Hej Alle!
Jeg ved ikke, om jeg bør oprette dette indlæg her eller inde for "de unge".
Men nu sker det her.
Jeg skriver her, fordi jeg virkelig har behov for at skrive om mine oplevelser af, hvordan det var at komme sammen med en, der lider af OCD. Både for at komme af med alle tankerne i mit eget hoved, men også for at andre, der er i den situation, jeg var i, måske kan bruge det til noget!
Så alle unge fyre, eller piger, der ikke forstår, hvorfor jeres kæreste ikke længere er den dejlige person, i faldt for, læs her:
Det er en lidt længere historie, så hold fast..
Jeg er en ung fyr på 21, der kom sammen med en pige i 2½ år. Da vi startede med at komme sammen var vi begge unge og meget glade og naive (16 og 18). Vi havde det fantastisk og var, som de fleste unge kærester i den alder.
Men efter et halvt års tid, hvor jeg boede i Canada, begyndte min kæreste at have mere og mere ondt i maven. Det var næsten hver dag, hun måtte gå hjem fra gymnasiet. Det blev først undersøgt om der var noget fysisk galt med maven. Det var der ikke. Så mente hendes læge, det var stress og hun fik forskellig behandling for det. Mens det hele stod på, snakkede vi sammen og hun var meget tristog jeg havde svært ved at forstå det. Jeg sagde nok altid bare noget med: "Jamen så læg du dig lidt og slap af osv.." Men det blev aldrig rigtig godt.
Efter hun begyndte hos en psykolog blev hun hurtigt sendt videre til en psykiater, der gav hende diagnosen OCD og panikangst. Hun begyndte i behandling og blev gladere ved at vide, hvor det var galt.
Hun prøvede at fortælle mig om det, men jeg var ikke særlig god til at forstå det. Hun bad mig læse forskellige lægeskrifter mv. om det, men jeg slog det lidt hen og sagde bare, at jeg var glad for hende, som hun var, og at jeg ikke behøvede at vide alt det, for jeg var bare glad for hende, som hun var.. Og det var jeg virkelig også!
Men hun fik det dårligere, også med sig selv, og tog måske 15 kilo på og gløden forsvandt i hendes øjne. Det var ikke sjovt at være tilskuer til, men jeg var (er) selv ung, og kunne ikke forstå det. Jeg prøvede at være en sød kæreste, men satte mig aldrig rigtig ind i, hvorfor hun lige pludselig kunne skælde mig ud, eller hvorfor alting jeg gjorde, irriterede hende.
Det endte altid med, vi begge blev kede af det og undskyldte. Men en dag blev det for meget for hende. Hun bad om en pause, da hun mente, hun kom bedre videre uden mig.
Det er et halvt år siden nu, og jeg må desværre give hende ret.
Hun tog sig tid til at forstå sig selv, begyndte at tabe sig, gløden kom tilbage i hendes øjne og nu stråler hun og er glad som aldrig før...
Jeg er SÅ utrolig glad på hendes vejne, og jeg har fra starten sagt, at det vigtigste for mig var, at hun kom oven på igen. Men desværre er det som om, at alt hvad hun har opnået af overskud er taget fra mig.
Jeg er gået helt ned med flaget. Mig, der før altid følte jeg havde styr på al ting og ikke kunne forstå det der med, at man kan have ondt i sindet har stort set været deprimeret siden. Jeg kan ikke tåle at være alene, er jeg det i mere end et par minutter, begynder jeg at græde.Der ud over er der alle de almindelige kærestesorger. Næsten lige meget hvor, jeg ser hen, bliver jeg mindet om hende. Det kan være de mindste små ting som fx. en blomst. Ser jeg en blomst tænker jeg: "Julie, hun var min blomst..."
Jeg ville gøre alt for at kunne få hende tilbage, men hun har fundet en ny kæreste og stråler som solen...
Det var en lang historie, der vidst bare handlede om mig. Men jeg håber, der er en fyr der ude, der måske kan lære af mine fejl. En fyr der ude, der ser sin triste kæreste, der ikke gider med i byen og bliver sur, hvis han tager i byen. En kæreste, han er ved at være træt af, fordi hun ikke har overskud til noget som helst og bare ligger i sin seng og tager det ene kilo på efter det andet.. Mærk dig mine ord: Prøv at sætte dig ind i hendes situation. Din gamle kæreste er stadig der inde i hende, og hvis du forstår hende, vil forstå hende og viser det til hende, er det den bedste medicin, du kan give hende!!
Jeg var dum og fej og kæmpede ikke kampen, men kiggede bare efter de lækre "perfekte" piger, der gik forbi. Mente selv, at fordi jeg var oven på, var en ung fyr med styr på det hele og i den alder, hvor tingene ska gå stærkt, passede jeg nok bedre med dem.
Dem har jeg prøvet mange gange siden, og det er ikke det samme som den kæreste, jeg havde det godt med, indtil OCD'en stjal hendes tanker, og som jeg ikke kæmpede den rigtige kamp for at genvinde..!
Måske tager jeg fejl. Men det er mig, der sidder her og græder og min kæreste sidder et sted og smiler, så i mit tilfælde var det ikke sådan...
Og ..., hvis du ser det her, så skal du vide, at jeg bare er glad for, du er oven på. Jeg vil ikke påvirke dit nye liv. Du har haft små to år med lidelser, du lever det liv, du fortjener nu!! Jeg skriver ikke det her for at påvirke dig, men for at prøve at redde andre padder som mig fra at lave de samme fejltagelser!!
Og alle jer der ude med OCD og andre lidelser, jeg ved ikke, hvordan det er at have det, men I skal vide, at der er en her, der ved hvor skide fanastiske i er, bag det åndsvage slør jeres sygsomme har kastet over jer.
Wichmand.
P.s. Jeg ved godt, at det her indlæg bare er skrevet af en ung fyr, der lider af den mest almindelige sindslidelse for unge: Kærestesorger. Men jeg håber, at I forstår mit budskab alligevel....

og jeg havde svært ved at forstå det. Jeg sagde nok altid bare noget med: "Jamen så læg du dig lidt og slap af osv.." Men det blev aldrig rigtig godt.
Der ud over er der alle de almindelige kærestesorger. Næsten lige meget hvor, jeg ser hen, bliver jeg mindet om hende. Det kan være de mindste små ting som fx. en blomst. Ser jeg en blomst tænker jeg: "Julie, hun var min blomst..."

Besvar med citat