem her... Jeg tør simpelthen ikke.

Som sagt har jeg haf OCD siden jeg var 4 år. Jeg har været hos 3 skolepsykologer og en familie psykolog som henviste mig til Nordvang hvor jeg havde et forløb og deres konklusion var at jeg fandt på alle disse ting for at få opmærksomhed. Jeg havde det meget svært som barn, jeg var så angst at jeg ikke kunne gå i skole. Det følger mig meget at min mor aldrig troede på mig dengang, jeg kan ikke rigtigt give slip. Får jeg den mindste mulighed for at være ond i mod hende så tager jeg den, det er så barnligt. Jeg kan bare ikke straffe hende nok. Jeg får så dårlig samvittighed, men jeg ved ikke hvordan jeg skal lade være. Min mormor støttede mig som den eneste gennem barndommen, hun troede på mig. Det eneste tidspunkt jeg følte mig tryg var os hende. Alle andre steder var jeg så bange at jeg næsten ikke kunne eksistere. Mine forældre blev skilt, og min far døde derefter af druk. Min mor fandt hurtigt en ny mand, han var lidt voldelig over for min søster og jeg (men vi var sikkert heller ikke søde mod ham). Min mor valgte ham frem for os følte jeg. Jeg boede også hos min mormor i en overgang fordi min mor smed mig ud hjemmefra på min fødselsdag. Når jeg snakker med med min ældre søster om vores barndom er det en helt anden historie hun fortæller, jeg kan ikke tåle at høre det. Hvordan kan vi have boet i det samme hus og hun har haft en god barndom? Hun er måske lidt mere robust. Hun gad ikke besøge vores far og slog igen hvis hun blev slået. Jeg var bare passiv og lammet af skræk... det var måske forskellen? Jeg har overvejet lidt at gå til en almindelig psykolog og få bearbejdet min barndom men jeg ved ikke helt hvordan det skal fungere... skal det da være en som ved noget om OCD...eller?
    Jeg forstår ikke hvorfor min OCD og angst ikke blev konstateret når jeg nu havde været hos så mange psykologer og psykiatere? hvordan kan det lade sig gøre? Min mor siger at hverken hun eller psykologerne vidste bedre dengang (jeg er 22)?

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg vil med alt dette... men nu har jeg fået lidt luft!
    Men jeg håber måske at hører fra nogen som kan genkende tvangstankerne eller hvad de nu er? Eller høre for andre som er blevet misforstået gennem barndommen og måske endda har nogle råd til hvordan man kommer videre?

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: øhhh lidt af hvert

Hej 1234

Du er ikke den eneste, der har sådan nogle tvangstanker. Det kan jeg love dig, da jeg kan genkende mange af dem selv. Jeg er desværre ikke i et humør, hvor jeg er i stand til at redegøre for særlig mange af dem. Jeg har også nogle dage, hvor jeg ikke tør skrive det

En af dem kan jeg dog godt overkomme at vedkende på skrift her. Jeg er også bange for at gå ud af butikker, fordi jeg frygter tyverialarmen går i gang. Jeg frygter, at en eller anden person har puttet noget i min taske, pose eller lomme, uden jeg har opdaget det. Jeg ved helt præcist, hvordan disse tvangstanker er blevet udløst, men det må vente til en anden dag.

Jeg ville ønske, jeg havde et råd til dig, men det har jeg ikke.
    Mht. om du bør opsøge en psykolog, og om psykologen skal have forstand på at behandle OCD, afhænger det af, om du ønsker at få din OCD behandlet hos denne psykolog samtidig med, at du får talt om din barndom. Hvis du ønsker det, så skal psykologen have forstand på OCD.

Held og lykke.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2007

Hej.

Sikken noget. Ja, jeg føler mig også unormal fordi jeg har en masse tanker som ikke er de sædvanlige "vasken hænder" osv. - men tilgengæld føler jeg mig ikke altid så hårdt ramt.

Ang. dyr behandling: Har du overvejet medicin eller prøvet det?
    Jeg er i 3 uge på cipralex og synes jeg allerede har mærkbar positiv effekt, selvom jeg kun tager 10 mg. - og so far ingen bivirkninger.

Det føles faktisk ret underligt - for ligesom dig har jeg altid været bange for 1000 forskellige ting og været meget "kontrollerende" overfor at tage den rigtige beslutning osv. - nu er det som om jeg bare kan være mere ligeglad "So what, hvis jeg lige fremstår lidt forkert"-agtig.

Jeg får stadigvæk anfald, hvor jeg er meget nervøs, men det er mildere den det har været før.
    Synes det er vigtigt at fortælle, så du kan tro p åat der er håb forude.
    Håber synes jeg nok er den vigtigste kur mod OCD.

Mvh.

Registreringsdato
    May 2007

Hej Dig..
    Jeg os været hos psykolog, psykiater, og terapeut, jeg er hos jungiansk terapeut nu, det kan så absolut anbefales, kognitiv terapi, er en kortsigtet løsning, du skal have revet hele den onde rod op... Pøj oøj kærlist trina

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Trina.

Jeg får lige lyst til at skrive et svar til dit indlæg.

Forskningsmæssigt er det bevist, at kognitiv adfærdsterapi, hos en psykolog/psykiater der har erfaring med at behandle OCD, har den mest gavnlige effekt i forhold til OCD.
    At nogle kan have gavn af jungiansk terapi imod OCD, skal så stå dem frit for. Det er ikke alle, der har behov for at få noget gravet op i barndommen, da det langt fra er alle med OCD, der har haft en dårlig barndom. Man skal også passe på, at man ikke havner hos en terapeut, der graver usandheder frem. Eller en terapeut der tillægger ens tvangshandlinger/tanker en dybere betydning, end de har. Det har jeg været udsat for, hvilket stadig kan påvirke mig i perioder.

Man siger desuden også at kognitiv adsærdsterapi er en langsigtet løsning, man kan dog være i tvivl, om medicin har den samme effekt.

Jeg er dog glad for, at du har glæde af jungiansk terapi. Jeg vil blot pointere, at det normalt ikke er den behandling, man anbefaler OCD-ramte.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jun 2007
    Alder
    23

Hej 1234

Jeg er helt ny her, så ved ikke helt hvordan tingene fungere her.

Dine første tanker mht. tøjet osv. kan jeg ikke rigtig kommentere, da jeg ikke selv kender til disse tanker, men det der fangede mig var, at du skriver, at du ikke er tryg ved vinduer - det kan jeg nikke genkendende til. Jeg har selv været virkelig bange for "åbne" vinduer (vinduer uden persienner eller lignende), når der er mørkt udenfor. Jeg var helt sikker på, at der stod en eller anden udenfor og ville mig noget ondt.

Er det sådan du tænker?

//Lisa

Lignende emner

1. lidt engelsk humor
    By bagatellen in forum Blandede bolsjer
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. January 2010, 13:36
  2. Er lidt i tvivl
    By Boo in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 23. July 2009, 11:24
  3. OCD, angst og stress - lidt af hvert!
    By 1234 in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 14. May 2008, 17:13
  4. Lidt tanker om det at leve med OCD
    By bagatellen in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 2. June 2007, 23:54
  5. Jeg ved godt det er lidt underligt!
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 19. January 2006, 17:11

Regler for indlæg